Mestareiden tekijä Ajo alleviivaa: maltti on valttia voittoputkessakin

Tiimin espanjalaiskuljettaja Luis Salom johtaa sarjaa voitettuaan kolme edellistä osakilpailua Mugellossa, Barcelonassa ja Assenissa. Red Bull KTM Ajo-tiimillä on plakkarissaan jo peräti 20 peräkkäistä podiumsijoitusta viime kausi mukaan luettuna.

– Olemme onnistuneet hienosti kaikissa niissä kilpailuissa, joissa odotin kauden lopullisten voimasuhteiden muodostuvan. Lähtökohdat Sachsenringille ovat hyvät, mutta maltti pitää säilyttää, korostaa Ajo.

Salom on jalostunut Ajon opissa mestarin mitat täyttäväksi kuljettajaksi myös taktisessa mittapuussa. Mallarcolaisen viimeisten kierrosten vaikuttavat voittoiskut kertovat kylmäpäisyyden lisäksi järkähtämättömästä itseluottamusta ja saumattomasta yhteistyöstä tiimin kanssa.

– Olen erittäin tyytyväinen tuloksiin, pyörään ja tekemäämme työhön. Olen valmis jatkamaan sitä omalta osaltani parhaalla mahdollisella tavalla heti perjantain harjoituksista alkaen.

Moto3-luokan MM-sarjan lyhin, eli 3671 metrin mittainen Sachsenring on Salomin mieleen.

– Se sopii ajotyylilleni ja minulla on täältä monia hyviä muistoja. Suosikkini on radan ensimmäinen, aika hidas sektori. Pidän todellakin siitä. Olen tavallaan myös onnekas, sillä kotipuolestani Palmasta löytyy hyvinkin samanlainen rata, jolla olen harjoitellut paljon, kertoo Salom.

Tiimin muista kuljettajista malesialainen Zulfahmi Khairuddin on pisteissä kahdeksantena ja australialainen Arthur Sissis sijalla 11 Saksaan tultaessa.

– Sachsenring on spesiaalirata, jossa ajoin viime vuonna vaikeissa olosuhteissa kuudenneksi. Rata on monilta mutkiltaan erittäin haastava. Minun suosikkiosuuteni löytyy viimeiseltä sektorilta. Saksassa on pistettävä 100-prosenttia peliin ensimmäisistä harjoituksista lähtien löytääksemme hyvät säädöt mahdollisimman ajoissa.

Sissis puolestaan myöntää, että itäisessä Saksassa sijaitseva Sachsenring ei lukeudu hänen suosikkeihinsa.

– En onnistunut saamaan siellä riittävää vauhtia päälle Red Bull Rookies Cupin aikoihin, enkä viime vuonna ensimmäisellä MM-kaudellani. Mutta eipä silti, ei Kataloniankaan rata ole kuulunut suosikkeihini, mutta ajoin siellä siitä huolimatta tänä vuonna kymmenenneksi. Katsotaan nyt, miten Sachsenringin kanssa käy.

Sissis janoaa hyvää tulosta Saksasta. Hän ajoi edellisessä kisassa Assenin radalla Hollannissa kahdeksanneksi.

– Minusta Sachsenringin radan vaikein osuus sijoittuu ensimmäiselle sektorille. Toiselta sektorilta löytyy puolestaan monta, itse asiassa peräkkäin seitsemän vasemmalle taittavaa kaarretta, mikä tekee siitä hankalan. Koska rata on lyhyt, niin meillä on sunnuntaina edessä monta kisakierrosta. On tärkeää pitää keskittyminen koko ajan koossa, sanoo Sissis.

 

Viimeisin numero