Kullas on virittäytynyt väkevään vastaiskuun Valkenswaardissa

– Kausi ei lähtenyt liikkeelle odotetusti, mutta ei tässä mitään ole suinkaan vielä menetetty. Kisoja on todella paljon jäljellä ja vauhtini sekä kuntoni kohoaa koko ajan paremmalle tasolle, vahvistaa italialaisen Gariboldi-tiimin Hondalla kilpaileva Kullas, 20.

Kullakselle jäi plakkariin Losailin valaistulta aavikkoradalta ja helteisestä sekä sateisesta Si Rachasta 15 pistettä, jotka oikeuttavat MX2-luokassa hänelle vielä vaatimattomaan 20. sijaan.

– Qatar oli sellaista säätämistä moneltakin osin ja Thaimassa puolestaan pyörän käyntihäiriö haittasi tahtia. Ajoin Thaimaassa kuitenkin liikkeelle päästyäni kovia kierrosaikoja. Tiedän, että vauhtini on hyvä ja sehän on tietysti tärkeintä jatkoa ajatellen, korostaa Kullas.

Terävyyttä startteihin

Kullas tietää ja tuntee myös sen, että hänellä on kaikki eväät väkevään vastaiskuun Valkenwaardissa.

– Tuttu hiekkarata on mieleeni. Olen menestynyt siellä hyvin ja joskus vähän huonommin. Pääosin kuitenkin hyvin, kuittaa Kullas.

Menneet ovat kuitenkin menneitä, eikä niillä ole mitään painoarvoa tulevana sunnuntaina ja maanantaina. Hallitsevan mestarin ja kotiyleisönsä eteen täyden pistesaldon siivittämänä saapuvan Jeffrey Herlingsin dominoimasta MX2-luokasta ei irtoa mitään ilmaiseksi – ei edes huokealla.

– Minun on keskityttävä ja panostettava kaikki mahdollinen terävämpiin startteihin, mitä tähän mennessä on nähty. Isoille pisteille ajaminen edellyttää yltämistä startissa vähintään kymmenen sakkiin.

Belgiassa asuva ja harjoitteleva Kullas kävi hiomassa viime viikonvaihteessa kisavirettä Hollannin sarjassa Oldebroekissa. Se reissu ei mennyt ihan tuubiin.

– Kone hajosi toisessa erässä. Lisäksi kädet olivat puutua. Tuo saattoi johtua myös kylmyydestä. Toivotaan ainakin näin. Sen näkee sitten Valkenswaardissa, jossa on luvassa lämpimämpää.

Adrenaliini peittää
pienet kivut alleen

Kullas loukkasi oikean peukalonsa MM-kautta edeltäneessä Italian sarjan kisassa Malagrottassa.

– Kieltämättä, peukalo on ollut edelleenkin ajoittain kipeä. Vastaavasta vammasta kärsineet kaverit ovat kertoneet, että tuo vaihe saattaa kestää pitkäänkin. Ei se peukalo kuitenkaan enää ajamista haittaa. Sitä ei tule mietittyä ja lisäksi kisatilanteessa adrenaliinia on niin paljon veressä, että se peittää mahdolliset kivut alleen.

Qatarissa ja Thaimaassa kokeiltiin ensimmäisen kerran uutta systeemiä, jossa MX1- ja MX2-luokat ajoivat vain yhden kisaerän ja sen jälkeen nopeimmista kuljettajista koostuvan yhdistelmästartin, eli superfinaalin.

Valkenswaardissa palataan vanhaan, kahden erän luokkakohtaiseen systeemiin. Sekin käy Kullakselle varsin hyvin.

– Ei tuo superfinaali oikein minua miellytä.

Päälliköt pysähtyvät pohtimaan kesäkuussa sitä vaihtoehtoa, että kaudella 2014 superfinaali rantautuisi kaikkiin muihinkin, kuin vain ison veden takana ajettaviin osakilpailuihin. Mielipiteet asiasta seilaavat ainakin tässä vaiheessa suuntaan ja toiseen.

– Jos sitä minulta kysytään, niin olen ehdottomasti entisen systeemin kannalla. Saman luokan kuljettajat samoissa erissä, alleviivaa Kullas.

Pyrhönen näkee vanhan
luokkansa MM-debyytin

Jos eivät voimasuhteet Valkenswaardiin tultaessa yllätä MX2:n, niin ne eivät tee sitä MX1:nkään osaltakaan.

Herra ja hidalgo, italialainen Tony Cairoli johtaa joukkoja 95 pisteen saldolla.

Kimi Räikkösen omistaman ja Antti Pyrhösen päälliköimän Ice1Racingin kuljettajista portugalilainen Rui Goncalves on seitsemäntenä ja ranskalainen Xavier Boog kymmenentenä. Goncalvesin saldo osoittaa 52 ja Boogin 41 pistettä.

Valkenswaardin vauhtijuhlan täydentää Pyrhöselle tuttuakin tutumpi MX3-luokka, joka käynnistää MM-kautensa Hollannissa.

Valkenswaardin osalta MX3-luokan starttilistalta löytyvät neljän suomalaiskuljettajan, eli Riku Rouhiaisen, Santtu Tiaisen, Marko Kovalaisen ja Ludde Söderbergin nimet.
 

Uusin numero