Maarata-ajoilla on Forssassa pitkät perinteet, sillä siellä on ajettu kilpaa jo vuosikymmeniä. Viime vuosina Forssa on noussut kansainvälisestikin merkittäväksi maaratapaikkakunnaksi.
Tästä osoituksena Pilvenmäen raviradalla on ajettu MM-karsintojen finaali, Challenge vuonna 2010. Viime vuonna Forssan Moottoriseura isännöi ensimmäisenä suomalaisena kerhona maaradan MM-finaalia.
Tänä vuonna tilanne on, jos mahdollista, vieläkin mielenkiintoisempi. Pilvenmäellä mennään todella isoa kovaa, kun 18 maailman parasta maaratakuljettajaa ottaa mittaa toisistaan MM-finaalisarjan avauksessa.
Hallitsevana mestarina matkaan lähtee siis Kylmäkorpi ja toisena suomalaisena sarjassa ajaa Aki-Pekka Mustonen.
Forssan kilpailussa nähdään myös kolmas suomalainen, kun Rene Lehtinen on mukana kilpailussa kansainvälisen moottoriliiton FIM:n myöntämällä villillä kortilla. Kilpailun varamiehinä ovat forssalainen Aarni Heikkilä sekä Simo Pulli.
Maaradan lajivastaava Jouni Seppänen odottaa innolla MM-avausta.
– Todella hyvillä mielin odotan kilpailua. Asetelma on mitä hienoin. MM-kausi alkaa kotikisalla. Hienoa kilvanajoa ja rajua yritystä on luvassa, sillä kaikki haluavat hyvän alun sarjaan. Mukana on yhteensä viisi suomalaista ja hallitseva mestarikin on kovassa vedossa, kertoo Seppänen.
Odotukset korkealla
Koska kyseessä on kauden avausfinaali, on veikkaaminen vielä kokolailla hankalaa. Seppänen kuitenkin uskoo omien kuljettajien olevan mukana kärkitaistossa jo kauden avauksessa.
– Kylmäkorpea odotan kuuden parhaan finaalierään. Eihän hallitsevalta maailmanmestarilta voi vähempää odottaakaan. Mustonen on ajanut vahvan alkukauden ja on aina ajanut Forssassa hyvin, joten kovat odotukset ovat myös hänen suuntaansa. Muita kärkitaisteluun yltäviä ovat ainakin saksalaiset Stephan Katt ja Martin Smolinski sekä britti Andrew Appleton.
– Tsekin Josef Franc yllätti kaikki speedwayn GP:ssä Prahassa, joten häneltäkin voi odottaa vahvaa menoa. Mielenkiintoista on myös nähdä Australian Cameron Woodwardin suoritus. Vauhtia ja taitoa miehellä on, mutta kauden alkua on värittänyt epäonni kaatumisten ja teknisten murheiden sävyttämänä. Harmittavaa puolestaan on se, että viime vuoden MM-kakkonen Saksan Richard Speiser on toistaiseksi sivussa olkapää vamman vuoksi, kertoo Seppänen.
Keski-Euroopassa maaratakilpailuissa on yleisöä parhaimmillaan lähes 30 000. Suomessa ei aivan tuollaisiin katsojamääriin ylletä, vaikka katsojaystävällisestä lajista onkin kyse.
– Minimitavoite yleisömäärässä on 2500. Se olisi jo hyvä määrä. Mutta kun viime vuonna väkeä katsomossa oli 2750, niin kyllä tänä vuonna pitää paremmaksi laittaa. Kolmetuhatta jos saisi ylitettyä, se olisi jo todella hyvin näin Suomen mittakaavassa. Yhtenä mielenkiintoisena vetonaulana on myös uusi oheisohjelma, kun Kaanaan Kahinat ry Tampereelta tulevat ajamaan omilla rakennetuilla kilpamoottoripyörillään muutaman näytöslähdön. Toivotaan, että keli suosii tapahtumaa ja yleisö löytää katsomoon, toteaa Seppänen.
Seppänen uskoo
lajin tulevaisuuteen
– Laji on Suomessa pieni, mutta kansainvälisesti me ollaan vahvasti kartalla, niin kuin tämä tuleva MM-finaalikin osoittaa. Tulevaisuuttakin Suomen maaradalla on. Kansainvälinen moottoriliitto FIM on myöntänyt alustavaan kalenteriin MM-avauksen Forssalle myös ensi kaudelle.
– Kaudelle 2014 haetaan joukkue MM-finaalia. Asiaa on kaavailtu yhdessä FIM:n kanssa. Toivotaan, että nämä MM-finaalit yhdessä Kauhajoen uuden maaradan kanssa toisivat uutta puhtia Suomen maaradalle, sanoo Seppänen.
Forssan Moottoriseura tarjoaa katsojille seuraavaa: keräämällä bussin täyteen, 50 henkilöä, pääsee koko bussilastillinen sisään 500€, eli 10€/henkilö. Lisää tietoa asiasta saa Jaakko Mäeltä, p. 040 566 7857
Lisätietoja:
www.forssanmoottoriseura.fi