Mansaaren TT:n pitkä kisa vaatii renkailta monta ulottuvuutta

Mansaaren TT:ssä Dunlop oli myös tällä kaudella hallitseva rengasmerkki. TT:n kisarenkaiden suunnittelussa Dunlopilla on kolme pääkohdetta: turvallisuus, vakaus ja suosituskyky. Pitkä rata kulkee kaupunkien ja kylien läpi. Välillä rata kiertelee vehmaassa maalaismaisemassa ja sitten taas noustaan vuoristo-osuudelle.

Radalla on monenlaista pinnoitetta ja renkaat koskettavat erilaisia tiemerkintöjä. Pomput ja kaivojen kannet koettelevat renkaita. Joillain radan osilla puista tippuvat lehdet ja radan paikoittainen likaisuus asettavat omat vaatimuksensa rengaspidolle.

Jo kisan lähtö eroaa muista RR-kisoista, sillä TT:ssä ei ole lämmittelykierrosta ennen starttia. Starttiin on saatava renkaisiin heti optimilämpötila kuljettajan lähtiessä kovavauhtiselle radalle.

Dunlop on kehittänyt omaa renkaiden lämpökontrolliaan (Heat Control Technology) myös Endurancen MM-sarjassa.

TT-radalla on kuuluisia kovavauhtisia suoria ja hitaita kaarreyhdistelmiä, joita ajajan on vaikea hallita. Kaikkiaan radalla on peräti 264 mutkaa.

Pitkillä suorilla renkaiden sivut kylmenevät ja seuraavassa mutkassa kylmempi renkaan komponentti ei aina anna riittävää pitoa.

Rengasvalmistajalla on kova haaste saada renkaaseen monikäyttöisiä komponentteja. Dunlopilla heidän Multi-Trend -komponenttiteknologia pyrkii ratkaisemaan tämän ongelman.

Koko kaksiviikkoisen TT-periodin ajan rengasvalmistajan insinöörit tekevät tiivistä yhteistyötä asiakastiimiensä kanssa.
 

Uusin numero