Mika Kallio takoo MM-pisteitä tuimempaan tahtiin kuin koskaan

Kaksi viimeistä osakilpailuvoittoa suvereeniin malliin kuitannut Kallio on näpäyttänyt siinä samalla huolella ja tyylikkästi niitä epäilijöitään, jotka olivat valmiit lähettämään hänet GP-kekkereistä eläkkeelle jo pari vuotta sitten.

Kyllä, Kallio käväisi kieltämättä niihin aikoihin ja tasoonsa nähden hetken miltei jo pohjamudissa, mutta nyt valkeakoskelainen kiitää jälleen komeasti aallonharjalla.

Taidot eivät ole olleet koskaan ruosteessa, mutta pyörät eivät välttämättä aina siitä parhaasta päästä todellakin huipputasaisessa Moto2-luokassa, jossa parhaimmillaan 20 kaveria runttaa aika-ajossa sekunnin sisään.

Itseluottamus tapissa

Kallio, 31, tarjosi kuitenkin jo viime kaudella vahvoja viitteitä siitä, että täältä taas pesee.

Uran ensimmäinen Moto2-luokan voitto elokuussa Brnon radalla Tshekissä merkitsi mannaa miehelle ja samalla koko suomalaiselle ratamoottoripyöräilylle yleensäkin.

Nyt itseluottamus on niin sanotusti tapissa ja vastustajien ilmeet käyvät huolestuneemmiksi kisa kisalta. Maestro Kallio kasaa muille vilungisti paineita jo 202 GP:n vankalla kokemuksella, mitä ei sovi koskaan unohtaa.

Totta tosin sekin, että kausi on sittenkin nuori ja mitä tahansa voi vielä tapahtua, ennen kuin peli vihelletään perinteisesti poikki 9. marraskuuta Valencian Ricardo Tormo-radalla. Sarja saavuttaa vasta ensimmäisen kolmanneksensa vajaan kahden viikon kuluttua Mugellon huippunopealla baanalla Italiassa.

– Nyt mennään vielä kymmenkunta GP:tä kisa kerrallaan sen enempää pistetilannetta silmäilemättä. Sen aika koittaa mahdollisesti sitten vasta aivan kauden loppuvaiheilla, korostaa hetkestä nauttiva Kallio.

18,4 pisteen tahti

Se on kuitenkin täysin salettia, että Kallio taistelee tällä tahdilla tiukasti uransa ensimmäisestä maailmanmestaruudesta.

Kallio on takonut saaldokseen kauden viidessä ensimmäisessä osakilpailussa 18,4 pisteen keskiarvon.

Kallio saavutti vuosina 2005 ja 2006 piikkiluokan MM-hopeaa ja vuonna 2008 varttilitraisten pronssin. Niillä kausilla hän poimi pisteitä plakkariinsa keskiarvoilla 14,8-16,4-12,2.

Kallio viimeisteli viime vuonna Moto2-luokan neljännen sijan tasan 11 pisteen keskiarvolla.

Silloin maailmanmestaruutta tuuletti nyt vuorostaan MotoGP-luokassa näyttävästi säväyttävä Pol Espargaro 15,6 pisteen keskiarvolla. Kallion nykyinen tiimikaveri Esteve Rabat puraisi pronssia vastaavasti 12,6 täplän tahdilla.

Rabat vs. Kallio
– käyrät eri suuntiin

Kaikki ennusmerkit viittaavaat siihen, että Marc VDS:n duo Rabat-Kallio ratkaisee keskenään tämän vuoden mestaruuden kohtalon.

Kauden kahdella voitolla korkanneella Rabatilla oli vielä Argentiinassa ajetun Kallion 200. GP:n jäljiltä 28 pisteen johto suomalaiseen, mutta nyt se on kaventunut enää seitsemään.

– Minulta on mennyt kaksi viimeistä osakilpailua vähän huonommin…, pyöritteli Rabat sunnuntaina Le Mansissa ajetun Ranskan GP:n jälkimainingeissa.

Suunta Marc VDS:n leirissä on ollut kaksijakoinen: Rabatin tuloskäyrä on kääntynyt lievään laskuun ja Kallion puolestaan jyrkkää nousuun.

