Missä viipyvät nämä odotetut uutuudet?

Vuoden 2023 uutuusmallit on pääosin esitelty, mutta joukosta puuttuu muutama mielenkiintoinen malli, joita odotettiin markkinoille kaudeksi 2023.

Mennään aakkosjärjestyksessä. BMW juhlii tänä vuonna 100-vuotista taivaltaan moottoripyörävalmistajana, ja siihen saksalaisfirma on valmistautunut painamalla jarrua ja odottamalla juhlavuotta, ennen kuin suuria uutuuksia julkistetaan virallisesti. Suurin mielenkiinto kohdistuu tietysti R1250 GS -mallin seuraavaan sukupolveen, johon vahvojen huhujen mukaan kuuluu kolme mallia, ja mallimerkinnät ovat R1300 GS, M1300 GS ja R1400 GS. Esitelläänkö ne jo kauden aikana vai vasta syksyn kansainvälisillä messuilla?

Lue lisää tulevasta Gessusta:

BMW:llä on toinenkin uusi malli, jonka mallinimen saksalaisvalmistaja on jo rekisteröinyt tavaramerkikseen, mikä viittaa vahvasti siihen että mallia voidaan odottaa markkinoille lähitulevaisuudessa. Kyseessä on R12, joka olisi tyyliltään samanlainen mutta pienempi ja edullisempi versio muhkeasta R18-mallista.

Lue lisää:

Ducati esitteli kaudelle 2023 seitsemän uutuutta, joista toki osa oli rajoitettuna eränä valmistettavia erikoismalleja. Optimistisimmat odottivat yhden seitsemästä uutuudesta olevan huhuttu yksisylinterinen Ducati, joka kilpailisi lähinnä KTM:n 690-mallien kanssa markkinoiden tehokkaimman yksisylinterisen tittelistä.

Yksisylinteristä Ducatia saadaan todennäköisesti odottaa ensi vuoteen asti:

Kawasaki lupasi esitellä kolme sähkökäyttöistä mallia vuoden 2022 aikana. Syksyn messuilla se vilautti lehdistöpäivinä lauteilla EV-pyöräänsä, joka valmistajan mukaan on ”tuotantomallin prototyyppi”, joka lienee japanilaisten itse keksimä termi sille, että prototyyppi on jo jonkin aikaa ollut valmis ja nyt odotellaan sopivaa ajankohtaa sen ottamiseksi tuotantoon.

mutta milloin Kawasaki EV ja muut luvatut sähköpyörämallit nähdään markkinoilla:

Triumph uutisoi viime vuoden puoliväliin ahkerasti, lähes kuukausittain, ensimmäisen sähköpyörämallinsa TE-1:n testauksesta ja tuotekehityksestä. Kun testausvaihe saatiin päätökseen ja tekniset tiedot julkistettiin, alkoi radiohiljaisuus, joka jatkuu yhä.

Nähdäänkö TE-1 markkinoilla, ja jos niin milloin:

Yamaha R9 olisi enemmän kuin luonnollinen täydennyt Yamahan sporttimallistoon 73-hevosvoimaisen R7:n ja 200-hevosvoimaisen R1:n väliin. Moottori on valmiina, MT-09:n 890-kuutioinen rivikolmonen. Mallin lanseeraus on melkeinpä pakollista, jos Yamaha haluaa jatkaa menestystään Supersportin MM-sarjassa, sillä nykyinen kilpamalli perustuu R6 Raceen, eikä Supersport-luokan sääntöjen hengen vastaisesti siten perustu katulaillliseen tuotantomoottoripyörään.

Yamaha R9:stä kirjoitimme jo puolitoista vuotta sitten:

Yamaha Ténéré 900 sopisi samaan luokkaan esimerkiksi Ducati DesertX:n, MV Agusta Lucky Explorer 9.5:n ja Honda Africa Twinin kanssa. Kolmisylinterinen rivimoottori 119 hevosvoiman tehoineen tekisi isommasta Ténéréstä sopivan sekä matkailuun että soratieseikkailuihin. Viime syksyn messuilla kumpaakaan kolmisylinteristä Yamahaa ei nähty edes protona, mutta Yamahalla on viime vuosina ollut tapana esitellä kevään aikana uusia malleja aivan yllättäen ja samalla ottaa ne tuotantoon hyvinkin lyhyellä aikataululla kesken kauden. Joko nyt?

Tästäkin mallista kirjoitimme jo yli puoli vuotta sitten:

Uusin numero