MM-kärki Ahola hakee isoa saalista Riihimäeltä

Kaksi edellistä kautta MM-kultajuhliin päättänyt hämeenlinnalainen on napannut nimiinsä viisi luokkavoittoa kuudesta mahdollista. Täysosumasuoritusta verottaa vain Espanjan kisan jälkimmäisen päivän toinen sija.
– Kausi on kulkenut odotusten ja tavoitteiden mukaan. Pitää kuitenkin muistaa, että Riihimäen jälkeen kausi on sittenkin vasta puolessa välissä, rauhoittelee Ahola tilannetta.
Ahola on takonut Hondallaan Portugalissa, Espanjassa ja Italiassa ajetuissa osakilpailuissa 16 pisteen eron italialaiseen KTM-kuljettajaan Simone Albergoniin. Kolmantena kurvaileva ranskalainen Antoine Meo tulee Husqvarnallaan 27 pistettä suomalaisen takana.
– Voitin viime vuonna Cervantesin (Ivan) hänen kotikisassaan Espanjassa ja tein tällä kaudella saman Albergonille Italiassa. Toivotaan, että tuo ”vuoroin vieraissa” -tahti ei toteudu nyt Suomessa, Ahola viittaa Riihimäen kisan suuntaan.

”Peliin pistetään 100-110 prosenttia”
Seuratasolla Suomen MM-osakilpailun järjestelyistä vastaavaa Riihimäen Moottoripyöräkerho Kahvakoplaa muun muassa Kari Tiaisen ja Marko Tarkkalan tavoin edustava Ahola tietää tasan tarkkaan sen, että hänellä ei ole varaa laskea kotikenttäedun varaan.
Ei ainakaan paljoa.
– Muihin MM-osakilpailuihin verrattuna erilaista on lähinnä se, että saan nyt nukkua yöt omassa sängyssäni. Viimeksi näin tapahtui vuonna 2000 Hämeenlinnan MM:n yhteydessä, virnistää arvionsa mukaan vuosittain 250-280 matkapäivää maailmalla viettävä Ahola.
Pitkään ja menestyksekkäästi kaasukahvaa kääntänyt Ahola on ammattimies kiireestä kantapäähän. Rennonoloisesta ja sopivan ripauksen boheemia luonnetta omaavasta oman tien kulkijasta kehkeytyy todellinen taistelija viimeistään silloin, kun kypärä pistetään päähän.
– Lähden Riihimäen kisaan samalla taktiikalla kuin muuallekin, eli täysillä. Toivottavasti minun ei tarvitse pistää 110-prosenttista raivoa ajamiseen. Toivotaan, että 100-prosenttinen suoritus riittää, Ahola pukee sanoiksi nykyisen tason enduromaailman huipulla.
Aholan ohella katseet kiinnittyvät Riihimäen kisan pienimmän luokan suomalaiskuljettajista KTM:n riveissä ensimmäistä ammattilaiskauttaan ajavaan Eero Remekseen, joka on sarjassa kuudentena.
– Albergoni ja Meo ovat molemmat jo siksi kokeneita kuljettajia, että heille ei ole hirveästi väliä siitä, missä ajetaan. Uskonkin, että kärkiporukasta juuri Remes hyötyy eniten kotikisasta. Hänellä ei ole vielä kovinkaan paljoa kokemusta esimerkiksi Etelä-Euroopan kisoista, mutta Suomen olosuhteet hän hallitsee varmasti.
Ahola ei tosiaankaan pistäisi pahakseen sitä, että Remes tulisi ja hämmentäisi räväkästi 1-luokan kärkipakkaa Albergonin ja Meon osalta.
– Eeron sijoitukset saattavat parantua huimastikin Riihimäellä. Uskon, että hän taistelee podiumpaikoista.

