Lumettomuus vielä Numibia Snow Enduron riesana Nummisissa

– Viime torstaina teimme päätöksen, että kisa toteutuu suunnitellisti. Pakkaset jäädyttivät vihdoin maapohjan. Ilman sitä kisa olisi jouduttu perumaan, sanoo kilpailunjohtaja Mika Helenius Numibia Racing Teamista.

– Nyt kuitenkin tarvittaisiin vielä lunta, mieluiten 20-30 senttiä, jotta alkuperäisestä reittisuunnitelmasta voitaisiin pitää kiinni.

Pelto-osuuksille
kaivataan lunta

Reittimestari Lassi Määttä kertoo, että kahta ensimmäistä maastokoetta saadaan käyttää vain jos pelloille ja maastoon saadaan lunta. Viikonloppuna sitä ei vielä ollut kuin nimeksi.

– Pakkaset jatkuvat ja luntakin on luvassa, mutta kukapa näistä ennustuksista koskaan tietää, Määttä naurahtaa.

Kisaan on kuitenkin vielä aikaa viitisen viikkoa, joten lunta tulee. Jos tänä talvena ylipäätään on tullakseen. Lumen yletön määrä on ollut useammin ongelma kuin lumettomuus. Ja vielä ehtii!

– Rapakkokohtia on reitillä ajettu pyörillä rikki, jotta maa on päässyt jäätymään kunnolla.

Aina kaksi pätkää
ja huoltoon

Kilpailukeskuksena toimii tuttuun tapaan Nummisten seurojentalo. Kisakeskuksessa on myös lähtö, maali ja pysyvä huolto. Maastokokeita on kaikkiaan kuusi. Aina kaksi maastokoetta käsittävän silmukan jälkeen käydään huollossa.

A-, B-, U20- ja V40-luokkien osalta kilpailu käynnistyy klo 8.30. Kun ne ovat ajaneet neljä ensimmäistä maastokoetta, liikkeelle pääsevät noin klo 10.30 muut luokat, mm. V50 ja C.

Pääluokat ajavat ensin kaikki kuusi maastokoetta (Nieminen, Karikuusi, Sarvaala, Rusi, Kaipiainen ja Kuusela) ja lopuksi vielä Niemisen ja Karikuusen toistamiseen.

– Nieminen ja Karikuusi ovat pätkiä, jotka edellyttävät kunnon lumipeitettä, reittimestari Lassi Määttä kertoo.

Kilpailukierroksen pituus on Määtän mukaan satakunta kilometriä ja kahden maastokokeen silmukan pituus keskimäärin 30 km. Lyhin maastokoe on kolmisen kilometriä ja pisin runsas kymppi.

– Kahdeksalta maastokokeelta yhteisaikaa kertyy puolisentoista tuntia, Määttä arvelee ennen kuin reitti on päästy testaamaan.

– Nyt vaan pitäisi saada lunta. Reitin merkkauskin helpottuisi.

Karikuusi palaa kartalle

Määtän mukaan suurin osa maastokokeista on osittain tuttuja toissa vuoden ja aikaisemmista kisoista.

– Joka pätkällä on kuitenkin tehty uusia osia. Niemisen pätkää on pidennetty ja alkuosuus on ennen ajamatonta. Karikuusi taasen on ajettu viimeksi yli 10 vuotta sitten, joten se on valtaosalle uusi kokemus, ensi kertaa kilpailun reittimestarina toimiva Lassi Määttä kertoo.

Veteraanicup jatkuu Kangasalan (8.2.) jälkeen Nummisissa. 40- ja 50-luokan kilpailijoille Karikuusikin saattaa tuoda takautumia menneiltä vuosilta

Maanomistajat
tärkeässä asemassa

Numibia Racing Teamin kisakoneistoon kuuluu Heleniuksen mukaan yhteistyökerhojen väki mukaan lukien noin 170 henkeä. Kilpailijoita odotetaan vähintään sama määrä.

Lassi Määtän rataryhmään kuuluu tiiviimmin puolenkymmentä kaveria. Reitin luominen merkkauksineen ja siltoineen on iso urakka, mutta lupa-asiat toinen iso projekti.

– Kun maiden omistus pirstoutuu, meidänkin kilpailumme vaatii maanomistajilta liki 100 lupaa. Halkian päässä ja muuallakin on omat vastuuryhmänsä, jotka ovat kyselleet luvat omilta nurkiltaan, Lassi Määttä kertoo. Hän lisää, että ilman maanomistajien myönteistä suhtautumista kisan järjestäminen ei onnistuisi.

Parhaat katselupaikat puffetteineen löytyvät Polvenkalliolta (Liljan tila), Niemisen montulta ja Rusin pätkältä. Tietenkään kilpailukeskusta unohtamatta.
 

Uusin numero