Menestys ja muutokset motivoivat Salmista upean uran jatkamiseen

Kolmella vuosikymmenellä maailmanmestaruuksia saavuttanut Salminen ei tosin lähde tässä vaiheessa arvioimaan, monestako kaudesta on kyse. Se ei ole edes ajankohtaista.

– En ole oikeastaan edes funtsinut enkä suunnitellut sitä. Mennään kuten tähänkin asti, eli sopimus kerrallaan, kertoo viime vuonna jo 13. henkilökohtaisen maailmanmestaruutensa viimeistellyt vantaalainen.

Menestys on yksi merkittävin eteenpäin vievä voimavara, jota Salmisella riittää ja jolla hän ei ole tapansa mukaan koskaan pullistellut. Enduro on hänen ammattinsa, työn laadusta ei tingitä eikä sitä romantisoida. Asenne on nöyrä, mutta määrätietoinen.

Salminen täyttää syyskuussa 36 vuotta. Synttäreitä vietetään näillä näkymin itäisessä Saksassa, jossa kuuden päivän mittainen MM-joukkuekisa käy silloin kuumimmillaan.

– Ikä ei ole tässä lajissa se ensimmäinen asia, joka tulee vastaan. Kokemus on merkittävä tekijä. Aion jatkaa tätä työtä ja lajia niin pitkään, kuin motivaatiota ja kilpailukykyä riittää. Tietenkin, jos junnuja alkaa lapata joka puolelta ohi, niin silloin pitää osata vetää omat johtopäätökset.

Sitä vaaraa ei ole ainakaan äkkiseltään näköpiirissä.

Työura ei pääty endurouraan

MotoGP-luokan hallitseva australialainen maailmanmestari Casey Stoner ilmoitti vajaat kaksi viikkoa sitten, että hän päättää uransa meneillään olevan kauden jälkeen. Mika Kallionkin tallikaverina aikoinaan ajanut Stoner on silloin vasta 27-vuotias.

Yhdeksänkertainen maailmanmestari ja monimiljonääri Valentino Rossi, 33, puolestaan ilahdutti Italiaa ja maailmaa vähän laajemmaltikin vahvistamalla, että hän aikoo jatkaa uransa ainakin vielä kaksi vuotta.

– Meidän endurokuljettajien tilanne on tietysti aivan toinen johonkin Rossiin tai F1-kavereihin verrattuna, tähdentää Salminen.

– Kyllähän tästä palkkaa maksetaan ja sillä tulee mukavasti toimeen, mutta onhan mantsa palkkakuopassa noihin lajeihin ja kuljettajiin nähden. Endurokuljettajan pitää keksiä jotain muuta työtä ja tekemistä uran jälkeen.

Motivaation lähde ei saa kuivua

Moottoripyöräurheilun monitaituri korostaa motivaation merkitystä. Hän on kyennyt säilyttämään vuosi toisensa jälkeen myös sen puolen korkealla tasolla. Muutokset pitävät virkeänä ja niissä piilee yksi pitkän uran salaisuus.

– Hain aikanaan uutta motivaatiota uralleni lähtemällä kahdeksi vuodeksi Amerikkaan (kaksi GNCC-sarjan mestaruutta), mikä olikin suuri muutos. Paluu MM-sarjaan merkitsi taas muutosta ja uutta tekemistä, kuten myös BMW-projekti. Ajan nyt vuorostaan toista kautta Husqvarnalla ja se on ollut erittäin mielenkiintoista.

Suomen parhaaksi moottoripyöräurheilijaksi viime vuonna valitun Salmisen mukaan asioita pitää ja on osattava tehdä näillä ajotunneilla hieman erilailla.

– Mutta ei sekään kuitenkaan merkitse mitään radikaalia suunnan muutosta.

Kyse on hienosäädöstä, jonka Salminen on taitavasti toteuttanut.

”Toivottavasti yleisö löytää
Sixin tavoin tiensä Heinolaan”

Salminen on ajanut tähän mennessä 94 MM-osakilpailuvoittoa. Sekin on ylivertainen määrä lajin historiassa. Näistä voitoista kaksi on irronnut tänä vuonna. Kauden puolivälissä E2-luokan pisteissä kolmantena kiiruhtava Salminen on toistaiseksi ainoa osakilpailuvoittoihin yltänyt suomalaiskuljettaja.

Kahdeksan kisaviikonvaihdetta käsittävä kausi kääntyy toiselle puoliskolleen heinäkuun vaihteessa Italiassa, jonka jälkeen vuorossa ovat vielä Ruotsin, Suomen ja Ranskan osakilpailut.

Suomessa MM-pisteistä kamppaillaan 1.-2. syyskuuta Heinolassa.

– Ajaminen on jäänyt Suomessa vähemmälle, joten onhan se tietenkin hienoa päästä kilpailemaan kotimaassa. Viime vuonna Kotkan ja Haminan seudulla ajetulla Sixillä oli paljon yleisöä, joka toivottavasti löytää tiensä myös Heinolaan.

Ajat ja tavat ovat muuttuneet Salmisenkin uran aikana melkoisesti enduron huipulla. Nykyään on turha enää  edes hiiskua kotikenttäedusta.

– Ei sitä ajattele kilpailutilanteessa ja kyllähän se on nähty, että huippukuljettajat menestyvät kaikenlaisissa olosuhteissa ja kaikenlaisilla alustoilla. Toisaalta kotiyleisön edessä kilpaileminen tuo mukanaan aina vähän sellaista ylimääräistä hässäkkää.

Eipä silti, sympaattiselta Salmiselta irtoaa taatusti esimerkiksi nimikirjoitus aina sitä hakeville. Ja se nimmari on kovaa valuuttaa. Salminen on paitsi Suomi-enduron, myös koko lajin keulakuva maailmanlaajuisesti.

Vielä vuosia eteenpäin.

Maailman kaikkien aikojen menestyneimmät moottoripyöräurheilijat:

* 15 maailmanmestaruutta: Giacomo Agostini Italia, ratamoottoripyöräily.
7/350cc (1968-1974)
8/500cc (1966-1972, 1975)

* 13 maailmanmestaruutta: Juha Salminen Suomi, enduro.
2/125cc (1999, 2000)
1/250cc (2001)
1/400cc (2002)
1/500cc (2003)
1/E2 (2004)
2/E1 (2007, 2011)
5 yleismestaruutta (2000-2004)

* 13 maailmanmestaruutta: Angel Nieto Espanja, ratamoottoripyöräily.
6/50cc (1969, 1970, 1972, 1975-1977)
7/125cc (1971, 1972, 1979, 1981-1984)

* 11 maailmanmestaruutta: Toni Bou Espanja, trial/X-trial.
5/trial (2007-2011)
5/hallitrial (2007-2012)

* 10 maailmanmestaruutta: Mike Hailwood Iso-Britannia, ratamoottoripyöräily.
3/250cc (1961, 1966, 1967)
2/350cc (1966, 1967)
4/500cc (1962-1965)
1/TTF-1 (1978)

* 10 maailmanmestaruutta: Stefan Everts Belgia, motocross.
1/125cc (1991)
3/250cc (1995-1997)
2/500cc (2001, 2002)
4/ MX1 (2003-2006)

Uusin numero