Kuparinen jonottaa leikkauspöydälle – Lahden kytkin suli startissa

Elokuisessa Silverstonen osakilpailussa Superstock 1000 FIM Cupin pistetilinsä 13:nnella sijallaan avannut Kuparinen joutui Nürburgringilla tyytymään sijaan 18. Turkulaisen vauhtia haittasi monia ratamoottoripyöräilijöitä ja motocrossareita jossain vaiheessa kilpailuraa vaivaava käsien puutuminen, josta selviää useimmiten vain leikkauksella.

– Viikonlopun aikana kierrosaika alkoi pikku hiljaa parantua. Kisassa kun vauhti nousi sekunnilla, alkoivat renkaat luistaa ja kädet väsymään. Ranteet menivät jäykiksi, enkä pystynyt enää puristamaan. Jos olisimme saaneet pyörän säädöt jäykemmiksi, olisi ollut paljon rennompi ajaa. Lopussa ei enää veri kiertänyt käsissä, enkä saanut mitään tuntumaa kaasuun, jarruun ja kytkimeen.

Kuparinen aikoo korjata tilanteen leikkauttamalla kätensä ennen seuraavaa kilpailua. Tallipäällikkö Esko Kuparinen on kuitenkin tyytyväinen poikansa ajosuorituksiin FIM Cupissa.

– Hirveän pienellä ajomäärällä ollaan päästy jo näihin tuloksiin. Pirun tyytyväinen olen siihen, miten olemme päässeet eteenpäin. Meidän pitäisi kuitenkin aikaisemmassa vaiheessa päästä rakentamaan laitteita.

Lahden kilpailu
päättyi lähtöruudukkoon

Superstock 600-luokan EM-sarjan osakilpailussa Lahden epäonninen kausi jatkui mollivoittoisena. Huhtikuussa Hollannin Assenin sääriluunsa murtanut 16-vuotias taisteli itsensä kesän aikana kuntoon, ja lähti itsevarmana kilpailuun, vaikka aika-ajot toivat vasta 19. lähtöruudun.

– Vauhti näytti hyvältä, mutta en päässyt aika-ajoissa ajamaan yhtään kunnon kierrosta, sillä koko ajan oli muita edessä. Jäin melkein sekunnin siitä, mitä olisin parhaimmillani pystynyt ajamaan.

Kilpailun lähettäjä seisotti 600-kuutioisten luokan kilpailijoita odottamassa valojen vaihtumista punaisesta vihreään sen verran pitkään, että Lahden Triumphin kytkintekniikka petti.

– Siinä paloi muutama kytkinlevy, ja kytkin luisti niin paljon, että tulin ratavarikolle. Kerrankin olisi ollut mahdollisuudet taistella kymmenen parhaan joukkoon, lahtelainen Lahti harmittelee.

Motomarket Racingin
kausi jatkunee Ranskassa

Aiemmista suunnitelmista poiketen Motomarket Racing -tiimi jatkanee kansainvälistä kilpailukauttaan lokakuussa Magny-Cours'in radalla Ranskassa.

Täyttä varmuutta osallistumisesta ei vielä ole, mutta tallipäällikkö Esko Kuparinen näkee vauhtipotentiaalia olevan parempaan kuin mitä kuluvan kauden sijoitukset osoittavat.

– Tässä kohtaa ei viitsisi laittaa hommaa seis, sillä koko ajan mennään eteenpäin.

Nürburgring, Saksa.
Superstock 1000 FIM Cupin osakilpailu:

1. Leandro Mercado (Team Pedercini) Kawasaki ZX-10R
 2. Sylvain Barrier (BMW Motorrad GoldBet STK) BMW S1000 RR HP4 +0,171
 3. Niccolo Canepa (Barni Racing Team) Ducati 1199 Panigale R +0,343
 …18. Eeki Kuparinen (Motomarket Racing) BMW S1000 RR +32,474

 

Uusin numero