KTM RC 390 CUP -luokka road racingin SM-sarjaan

KTM RC 390 Cup perustuu vahvati vuonna 2014 Saksassa ajettuun  ADAC CUP -sarjaan ja se tullaan ajamaan road racingin SM-sarjan yhteydessä. Kilpakalustona toimii vakio RC 390:stä muutettu versio, johon on asennettu tehtaalla mm. Akrapovicin pakoputkisto ja WP:n alustakomponentit. Kalustoa ei saa muuttaa muutoin  kuin vaihteiston osalta mukana tulevilla lisävälityksillä.

KTM Nordicin toimitusjohtaja Jaro Sihvonen kertoo uuden luokan olevan helppo ja toimiva kaikille harrastajille aina 13-vuotiaasta aloittelijasta ammattilaiseen. Pyörän hintaan sisältyy itse pyörä, osallistuminen sarjaan sekä vakio-osat. Virallinen rengastoimittaja on Mitas, ja näin ollen muiden renkaiden käyttäminen ei ole sallittua. Sarjan ainoa rengassääntö tämän lisäksi on yhden rengassarjan käyttäminen yhtä kilpailua kohden. Sihvonen kertoo KTM Nordicin olevan Aki Ajon innostuksen myötä projektissa erittäin kovalla innolla mukana ja sanoo KTM Nordicin antavan projektiin kaikkensa. Varikolla se näkyy muun muassa jokaisessa kilpailussa paikalla olevana KTM:n tarjoamana varaosapalveluna.

KTM RC390 Cup -pyörä:

  •  375 kuutiota
  •  43 hevosvoimaa
  •  Ready-to-race paino 138kg
  •  6-nopeuksinen vaihteisto
  •  Bosch EFI -polttoaineen suihkutus
  •  WP-kilpaiskunvaimentimet
  •  Akrapovic-pakoputkisto

Hinta: 8990,00 (sis alv)
Hintaan kuuluu pyörän lisäksi sarjaan osallistuminen ja vakio-osat tieliikenteeseen rekisteröintiä varten.

Sihvonen kertoo myös mahdollisuudesta ostaa pyörä yrityksen nimiin, jolloin yritys saa määrittää yhden kiinteän kuljettajan tai vaihtaa kuljettajaa kilpailuittain, vaikkapa palkkaamalla kuljettajakseen esimerkiksi Niki Tuulen, Felix Nässin tai muun nousevan tähden. Sihvonen kertoo sarjan herättäneen suurta mielenkiintoa jo muutamalla puhelinsoitolla. Suomeen tuotavasta 24 pyörästä tähän mennessä kahdeksan kappaletta on jo myyty. Yksi sarjaan ilmoittautuneista on enduron moninkertainen maailmanmestari Kari Tiainen.

Myös Suomen Moottoriliitossa ollaan uudesta kilpasarjasta innoissaan; motocross-lajiryhmän päällikkö Arto Jokinen lähtee sarjaan ottamaan ensikosketuksen road racingiin kulutettuaan tähänastisen moottoripyöräilyyn käyttämänsä ajan offroad-pyörien parissa. Näin aikoo tehdä myös road racing -lajiryhmän uusi lajipäällikkö Niko Kantola:
– RC 390 Cup on älyttömän hieno juttu. KTM pystyy varmasti tekemään luokasta erittäin laadukkaan ja suomalaista road racingin profiilia nostavan, merkittävän tekijän – ja pakkohan se on käydä omakin vauhti kokeilemassa!

Myös SML:n toimitusjohtaja Kurt Ljungqvistia RC 390 Cup miellyttää: 
– On todella arvokas asia  road racingille, että tällaisia panostuksia saadaan lajin pariin, eritoten kun se tapahtuu sellaisen maahantuojan toimesta, joka vie aina asiat maaliin ja hoitaa ne sataprosenttisesti. Olen todella iloinen KTM:n ja Aki Ajon panostuksesta suomalaiselle road racingille, joka tämän luokan myötä lähtee varmasti nousuun.

Luokan taustalla toimiva ja esittelyjä kaipaamaton Aki Ajo povaa luokalle menestystä.
– RC 390 Cupista tulee tulevaisuudessa suomalaisen RR:n ykkösluokka. SM-sarja tarvitsee tämänkaltaista lisäbuustia, jollaista ei suomalaisessa road racingissa ole aiemmin minkään maahantuohan tai muun tahon toimesta tarjottu. Hienoin juttu on se, että luokka sopii kaikille – oletpa sitten kansainväliselle uralle tähtäävä nuori tai vuosia ratoja hinkannut vanha rataraakki.

Sarja on siis avoin kaikille, ainoana kriteerinä on 13 vuoden ikä. Kuljettaja voi olla täysin uusi lajin harrastaja tai vaikka maailmalle tähtäävä juniori, jolle sarja toimii ponnahduslautana ja välietappina ennen Moto3-luokkaa. Kaikki sarjaan osallistuvat kuljettajat voivat lunastaa villin kortin Saksan ADAC RC CUP -osakilpailuihin. Bonuksena menestyjille KTM Nordic kustantaa kolme osakilpailua voittaneelle kuljettajalle osallistumisen ADAC RC CUP -sarjan osakilpailuun.

Sarjaan ilmoittautuminen ja lisätiedot: Kimmo Hurri / KTM Nordic Oy, kimmo.hurri@ktm.com

Korjaus: Kilpailukauden renkaat eivät sisälly pyörän hintaan.

Uusin numero