Lauslehdolla vaikeaa Nürburgringillä

Kyseessä olivat Supersport-luokan kauden seitsemäs ja kahdeksas osakilpailu. Suomalainen Suzuki-kuljettaja saavutti aika-ajoista kolmannen lähtöruudun. Jo sitä ennen vauhti oli ollut hyvin kärjen tasoa harjoitusjaksoillakin.

– Heti alkuunsa kävi selväksi, että tosi tiukkaa on kärjessä. Treeneissä neljän kärki mahtui parhaimmillaan viiden sadasosan sisälle, Lauslehto selvitti.

Ensimmäinen kilpailu jouduttiin ajamaan täydessä sadekelissä, kun taivas aukeni ennen kilpailua.

– En ollut ajanut ennen tällä pyörällä sateessa. Edellisessä kisassa oli rata osittain märkä ja silloin se kuivui kisan aikana. Nyt oli siis aivan täysi sadekeli, Tatu vertaili.

– Jouduin luottamaan tiimin arvioon ja heidän asettamiin perussäätöihin. Ne eivät kunnolla sopineet tyylilleni, kun varsinkin takapään säätöihin en ollut tyytyväinen.

Lauslehto päätti ajaa ilman riskejä ja tarkasti maaliin. Se taktiikka toi hänelle kilpailun kuudennen sijan.

Teknisiä ongelmia

Toinen kisalähtö päästiin ajamaan sunnuntaina kuivissa olosuhteissa Lauslehto ylsi alussa kärkiryhmän vauhtiin ja ajoi kolmantena.

– Kisan edetessä jäin johdossa ajaneesta kuskista vajaan kahden sekunnin päähän, mutta huomasin pystyväni kiristämään vauhtia. Hieman sainkin eroa kiinni, kunnes vaihdelaatikossa tapahtui joku tekninen häiriö.

– Kesken mutkan kuulin pamauksen, vaihde siirtyi isommalle, takarengas luisti ja menin nurin. Harvinainen ja harmillinen tilanne, jonka vuoksi toinen kilpailu jäi kesken ja nollille.

– Pistesaldo ei nyt kasvanut alkukauden kisojen malliin, mutta oli tässä jotain hyvääkin. Vauhtini kuivalla radalla oli jälleen lähempänä kärkivauhtia, joten tuore projekti Suzukin kanssa etenee hyvin, päätti Lauslehto.

IDM-sarjassa on nyt kolmen viikon tauko ja kausi jatkuu Saksan Schleizissä 19.-20. heinäkuuta.
 

Uusin numero