Molempien pääpaino Andalusissa painottuu uuteen elektroniikkaan ja Bridgestonen kuninkuusluokassa korvanneen Michelinin renkaisiin.
Marquez käynnisti keskiviikkona urakan 65 kierroksella, joista nopein kulki ajassa 1.39,92. Kertaalleen kaatunut Pedrosa ajoi yhdeksän kierrosta vähemmän päätyen lukemiin 1.40,12.
Testien avauspäivän muista kuljettajista Aspar-tiimin Yonny Hernandez ja Eugene Laverty kellottivat epävirallisessa aikavertailussa lukemat 1.41,2 sekä 1.41,8.
– Jokainen paluu radalle varikkokäynnin jälkeen on mielenkiitoinen, sillä kokeilemme Jerezissä siksi paljon uusia asioita elektroniikasta alkaen. Michelinin renkaiden osalta isona tehtävänä on pyrkiä ymmärtämään, missä niiden rajat kulkevat, kertoo Marquez.
Urakkaa on edessä paljon myös uuden ja ensi kaudella kaikille yhtenäisen moottorinohjausjärjestelmän (ECU) kanssa.
– Olemme edistyneet elektroniikan kanssa, mutta on selviö, että tämä nykyinen merkitsee askelta taaksepäin siihen nähden, mihin olemme Hondan oman vastaavan kanssa tottuneet. Tilanne on kuitenkin kaikille sama, tähdentää Marquez.
Pedrosa joutui jättämään keväällä Jerezissä ajetun Espanjan GP:n väliin käsileikkauksen jäljiltä.
– Kaaduin päivän päätteeksi viimeisen mutkan jarrutuksessa ja olin vähän odotettua hitaampi ehkä siksikin, että olen ajanut Jerezissä viimeksi vuonna 2014. Vei omansa aikansa tottua kiertämään tätä rataa Michelinin renkailla. Torstaina on sitten tarkoitus keskittyä enemmän yksityiskohtiin kuten moottoriin, renkaisiin ja elektroniikkaan, suunnittelee Pedrosa.
Hayden Superbike-
luokan kiireisin
Jerezissä testaa samaan aikaan myös tukku Superbike-luokan kuljettajia. Hondaa käskyttävä Nicky Hayden oli heistä nopein ajalla 1.41,512.
Chaz Davies paineli Ducatillaan toiseksi kiireisintä kyytiä 83 tuhannesosaa MotoGP-uransa viime kauteen päättäneen Haydenin takana.
MotoGP-luokkaan paluun kaudella 2017 tekevä KTM testaa puolestaan viikonvaihteessa Valenciassa. KTM:n tuore testikuljettaja Mika Kallio kiertää Ricardo Tormo-rataa sunnuntaina.