Michelin jäädyttää rengaskehityksen: ”Kun jokin menee vikaan, se on aina meidän syymme”

Viime kaudella eturenkaasta tuli uusi versio kauden kuudennen kilpailun, Mugellon, jälkeen. Suuri osa kuljettajista vaati uutta rengasta. Ja myös sai sen.

“Tänä vuonna haluamme säilyttää stabiliteetin renkaiden suhteen. Mikään ei tule muuttumaan sen jälkeen, kun avauskilpailu ajetaan”, sanoo Michelinin pyöräpuolen moottoriurheilujohtaja Piero Taramasso.

”Myöskään seoksiin ei tule muutoksia kauden aikana, 80 % seoksista tulee olemaan samoja kuin viime kaudella. Niiden lisäksi on seoksia, joita on kokeiltu testikaudella, joten kuljettajat tuntevat kyllä renkaat erittäin hyvin.”

”Kun olimme ensi kertaa mukana 2016, meillä oli kova kiire kehittää renkaita. Halusimme tehdä parhaan mahdollisen renkaan mahdollisimman nopeasti. Silloin kuljettajat valittivat koko ajan, että renkaiden ominaisuudet muuttuvat jatkuvasti, niiden käsittely muuttuu ja sitä sun tätä. Siksi tällä kaudella mikään ei muutu. Renkaat pysyvät samanlaisina”, Taramasso kertoo.

Tälle kaudella tuleva uusi eturengas on ollut monen mielestä hyvin kova. Se onkin tarkoitettu radoille, joilla renkailla on taipumus kulua erityisen nopeasti. 19 kilpailussa Michelin tarjoaa kuljettajille seitsemän erilaista eturenkaan seosta ja 11-12 takarenkaan seosta.

Erityisesti kolme rataa ovat renkaille haastavia tällä kaudella; sarjan uusi rata Buriram, sekä uudelleen pinnoitetut Silverstonen ja Barcelonan radat.

“Buriramissa me olimme jo, ja tarkoitus on testata Barcelonassa ennen kuin siellä kilpaillaan. Silverstonessa emme testaa, mutta olemme sopineet sarjan promoottorin Dornan kanssa tuovamme sinne neljä erikoisrengasta varmistaaksemme, että sielläkin kaikki toimii.”

Koska tänä vuonna renkaat eivät vaihdu kesken kauden, on Michelin jo keskittynyt kauteen 2019.

”Tulemme testaamaan paljon tämän kauden aikana, mutta vain ensi kautta varten. Joten teemme kyllä koko ajan kehitystyötä, mutta nyt se on melko hidasta, koska kaikki tehdään vuotta 2019 varten”, Taramasso sanoo.

Eräät kuljettajat ovat valittaneet renkaista edelleen tämän testikauden aikana. Valitukset ovat koskeneet sitä, että samat renkaat ovat keskenään erilaatuisia. Jotkut toimivat paremmin kuin toiset.

”Me teimme inhimillisen virheen Jerezin testeissä ja renkaat kuumenivat liikaa. Thaimaassa ja Qatarissa ei ollut enää mitään ongelmia. Mutta näinhän se menee, että kun teemme asiat hyvin, kukaan ei puhu renkaista. Mutta kun jokin menee vikaan, se on aina meidän syymme. Näin se on ollut aina ja tulee olemaankin.”
 

Uusin numero