Mika Kallio tulokaskausi päättyi yhdeksänteen sijaan

Pramac Racing-tallin suomalaiskuski taisteli Ducatillaan viiden kuskin ryhmässä seitsemännestä sijasta. Yksi pitkäksi mennyt jarrutus vei mahdollisuudet kaksi pykälää parempaan sijoitukseen.

Kuninkuusluokan vuoden tulokas sijoittui MM-sarjassa sijalle 15. Kallion pistemäärä, 71, oli lähes samansuuruinen saldo, jonka neljä muuta luokan uutta kuljettajaa saivat yhteensä kasaan.

Valencian kilpailun voitti Hondan Dani Pedrosa ennen maailmanmestari Valentino Rossia ja Jorge Lorenzoa. Kallion ero kärkeen oli 42 sekuntia. Kolmen kärki oli muilta karussa, mutta Kallio jäi neljännestä sijasta 10 sekuntia.

– Lopputulos olisi voinut olla parempi ilman sitä virhettä. Olin tehnyt jo kolme ohitusta siinä samassa kohdassa pääsuoran päässä, mutta kyseisessä ohitustilanteessa jarrutus jäi hitusen verran myöhäiseksi, mutka meni leveäksi ja putosin sen vuoksi kolme sijaa. Kisan toisella puoliskolla pystyin vielä ohittamaan heistä kaksi kilpakumppania uudelleen, Kallio summasi.

– Myös kisan alku oli vaikea, kun jäin pussiin kahdessa ensimmäisessä mutkassa ja sijoitus putosi ekalla kierroksella 12:nneksi. Se asia kisassa tyydyttää, että kierrosajat olivat tasaisen hyviä, eikä neljänteen sijaan jäänyt ajallisesti paljon matkaa.

– Vaiherikas kilpailukausi on nyt paketissa. Siihen voin olla kohtuullisen tyytyväinen, kun kaikissa kisoissa olen vauhdillisesti ollut aina hyvinkin 10 nopeimman joukossa, mutta usein tulosta heikensivät tekniset ongelmat ja muutama oma virhe. Parhaimmillaan vauhtini on riittänyt kuuden sakkiin, joka on jo hyvä kuninkuusluokan tason huomioon ottaen.

Testit käyntiin maanantaina

MotoGP-luokan kuljettajien työsarka Valenciassa jatkuu vielä kolmen päivän ajan, kun ohjelmassa on vuoden viimeinen testijakso heti maanantaista alkaen.

– Ducatin pyöriin tulee ensi kaudeksi paljonkin muutoksia sekä moottoriin että runkoon ja jousitukseen, Kallio paljasti.

– Meidän talli testaa uusista kehitysosista lähinnä takahaarukoita, joita on neljää eri jäykkyyttä.
Kyseessä on tärkeä rungon osa, joka vaikuttaa kokonaisuudessaan pyörän käytökseen tosi paljon. Niillä muutoksilla on tarkoitus parantaa takarenkaan pitoa.

– Lisäksi Ducatin tehdastallin kuskit kokeilevat myös uudenlaista moottoria, jonka toimintaperiaate on muutettu. Sillä suurella muutoksella pyritään vaikuttamaan pyörän käytökseen mutkien ulostuloissa, Kallio päätti.

Teksti: Jarno Saari

***
Tulokset Valencia 8.11.

1. Daniel Pedrosa Honda ESP 46’47.553
2. Valentino Rossi Yamaha ITA 0’02.630
3. Jorge Lorenzo Yamaha ESP 0’02.913
4. Colin Edwards Yamaha USA 0’32.515
5. Nicky Hayden Ducati USA 0’34.585
6. Toni Elias Honda ESP 0’34.888
7. Ben Spies Yamaha USA 0’37.706
8. Andrea Dovizioso Honda ITA 0’38.364
9. Mika Kallio Ducati FIN 0’42.491
10. Alex De Angelis Honda SMR 0’43.689
11. Randy De Puniet Honda FRA 0’46.018
12. James Toseland Yamaha GBR 0’50.226
13. Aleix Espargaro Ducati ESP 0’57.168
14. Loris Capirossi Suzuki ITA 1’06.877
15. Chris Vermeulen Suzuki AUS 1’11.701
(Stoner kaatui lämmittelykierroksella, eikä päässyt kisaan mukaan)

Pistetaulukko 2009
1. Valentino Rossi Yamaha ITA 306
2. Jorge Lorenzo Yamaha ESP 261
3. Daniel Pedrosa Honda ESP 234
4. Casey Stoner Ducati AUS 220
5. Colin Edwards Yamaha USA 161
6. Andrea Dovizioso Honda ITA 160
7. Toni Elias Honda ESP 115
8. Alex De Angelis Honda SMR 111
9. Loris Capirossi Suzuki ITA 110
10. Marco Melandri Kawasaki ITA 108
11. Chris Vermeulen Suzuki AUS 106
12. Randy De Puniet Honda FRA 106
13. Nicky Hayden Ducati USA 104
14. James Toseland Yamaha GBR 92
15. Mika Kallio Ducati FIN 71

***
Lauantai 7.11.

Kallio starttaa Valencian päätöskisaan 11. ruudusta

MotoGP-kauden päättävä osakilpailu koittaa sunnuntaina Espanjan Valenciassa. Pramac Racing -tallin Ducati-kuski Mika Kallio starttaa perinteiseen kilpailukauden päätöskisaan 11. lähtöruudusta.

Valkeakoskelainen ei ollut lauantain aika-ajossa tyytyväinen pyöränsä ajettavuuteen radan keskiosan mutkaosuuksilla. Paalupaikan valtasi Ducatin tehdastallin Casey Stoner, jonka ajasta Kallio jäi 1,553 sekuntia.

– Oli samanlaista ongelmaa kuin monta kertaa kauden aikana. Pyörän kääntyvyys ei ole riittävän hyvällä tasolla, vaikka kokeiltiin eri säätöjä etupään jousituksessa, ja ajoin erilaisilla renkailla. Vähän saatiin säätöjä parannettua ja kierrosaikakin parani perjantaista, mutta ei kuitenkaan ylletty toivottuun aika-ajosijoitukseen, Kallio summasi.

– Tavoitteena oli yltää kolmannen lähtörivin paikoille eli 7-9 ruutuihin, josta olisi ollut paremmat lähtöasetelmat kisaan. Radan toisella ja kolmannella sektorilla oli eniten ongelmaa, kun juuri siellä radan keskiosassa on sellaisia puolelta toiselle käännöksiä. Erittäin tuulinen keli ei myöskään auttanut meitä tässä asiassa.

– Nyt täytyy ajaa kausi kunnialla loppuun saakka ja taistella mahdollisimman hyvästä sijoituksesta. Sunnuntain kisassa tulee varmasti tiukka kamppailu kuumimman kärjen takana. Aamun warm-upissa kokeilen vielä etupainoisempaa pyörää, jonka akseliväliä hieman lyhennetään, Kallio ennakoi.

Teksti: Jarno Saari