Moottoriajoneuvojen hankinnan ja omistamisen verotus on tullut tiensä päähän Suomessa

Suomessa moottoripyörien keskimääräinen ikä on moottoripyörävakuutustilastojen mukaan noin 18 vuotta. Moottoripyöräkannan uusiutumisen nopeuttaminen edellyttää verotustavoitteiden uudelleen tarkastelua. Ympäristöohjauksen painopiste tulisi yhä selvemmin siirtää käytön verotukseen. Verorakenteen muutokset tulisi toteuttaa mahdollisimman pian, jotta ympäristöystävällisempien, teknisesti kehittyneempien ja turvallisempien moottoripyörien osuus ajoneuvokannasta saataisiin kasvuun.

Moottoripyörien verostusta on kevennetty johdonmukaisesti Norjassa ja Tanskassa. Ruotsissa moottoripyörien hinnassa ei ole ajoneuvoveroa. Uusien moottoripyörien rekisteröinnit ovat lisääntyneet edellisen kahden vuoden aikana Norjassa ja Tanskassa noin 50 prosenttia ja Ruotsissa noin 24 prosenttia. Suomessa uusien moottoripyörien myynti laski samalla aikavälillä lähes 20 prosenttia.

Samaan aikaan kun moottoripyörille suunnitellaan veronkorotuksia, veron alentamisesta on saatu positiivisia tuloksia uusien autojen kaupassa, jossa autoveron tuotto on veron alenemisesta huolimatta kasvanut lisääntyneen myynnin myötä.
Kansanedustaja Timo Heinosen blogikirjoituksen mukaan suunniteltu moottoripyörien käyttövero onkin kouluesimerkki siitä, miten veronkorotus tai uusi vero ei yksinkertaisesti nosta verotuloja vaan vähentää niitä. Suunnitellulla moottoripyörien ja veneiden käyttöverolla tavoitellaan 50 miljoonan  euron lisäystä verokertymään. Asiasta tehdyt laskelmat kuitenkin osoittavat, että veron seurauksena valtio menettäisi 23 miljoonaa euroa, kun vero vaikuttaisi negatiivisesti moottoripyörien myyntimääriin, käyttöön ja palveluiden käyttöön.
Asian puolesta osoitteessa www.adressit.com avatun nettiadressin ”Moottoripyörät, veneet ja moottorikelkat pidettävä verottomina” on allekirjoittanut tähän mennessö jo liki 24 000 kuluttajaa.

Tiedote: Teknisen Kaupan Liitto

Uusin numero