”Kuhaa on ollut haussa, mutta haukea nousee”
Ralliteiden sanavalmiista virtuoosista Markku Alenista todettiin aikoinaan, että hän on italialaisempi kuin italialaiset itse. Sama alkaa päteä myös Aholaan, jonka vauhti ja menestys on puhjennut lopullisesti kukkaansa Franco Mayrin johtaman italialaisen Honda HM Zanardo-tiimin väreissä.
Ahola on pitänyt samalla huolen siitä, että kulttuurivaihto toimii jouhevasti puolin ja toisin. Hän on harjoitellut ja harjoittelee edelleenkin Riihimäen kisan aluspäivät Hämeenlinnan liepeillä yhdessä tiimikavereidensa, italialaisten Oscar Ballettin ja Fabio Mossinin, sekä hollantilaisen Erwin Plekkenpolin kanssa.
– Olen käyttänyt kavereita ajamassa ja harjoitellut itsekin siinä samalla tiukasti. Alla on tosi hyvät treenit. Kisaan ei lähdetä tosiaankaan soitellen, vakuuttaa Ahola.
Tiukan treenin vastapainoksi kuljettajien akkuja on ladattu – kuinkas muuten – veden äärellä ja siima tiukalla, sillä Ahola tunnetaan myös intohimoisena kalamiehenä.
– Kuhaa on ollut haussa, mutta haukea tuntuu nousevan, Ahola esitteli innoissaan viimeisimmän saaliinsa valioyksilöitä, 4,4- ja 3,3-kiloisia vonkaleita.
Lauantaina ja sunnuntaina Aholalle riittää Riihimäellä vähän kevyempikin saalis, kunhan sitä kohotellaan korkeimmalla palkintokorokkeella.

Enduron MM-sarjan pistetilanteet ennen Riihimäen osakilpailua:

E1-luokka:
1) Mika Ahola Suomi, Honda 147, 2) Simone Albergoni Italia, KTM 131, 3) Antoine Meo Ranska, Husqvarna 120, 4) Thomas Oldrati Italia, KTM 104, 5) Fabien Planet Ranska, KTM 86, 6) Eero Remes Suomi, KTM 85, …18) Jari Mattila Suomi, Suzuki 11.

E2-luokka:
1) Johnny Aubert Ranska, KTM 150, 2) Joakim Ljunggren Ruotsi, Husaberg 108, 3) Cristobal Guerrero Espanja, Yamaha 106, 4) Bartosz Oblucki Puola, Husqvarna 104, 5) Alessandro Belometti Italia, KTM 100, 6) Juha Salminen Suomi, BMW 99, …8) Simo Kirssi Suomi, BMW 70, 9) Valtteri Salonen Suomi, Husaberg 60, 13) Matti Seistola Suomi, Husqvarna 45.

E3-luokka:
1) Ivan Cervantes Espanja, KTM 145, 2) Sebastien Guillaume Ranska, Husqvarna 127, 3) Christophe Nambotin Ranska, GasGas 120, 4) Samuli Aro Suomi, KTM 116, 5) Marcus Kehr Saksa, KTM 90, 6) Fabio Mossini Italia, Honda 88, 7) Marko Tarkkala Suomi, BMW 77.

Juniorit:
1) Oriol Mena Espanja, Husaberg 147, 2) Jeremy Joly Ranska, Honda 127, 3) Benoit Fortunato Ranska, Yamaha 87, 4) Mirko Gritti Italia, Beta 72, 5) Victor Guerrero Espanja, Yamaha 68, 6) Antoine Basset Ranska, Husqvarna 64.

* * *

Riihimäen MM-enduron aikataulu:

Torstai 11.6.
Klo 9.00 varikko avautuu
Klo 13.30-18.30 harjoitusalue avoinna

Perjantai 12.6.
Klo 13.00-16.00 katsastus
Klo 19.00-22.00 Super Test Keskuskentällä (sisältyy lauantain tuloksiin)

Lauantai 13.6.
Klo 9.00 ensimmäinen kilpailija lähtee reitille Klo 17.00 (noin) viimeinen kilpailija maalissa Palkintojenjako välittömästi viimeisen kilpailijan maaliintulon jälkeen

Sunnuntai 14.6.
Klo 9.00 ensimmäinen kilpailija lähtee reitille Klo 17.00 (noin) viimeinen kilpailija maalissa Palkintojenjako välittömästi viimeisen kilpailijan maaliintulon jälkeen