Kunnianhimoisen projektin ja samalla myös Kallion osalta merkittäväksi päivämääräksi muodostunee 12.-14. elokuuta, jolloin KTM esittäytyy virallisesti omalla maaperällään Itävallassa.
On todennäköistä, että KTM julkistaa tuolloin Spielbergin Red Bull Ringillä ajettavan MM-osakilpailuviikonvaihteen aikana myös kauden 2017 kaksi kuljettajaansa. Tai ainakin toisen heistä.
Kahdelle paikalle iso lista
kuljettajakandidaatteja
KTM:n toimitusjohtaja Stefan Pierer on antanut jo tässä vaiheessa vihjeen alustavasta kuljettajakandidaattien listasta.
Kallion lisäksi tuolta listalta löytyvät ainakin nimet Johann Zarco, Miguel Oliveira, Danny Kent ja mahdollisesti myös Dani Pedrosa. Kallion kanssa RC16-pyörän testi- ja kehitystöitä paiskiva saksalainen Alex Hofmann voitaneen unohtaa suosiolla kyseiseltä listalta.
Ranskalainen Zarco ajoi viime kaudella Moto2-luokan maailmanmestariksi Aki Ajon johtamassa suomalaistalli Ajo Motorsportissa, jossa hän jatkaa myös ensi vuonna.
Niin ikään Ajo Motorsport-taustan takavuosilta omaava britti Kent kuittasi puolestaan päättyneellä kaudella Moto3-luokan mestaruuden ja portugalilainen Oliveira hopeaa Red Bull KTM Ajo-tiimin väreissä. Kent ja Oliveira muodostavat ensi kaudella Leopard-tiimin duon Moto2-luokassa.
Espanjalainen Pedrosa kiisti syksyllä jyrkästi ne varikkopuheet, joiden mukaan hän olisi ollut jo yhteydessä KTM:n suuntaan. Lähes selviönä kuitenkin voidaan pitää, että Pedrosan pitkä pesti Hondan tahdastiimissä päättyy ensi kauden jälkeen, jolloin hänen nykyinen sopimuksensa umpeutuu.
Testejä helmikuussa jatkavan KTM:n listaan liittyy taatusti myös muita kovia nimiä kevään kuluessa. Yksi heistä lienee saksalainen Stefan Bradl.
KTM tähtää kolmessa
vuodessa kärjen tuntumaan
KTM-pomo Piererin mukaan MotoGP-projekti kulkee aikataulussa ja osittain jopa sen edellä. Pierer näet vahvisti jo aiemmin, että KTM ajaa villin kortin statuksella kauden 2016 viimeisen MM-osakilpailun Valenciassa.
Pierer ei kuitenkaan suostu tavoittelemaan kuuta taivaalta, kun tositoimet käynnistyvät kaudella 2017.
– Emme voi ottaa Hondaa tai Yamahaa vertailukohdiksi, joten ideamme on lähteä liikkeelle Suzukin linjoilla ja pyrkiä saavuttamaan MotoGP-luokan kärki kolmessa vuodessa. Odotan kuitenkin, että lunastamme paikan vähintään kympin sakissa jo heti ensimmäisellä kaudella, linjaa Pierer.
Unelman täyttymys: Kallio kisaa
kotiyleisön edessä Kymi Ringillä
MotoGP-kaudesta 2017 on kehkeytymässä suomalaisittain huippumielenkiintoinen, jos kaikki palaset loksahtavat toivotulla tavalla kohdalleen.
Ei ole lainkaan mahdotonta, että kokeneen Kallion suuri unelma toteutuu tuolloin, eli hän ajaa ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokassa kotiyleisönsä edessä estradina Kymi Ringin uutuuttaan hohtava hulppea moottoriurheilukokonaisuus.
Kymi Ringillä pitäisi olla valmista vuonna 2017 tai 2018, jos kaikki etenee suunnitelmien mukaan.
Toivottavasti jo 2017, sillä aika ei liene vielä silloin kypsä esimerkiksi Intialle, joka mielii Suomen lisäksi hanakasti MotoGP-kartalle