Luvassa hienoja suomalaisuutisia? – KTM julkistaa lähiaikoina MotoGP-luokan kisakuljettajan nimen

Kallio korosti välittömästi KTM:n MotoGP-projektiin liityttyään, että hänen tavoitteensa on lunastaa kisakuljettajan pesti. Samalla Kallio myös painotti, että hänen on ensin vakuutettava KTM testeissä taidoillaan ja nopeudellaan.

Toinen suomalaisittain mielenkiintoinen vaihtoehto johtaa tallipäällikkö Aki Ajon pakeille. KTM:n tiedetään olevan kiinnostunut Ajo Motorsportille viime vuonna Moto2-luokan maailmanmestaruuden ajaneen ranskalaisen Johann Zarcon palveluista.

”Kuljettajat koputtavat
viikottain KTM:n ovea”

– Haluamme turvata yhden kuljettajan sopimuksen ennen Qatarin GP:tä, Kinigadner viittaa 20. maaliskuuta ajettavaan MM-sarjan avaukseen.

– Kuljettajia koputtaa viikosta toiseen oveamme ja tiedämme, että kuskimarkkinoilla tapahtuu tällä kaudella jo varsin varhain, koska kaikkien huippujen nykyiset sopimukset umpeutuvat vuoden lopussa, KTM:n GM Kinigadner jatkaa Cycle Worldille.

Joulun alla tehdyistä leikkauksista täyteen terään toipunut Kallio, sekä saksalainen Alex Hofmann ovat jo ehtineet ajaa onnistuneet testit KTM:n RC16-pyörällä ja jatkoa seuraa helmikuussa.

Lisäksi KTM:n testivastuuta jaetaan kesällä keikkaluoteisesti sveitsiläiselle Thomas Lüthille ja ranskalaiselle Randy de Punietille.

Projektipomo Beirerin piti jo
toppuutella ”Kinia” ja Piereria

Kinigadner kertoo, että hän ja KTM:n toimitusjohtaja Stefan Pierer olivat todellakin täpinöissään sen jälkeen, kun Hofmann ja Kallio olivat ajaneet testijakson marraskuun lopulla Valencian Ricardo Tormo-radalla.

– Olin erittäin vaikuttunut siitä, kuinka hyvin moottori ja seamless-vaihteisto toimivat. Olisimme jo Piererin kanssa halunneet aikaistaa debyyttiä, mutta MotoGP-projektista vastaava Pit Beirer pyysi meitä pitämään kiinni alkuperäisestä aikataulusta. Pyörän kehitystyö jatkuu läpi tämä vuoden ja pidämme mielessämme sen, että meillä on mahdollisuus ajaa villin kortin kilpailu kauden päättävässä Valencian GP:ssä.

MotoGP-kausi käynnistyy virallisesti maanantaina Malesiassa, kun Sepangin rataa kierretään kolmen päivän ajan testien merkeissä. Suurin muutos aiempaan ovat yhtenäinen moottorinohjausjärjestelmä (ECU) ja Michelinin renkaat.

– Kaikille yhtenäinen Magneti Marellin ECU oli avainasia siinä, että päätimme palata MotoGP-luokkaan. Muussa tapauksessa meillä ei olisi ollut mahdollisuutta nousta kilpailukykyisiksi seuraavien viiden vuoden aikana, motocrossissa kausilla 1984 ja 1985 maailmanmestaruudet saavuttanut Kinigadner alleviivaa.
 

Uusin numero