Legendaarinen Päitsi ajetaan jo 80. kerran – Suomen arvostetuin endurokilpailu voi hyvin

Juhlavuottaan viettävä ”Päitsi” on yhdeksän osakilpailun mittaisen SM-sarjan toinen talvikilpailu.

Kauden aloittanutta Kangasalan kilpailua lukuun ottamatta SM-kilpailut ajetaan kaksipäiväisenä. Myös Päijänteen ympäriajosta jaetaan erilliset SM-pisteet molemmilta päiviltä.

Hellsten hakee toista
kiinnitystä kilpeen

Perinteisesti järven kierrosta himoitaan erityisesti yleiskilpailun voittoa.

Viime vuoden mestari Antti Hellsten tavoittelee toista kiinnitystä Päijännekilpeen.

Vuoden 2013 voittaja Roni Nikander hakee revanssia ajettuaan viime vuoden lumettomalla reitillä kylki murtuneena lähes puolet raskaasta reitistä.

Suomen arvostetuimman endurokilpailun yleiskilpailun voittoa tavoittelee myös koko joukko muita kuljettajia, niin nuoria nälkäisiä kuin kokemukseen nojaavia konkareita.

Kilpailussa on mukana SM-luokan lisäksi runsas joukko harrastekuljettajia.

Sisua, sekä omaa että kaluston kuntoa testaamassa on juhlavuoden kunniaksi myös classic-luokka, jossa tuoreimmat kulkupelit ovat vuodelta 1987.

Vankkaa kokemusta edustaa kilpailun varttunein kuljettaja 65-vuotias Mauri Harjumäki, 70-luvun alun A-luokan kuljettaja nyt classic-pelillä.

Harrasteluokassa puolestaan starttaa elämänsä ensimmäiseen endurokilpailuun vasta maaliskuun alussa 16 vuotta täyttänyt Jennifer Siekkinen.

Nuorella naisella on kilpailukokemusta trialista ja cross countrysta ja tavoitteet ajouralla on asetettu korkealle.

Kilpailun pituus on noin 850 kilometriä. Niistä maastokokeina ajetaan noin 220 kilometriä. Maastokokeita on yhteensä 29, joista kolme on täysin uusia ja kuusi uutta viime vuoteen nähden. Päijänne kierretään länsikautta ympäri.

Helsingin Moottorikerhon isännyydessä ajettavan Päitsin kilpailunjohtajana toimii Sauli Nordling ja reittimestarina Jouni Koutonen.

Päitsi pähkinänkuoressa

* 80. Päijänteen ympäriajo 21.-22.3.2015

* Katsastus 20.3 Vierumäki Areenassa klo 16-22.

* Lähtöpaikka: Vierumäki Areena yläpiha, Kiilukantie 2. Ensimmäinen kilpailija lähtee liikkeelle klo 7.01 ja ns. kuuma ryhmä lähes heti perään. Viimeisenä matkaan lähtevät Classic-, Kunto- ja Pariajo-luokat.

* Yötauko: Vierumäki. Kärki saapuu yötauon huoltoon n. klo 22.00. Kuljettajilla on 20 minuuttia huoltoaikaa.

* Maali: Helsinki, Vuosaaren satama. Kärki on maalissa sunnuntaina noin klo 16.10. Kärki lähtee Vierumäeltä aamulla klo 8.30 alkaen.

* Ajoaika: Kärkikuljettajille tulee lauantaina yhteensä noin 15 tunnin päivä. Järjestäjän arvion mukaan maastokoeaikaa kertyy SM-kuljettajille kahden päivän aikana noin viisi tuntia.

* Kärki on lauantaina Jämsässä huollossa n. klo 11:50. Jämsän kokoomatauko on tänä vuonna uudessa paikassa motocrossaradan varikkoalueella vanhan huoltopaikan huoltoasemien pihassa jäätyä pieneksi.

* ”Lounastauon” jälkeen ajetaan seitsemän maastokoetta ja seuraavalle kokoomatauolle Joutsaan kilpailun kärki ennättää noin kello 17.25. Pyörään saa silloin vaihtaa lisävalot illan viimeisiä hämärässä ja pimeässä ajettavia pätkiä varten. Viimeisenä ajetaan pimeässä Heinolan motocrossradan maastokoe.

* Sunnuntaiaamu alkaa tänä vuonna poikkeuksellisen räväkästi. Pitkän lauantaipäivän jäykistämät lihakset pitää saada toimintavalmiuteen vain kilometrin siirtymällä ensimmäisen MK:n starttiin. Sunnuntaista tulee muutenkin rankka, sillä tiivistempoinen päätöspäivä sisältää viisi yli 15 minuutin pituista maastokoetta ja suhteellisesti vähemmän siirtymää kuin päivän pituudella koetteleva lauantai.

* Vuoden 2014 yleiskilpailun kärkikymmenikkö:
  1. Antti Hellsten, Husqvarna, VMK, SM E1 luokkavoitto
  2. Jari Mattia, Honda, RiMPKK, SM E2 luokkovoitto
  3. Joni Kaivolainen, KTM, HMK, SM E1 2. sija
  4. Toni Eriksson, KTM, HMK, SM E3 luokkavoitto
  5.  Marko Tarkkala, Beta, RiMPKK SM E3 2. sija
  6.  Roni Nikander, KTM, NMK, SM E2 2. sija
  7.  Mikko Tontti, Husqvarna, SsMK, SM E3 3. sija
  8.  Jari Pulkkinen, Honda, HlMK SM E1 3. sija
  9.  Henri Himmanen, Beta, HMK, SM E3 4. sija
10.  Niki Ahola, KTM, VMK, SM E2 3. sija

* Tulosseuranta: http://www.fin-enduro.com/live/

Uusin numero