Mika Kallion tiimikaveri ei kärrää kottikärryllistä rahaa MotoGP:hen

Kuvainnollisena nyrkkisääntönä on pidetty sitä, että salkullinen kahisevaa ryyditettynä edellä mainituilla ominaisuuksilla riittää ostopaikkaan MotoGP-luokassa.

Nykyisessä taloudellisessa tilanteessa on otettava kuitenkin jo järeämmät valuutankuljetusvälineet käyttöön. Mika Kallion tiimikaverina Moto2-luokan belgialaisessa Marc VDS-tiimissä kilpaileva britti Scott Redding puhuu omalta osaltaan kottikärryistä.

Mika ja Vesa Kallion sekä Niklas Ajon kanssa samassa tiimissä viime viikolla Saalbach Hinterglemmin kansainvälisessä moottorikelkkakisassa Itävallassa lunta pöllyttänyt Redding kävi Ducatin lisäksi neuvotteluja italialaisen Fausto Gresinin johtaman Hondan satelliittitiimin kanssa pestistä kaudeksi 2013 MotoGP-luokkaan.

– Se ei ole mikään salaisuus, mutta minun olisi pitänyt kärrätä Gresinin politiikan mukaan sinne kottikärryllinen rahaa. Ei se olisi ollut välttämättä mikään ongelma, mutta tiedän tasoni ja sodin tuollaista systeemiä vastaan. Se on hölynpölyä, lataa Michael Bartholemyn manageroima Redding.

Kaikkien aikojen nuorimman GP-voittajan viittaa edelleen kantava Redding katsoi parhaaksi jatkaa vielä vuoden Moto2-luokassa Kallion rinnalla vain yksi tavoite, eli mestaruus mielessään. Tarjoukset Superbike-luokan puolelta eivät nekään viime kaudella MM-pisteissä viidenneksi sijoittunutta kookasta brittikuljettajaa kiehtoneet.

– Olen vasta 19-vuotias ja minulla on yhä paljon aikaa kilpailla MotoGP:ssä. Olisihan se tietysti ollut hienoa siirtyä jo nyt sinne, mutta kuvio ei vain toiminut. Jatkan Moto2:ssa, eikä minulla ole mitään syytä tehdä sitä pää painuksissa.

”Marquezin haastaminen
oli viime kaudella vitsi!”

Redding myöntää, että päättyneellä kaudella tittelin tavoitteluun ei löytynyt muutamista huippusijoituksista huolimatta vielä eväitä: mestarina Hondan tehdastiimissä MotoGP-luokkaan noussut espanjalainen Marc Marquez oli ajamalla aivan liian paha peitottava.

– Kilpaileminen Marcia vastaan oli käytännössä vitsi. Hänen äänensä kantautui takaa korviini viimeistään aina suorilla. Eikä se johtunut yksinomaan siitä, että hän on minua paljon kevyempi. Jos olisin halunnut tarjota Marcille todellisen vastuksen, niin se olisi edellyttänyt valtavia riskejä kaatumisten uhalla.

– Mutta kaudella 2013 en näe mitään estettä sille, ettenkö voisi kamppailla maalimanmestaruudesta. Tietenkin Pol (Espargaro) ja kumppanit ovat vaikeita voitettavia, mutta Marcin lähdön myötä kortit jaetaan uudelleen. Näen useammallakin kuljettajalla saumat mestariksi, sanoo Redding.

Redding – 174 senttiä ja 84 kiloa – on joutunut antamaan kokonsa puolesta tasoitusta häntä tuntuvastikin kevyemmille kuskeille. Ensi kaudella tilanne muuttuu, kun Moto2-luokassa astuu voimaan 215 kilon minimipaino, joka koostuu pyörän ja ajovarusteisiin sonnustautuneen kuljettajan yhteispainosta.

– Tämän johdosta minun pitäisi olla entistä kilpailukykyisempi erityisesti suorilla, tähdentää ajolinjojen lisäksi yhä tarkemmin myös omia linjojaan silmäilevä Redding.

Redding tulossa ajamaan
jäärataa Valkeakoskelle

MotoGP-sarjassa on parhaillaan tammikuun loppuun asti ulottuva testikielto päällä.

GP-sarjan suomalaiskuljettajat Kallio ja Ajo virittäytyvät tässä vaiheessa pitämään ajotuntumaa yllä jääratapyörillä Valkeakosken kulmilla.

Myös Redding on lupautunut kokeilemaan Kallion kutsumana taitojaan jäisellä baanalla. Reddingin saapumista Valkeakoskelle vauhdittaa pilke silmäkulkmassa lyöty veto kierrosajoista.

Veto on siis voimassa, mutta Valkeaosken jääratakohtaamisen lopullinen päivämäärä on vielä avoin. Nähtävästi se toteutuu pikapuoliin vuodenvaihteen jälkeen.
 

* Kuvassa MotoGP-sarjassa kilpailevat Scott Redding (vas.), Marcel Schrötter ja Niklas Ajo, jotka ajoivat viime viikonloppuna samassa tiimissä Itävallan Saalbach Hinterglemmissä järjestetyssä kansainvälisessä moottorikelkkakisassa. Kuvat: Motogp.com

Uusin numero