Mika Kallio odottaa innolla uutta Ducatia

Kalliolle ja hänen espanjalaiselle tiimikaverilleen Aleix Espargarolle tarjoutuu Malesiassa tilaisuus ensimmäisiin maistiaisiin Ducati GP10-pyörän puikoissa.

– En ole ajanut sillä vielä metriäkään, mutta kaikki vaikuttaa siltä, että pyörän kehitys on kulkenut siihen suuntaan, mitä itsekin haluan. Odotan, että uusi pyörä sopii käteeni paremmin, kertoo Paolo Campinotin johtamassa Pramac Racing Teamissa toiseen kauteensa valmistautuva Kallio.

Uusi Ducati Desmosedici on nähty radalla jo kahteen otteeseen. Tehdastallin kuljettajat, kuninkuusluokan vuoden 2006 ja 2007 maailmanmestarit, Nicky Hayden sekä Casey Stoner ottivat uutukaiseen tuntumaa kauden päättäneissä Valencian testeissä. Tulokaskuljettajiin Aspar-tiimin riveissä lukeutuva Hector Barbera puolestaan pääsi kokeilemaan GP10-pyörää myöhemmin Jerezissä.

– Stoner ja Hayden kehuivat pyörää jo Valenciassa. Stoner ajoi sillä heti kovempia kierrosaikoja kuin aiemmalla pyörällä, joten alku vaikuttaa ainakin lupaavalta. Ducatin moottorin luonne on aivan erilainen ja pyörän pitäisi olla helpompi ajettava. Yamaha vaikutti viime kaudella rauhallisimmalta ja siihen suuntaan Ducatillakin ollaan menossa, vahvistaa Kallio.

Kallio haki pitkälti koko tulokaskautensa tuntumaa lähinnä Ducatin etupäähän. Nyt sinnekin suuntaan on luvassa merkittäviä muutoksia.
– Meille tulee käyttöön täysin uusi etujousitus Öhlinsiltä. Uskon, että pyörä istuu siltäkin osin paremmin ajotyylilleni.
Ducati lupasi jo viime kaudella satelliittitiimeille vastaavan kilvanajokaluston kuin tehdastallin kuljettajillekin. Kallio pääsi todistamaan tositoimissa, että tuo lupaus myös lunastettiin.
– Pyörissä ei ollut mitään suurempia eroja ja pitkälti saman tyylin pitäisi jatkua. Tehdastallin kuljettajat saavat uudet osat ensimmäisenä käyttöönsä, mutta sehän on aivan normaali käytäntö.

Ducatin taustoilla jysähti syksyllä melkoinen uutispommi, kun sen GP-projektin naruja alusta lähtien käsissään vakaasti pitänyt Livio Suppo ilmoitti siirtyvänsä Hondan leipiin. Vaikutusvaltaisen Suppon tilalle nostettiin korvaaja omasta piiristä, eli Ducatin testikuljettajana aiemmin töitä paiskinut Vittoriano Guareschi.

– Tulin aina hyvin toimeen Suppon kanssa ja olisin tietenkin halunnut hänen jatkavan. En usko, että tällä vaihdoksella on vaikutusta itse kilpailutoimintaan. Entinen aktiivikuljettaja Guareschi on varmaan ihan hyvä mies tuohon hommaan. Hän osaa ajatella asioita kuskin kannalta, näkee Kallio.

Kallio kurottaa lähemmäs kärkeä

Kallio, 27, ajoi viime kaudella parhaimmillaan seitsemänneksi tuuratessaan Stoneria kolmen kisan ajan tehdastiimissä.
– Nousin kauden puolivälin tuntumassa kuumimman porukan takana tulevaan ryhmään, mikä nosti itseluottamusta muutamista omista virheistäni huolimatta. Kuuden nopeimman joukkoon yltäminen on kova saavutus tässä luokassa.

Hallitseva maailmanmestari, Yamahalla kisaava Valentino Rossi, hänen tallikaverinsa Jorge Lorenzo, sekä Hondan Dani Pedrosa ja Stoner ovat varmuudella kovaa valuuttaa myös ensi kaudella.
– Luvassa on kuitenkin tiukempi ja tasaisempi kausi. Neljän kärki on varmasti pitkälti sama, mutta odotan, että yksittäisissä kisoissa palkintopallille nousee muutama muukin kuski. Tietenkin lähden myös itse hakemaan paikkaa lähempää kärkeä, muotoilee Kallio.

Kallion osalta oppirahat on maksettu MotoGP-luokassa.
– Ilman muuta toiseen kauteen on tosi paljon helpompaa lähteä. Radat ovat käyneet tutuksi myös MotoGP-luokan pyörällä ja niistä on kerätty mukavasti tietoa. Vielä viime kausi kulki tältä osin niin sanotusti puhtaalta pöydältä.