Marc Marquezin hyvän kaverin "Tito" Rabatin saldo (aika-ajo ja kisasijoitus) näyttää viiden GP:n jälkeen tältä: 1-1, 1-2, 1-1, 6-4, 2-3.

Ja Kallion vastaavasti tältä: 6-2, 11-4, 14-7, 1-1, 4-1.

Aika-ajossa sen salaisuus

Silmiinpistävintä on se, että Kallio on saanut kisainsinöörinsä Naoya Kanekon kanssa akilleen aiemman kantapään, eli aika-ajon kuntoon.

Myös taktisesti nappikisoja tuikannut Kallio ei ole enää tuhonnut takarengastaan aggressiivisten nousujen seurauksena. Loppukierrokset kääntyivät vielä viime kaudella useasti enemmän selviytymistaisteluksi kuin kilvanajoksi.

Luottamus pyörään on nyt kohdallaan, homma on pysynyt kontrollissa ja kumit kuosissa kärjessä kurvailtaessa.

Kallio pystyi kasvattamaan Le Mansissa eron jo 30 pisteeseen kolmantena olevaan ja Aki Ajon manageroimaan Maverick Vinalesiin nähden. Viime vuonna Moto3:n maailmanmestariksi ajanutta Vinalesia ollaan viemässä varikkohuhuissa kovaa kyytiä jo ensi kaudeksi kuninkuusluokkaan.

Eikä suinkaan suotta. Vinales on ehdoton huippukuljettaja ja hänet on rinnastettu lahjakkuudeltaan itseensä Marqueziin.

Kallion pettämätön pelisilmä näytti olevan oikeassa myös jo kauteen lähdettäessä. Kallio oli siinä vaiheessa vakuuttunut, että Moto2-luokan tulokkaat Vinalesin ja Luis Salomin malliin tulevat taatusti säväyttämään.

Kallio tosin kyseenalaisti sen, pystyvätkö nämä rookie-veijarit vetämään sijoituksellisesti ja nimenomaan kärjessä tasaisella tahdilla läpi pitkän kauden.

Eivät pysty, vaikka kyllähän valkeakoskelaisella jääradallakin vauhtiaan viritelleen Vinalesin tahti on ollut viidessä ensimmäisessä Moto2-luokan kisassaan yhdestä, Argentiinan Termas de Rio Hondo-radalle sijoittuneesta keskeytyksestä huolimatta varsin väkevä: neljäs Losailissa, voitto Austinissa, viides Jerezissä ja neljäs Le Mansissa.

MotoGP-luokka kutsuu?

Niin, ja jos Vinales tosiaankin nähdään ensi kaudella MotoGP-luokassa Kalex-Yamaha -paketilla, niin sitten siellä on mukana myös Rabat vastaavalla versiolla.

Marc VDS on näillä näkymin saamassa sarjaa hallinnoivan Dornan tuella yhden ja Rabatille pedatun kuljettajan kiintiön ylimmältä tasolta.

Toinen paikka maksaisi jo maltaita ja siihen ei lähdetä, vaikka panimoteollisuudella omaisuutensa hankkineen tiimin omistajan Marc van den Stratenin kukkaro onkin kunnossa.

Ducatilla kuninkuusluokassa kaudet 2009-2010 ajanut Kallio palaa sinne vain ja ainoastaan siinä tapauksessa, että hän saa alleen riittävän kilpailukykyisen kaluston. "Rimpuloita" oli tarjolla jo täksi kaudeksi, mutta siihen leikkiin Kallio ei lähtenyt. Hyvä niin.

Paikat MotoGP-luokassa ovat tunnetusti kortilla kelpo pyörien puikoissa, joskin äärimmäisen mielenkiintoiseksi tilanteen tältä osin tekee parrasvaloihin palaava Suzuki.

Davide Brivion vetämän Suzuki-projektin osalta molempien kuljettajien nimet ovat yhä avoinna kaudelle 2015.

Spekulaatioita ja yhä entistäkin kiehtovampia sinkoilee juuri nyt ilmassa.

Uusin numero