Uudet Michelinin renkaat ja kaikille yhtenäinen moottorinohjausjärjestelmä. Siinä se yhdistelmä, joka tekee erityisesti keväästä kutkuttavan arvaamattoman.
– Tiedän, että on vaikeaa tulla ensimmäisiin kisoihin koko paketti 100-prosenttisessa iskussa. Ducati voi käynnistää kauden tosi vahvasti, sillä se on tehnyt jo pitempään töitä tämän elektroniikan kanssa. He voivat yllättää ja voittaa kisoja, pyörittelee Marquez.
Ducatin taholta tehdastallin kuljettajien Andrea Dovizioson ja Andrea Iannonen harteille on minimitavoitteeksi asetettu vähintään kaksi osakilpailuvoittoa kaudella 2016. Mestaruudesta uskalletaan puhua varovasti seuraavan vuoden osalta.
MotoGP-luokan ensimmäinen testijakso ajetaan helmikuun alussa Sepangin radalla Malesiassa. Ducatin testikuljettaja Casey Stoner ehtii saada maistiaiset GP16-pyörästä jo pari päivää sitä ennen.
– Myös testikauden sisällä kaikki on mahdollista. Saatata dominoida ensimmäistä ajopäivää, mutta kaikki voi olla muuttunut, kun käsillä on viimeinen testipäivä ennen sarjan alkua, Marquez muotoilee.
Marquezille oli viime kaudella suuria ongelmia jo liiankin aggressiivisesti käyttäytyneen pyöränsä kanssa. Miestä kalvaa huoli siitä, ehditäänkö Honda saada alkukaudella hänen toivomaansa terään.
– Honda toimi ja sopi minulle täydellisesti kausilla 2013 ja 2014, Marquez viittaa mestaruusvuosiinsa.
– Mutta viime vuonna siitä ei saatu oikeastaan koskaan mieleisekseni, jatkaa kesken kauden vanhaan runkoon palannut Marquez.
Marquezin tallikaveri Dani Pedrosa povaa hänkin äärimmäisen mielenkiintoista MM-kautta, joka starttaa 20. maaliskuuta Losailin radan voimakkaiden valonheittimien loisteessa Qatarissa.
– Alkukausi voi merkitä hyppyä tuntemattomaan. Kaikilla on siinä vaiheessa potentiaalia yllätyksiin.
Niin, mitä Ducatin lisäksi erityisesti myös Suzukilta on luvassa? Tilanne on mielenkiintoinen, kun Yamahan ja Hondan valta-asemaa lähdetään horjuttamaan kenties isommallakin joukolla.