Kallio joutui jättämään rookie-kaudellaan Yhdysvalloissa ajettavan, korkkiruuvimutkastaan kuuluisan Laguna Secan kisaan väliin sormivamman vuoksi. Ensi kaudella valkeakoskelaiselle on luvassa myös toinen uusi estradi, eli Balatonring Unkarissa.
– Balatonring on toisaalta täysin uusi rata kaikille. On todella mielenkiintoista nähdä, millaisiksi voimasuhteet siellä muodostuvat.

Kallio pitää jäällä ajotuntumaa yllä

Kallio ei ole pistänyt pahakseen viime aikojen pakkasia, päinvastoin. Hän on ehtinyt vastata jääradan kiehtovaan kutsuun jo joulun alla.
– Jäärata on harjoittelun osalta tärkeä juttu, kun MotoGP-luokassa on testikielto päällä. On aina hyvä päästä jonkun pyörän päälle ja pitää ainakin jossain määrin ajotuntumaa yllä. Jäärata on hyvä treenimuoto. Katsotaan nyt, jos sitä innostuisi ajamaan jäällä vielä jonkun kisankin, vinkkaa Kallio.

Kallio ei ole suinkaan levännyt laakereillaan talvitauon aikana.
– Olen pyrkinyt parantamaan kuntopuolta ja hankkimaan lisää voimaa salilla. Tuo harjoittelu tähtää siihen, että jaksan ajaa paremmin pitkäkestoisia kisoja. Ennen kauden alkua sitten irrotellaan paikkoja ja kauden kuluessa pysytään poissa saleilta, että paikat eivät mene tukkoon. Sinänsä lihaksia ei kannata suuremmin kasvattaa, sillä ne ovat vaarassa puutua kisan kuluessa.

Fyysisen kunnon lisäksi luonnollisesti myös henkisen vireystilan ylläpitäminen on vähintäänkin yhtä tärkeää.
– Tauolla tehdään omia juttuja ja haetaan etäisyyttä, sillä edessä on taas pitkä ja raskas kausi.

”Uudet kuljettajat lisäävät mielenkiintoa”

MotoGP-luokassa nähdään ensi kaudella iso tukku uusia kuljettajia Barberan lisäksi. Ben Spies ajaa Yamahalla ja Kalliolle pienemmistä luokista tutuista kuljettajista Hiroshi Aoyama ja Marco Simoncelli Hondalla, sekä Alvaro Bautista Suzukilla.

– Tämä on ihan hyvä juttu MotoGP-luokalle, jossa sama ikäpolvi on vaikuttanut jo pitkään. Uudet ja nuoret kuljettajat lisäävät samalla myös mielenkiintoa.

Kalliolle ei tarjoutunut ennen tulokaskauttaan mahdollisuutta ylimääräisiin testeihin, joihin ovat ennen vuodenvaihdetta tarttuneet kaikki muut rookie-kuljettajat Spiesia lukuun ottamatta. Bautista on testannut Estorilissa, Barbera Jerezissä ja Aoyama sekä Simoncelli viimeksi Sepangissa.

– Vaikka minulla ei ollutkaan mahdollisuutta tähän, niin tämä on oikea päätös, kuittaa Kallio.
Kauden päätösosakilpailussa niin sanotun villin kortin kuljettajana Valenciassa seitsemännellä sijallaan säväyttänyttä, Yamahan satelliittitiimissä kilpailevaa Spiesia pidetään yleisesti kuninkuusluokan kuumimpana tulokkaana.
– Spiesin nimi on ollut paljon tapetilla, mutta uskon, että ainakin Simoncelli ja Bautista voivat ovat vauhdillisesti samalla tasolla.
Kallio on saanut kenties kovemman kirittäjän myös Pramac-tiimiin, kun Niccolo Canepa siirtyi uuteen Moto2-luokkaan Espargaron tieltä. Espargaro on jo ehtinyt osoittaa potentiaalinsa MotoGP-luokassa ja Pramacin väreissä.
– Aleix yllätti monet täysin puskista. Hän ajoi pirun hyvin niissä muutamissa kisoissa.

Kuninkuusluokan kuljettajista Rossin ohella myös moni muu on pitänyt ennen vuodenvaihdetta vauhtia yllä nelipyöräisellä kilvanajokalustolla. Espargaro kävi ottamassa tuntumassa Pohjois-Espanjassa sijaitsevaan Aragon rataan voittamalla diesel-autojen luokan. Motorland Aragon toimii ensi kaudella MotoGP-sarjan vararatana.

Ralliautoilu lukeutuu tunnetusti Kallion suosikkilajeihin, eikä ole lainkaan mahdotonta, että hänet nähtäisiin jossain vaiheessa vierailevana tähtenä niissäkin kuvioissa.
– Jos joku mahdollisuus tarjoutuu, niin mikä ettei. Mutta puhtaasti harrastusmielessä, tähdentää MotoGP-ammattilainen.