KTM Adventure Rally ajettiin lähes aavikkolämpötiloissa

Rally Raidilla tarkoitetaan suunnistus- ja kestävyyskilpailua. Tunnetuin Rally Raid -tapahtuma on nykyisin Etelä-Amerikassa ajettava Dakar Rally. Dusty Wobbls ry on KTM Nordic Oy:n, Storm-Motor Oy:n ja Brant Oy/ Arai Helmets tuella luonut ja järjestänyt KTM Adventure Rallyn mukailemaan Dakar Rallia. Tapahtumalle on luotu Suomen olosuhteisiin ja lainsäädäntöön sopivat säännöt yhteistyössä eurooppalaisten järjestäjien kanssa.

Tapahtuma perustuu ennalta laaditun reitin suunnistamiseen reittikirjan (roadbook) perusteella ihanneaikaan ja on lähellä suomalaista autosuunnistusta. Reitillä oleville tarkastuspisteille tulee saapua oikeaan aikaan, liian aikainen tarkastuspisteelle saapuminen tuottaa kaksinkertaisen aikasakkorangaistuksen, kun myöhästymisestä saa normaalin aikasakon. Reitille on myös sijoitettu pakollisia tankkaus-/lepotaukoja aikatarkastusasemien yhteyteen.

Tapahtuman pääpaino on suunnistamisessa ja maaston lukemisessa suomalaisessa tieverkostossa. Kaikkien osallistujien ajaessa samaa ennalta määrättyä reittiä, voisivat takaa tulevat ehkä seurata jälkiä. Sitä on kuitenkin harkittava tarkkaan, sillä ei voi tietää, suunnistiko edellä ajanut oikein. Tapahtuman lentäväksi lauseeksi onkin muodostunut ”Hiipivä U-käännös jälkiä jättämättä”. Nelipäiväinen tapahtuma on rankka koitos sekä kuljettajille että kalustolle, vaikka ajo tapahtuukin nopeusrajoitusten puitteissa.

 

1. Päivä

Rallin ensimmäisen päivän reitti Kuopio – Lapinlahti – Nilsiä – Rautavaara oli pituudeltaan 473 km ja optimiajoaika 8 h 5 min. Reitti oli suunniteltu komeisiin vaara- ja järvimaisemiin, sisältäen haastavan navigoinnin lisäksi myös ajoteknisiä haasteita ja metsätieosuuksia. Ensimmäisenä reitille kello 08:00 lähti numerolla 1 vuoden 2012 voittaja Tarmo Paldanius.

Lämpötila oli jo lähdössä yli 20⁰C joten oli tulossa suomalaisittain kuuma ajopäivä, joka tulisi kuvaamaan hyvin aavikkorallien lämpötiloja ja nesteytyksen tärkeyttä hyvän ajokunnon säilyttämiseksi. Ensimmäisellä aikatarkastusasemalla Lapinlahdella kello kertoi armottomasti, olivatko kuljettajat valmistautuneet huolellisesti. Tarkka keskittyminen navigointiin ja tasainen ajonopeus toivat tulosta ja useat kuljettajat saapuivat TC-asemalle ihanneajassa. Myös hieman ruosteessa olevasta navigoinnista ja roadbookin käytöstä johtuneet pienet eksymiset näkyivät ihanneajan ylityksinä.

Päivän toinen osuus Lapinlahti – Nilsiä tuotti monelle kuljettajalle ongelmia. Reitille oli suunniteltu todella tarkkaa navigointia vaativia käännösyhdistelmiä, jossa korostui tarkka trippimittarin käyttö. Usea kuljettaja ajoi käännöksiä hieman pitkäksi ja saapui aivan samanlaiseen risteykseen kuin roadbokissa esitettiin, mutta oli kuitenkin väärällä tiellä. Nämä navigointivirheet kostautuivat menetettynä aikana, koska ainut mahdollisuus löytää takaisin reitille on palata paikkaan, jossa varmasti oli oikealla reitillä ja aloittaa navigointi alusta.

Päivän kolmas ja viimeinen osuus Nilsiä – Rautavaara oli todellista maisemareittiä korkeilla vaaroilla, järvimaisemassa sijaitsevilla vaihtelevilla metsäautoteillä. Päivän viimeisellä osuudella sekä navigointi että roadbokin käyttö oli tullut jo tutuksi. Moni kuljettaja kertoikin päässeensä rentoon ajorytmiin ja saaneensa navigoinnin juonesta kiinni juuri päivän päättävällä osuudella.

Ensimmäisen päivän maali sijaitsi Rautavaaran Metsäkartanolla, joka myös toimi 2013 tapahtuman Base Campina. 

Päivän parhaiten selvittänyt 6 Juha Nikkanen (9:34) ajoi erittäin tasaisesti, ajaen jatkuvasti ihannenopeuden alle navigoinnin helpottamiseksi, josta seurauksena jatkuvat pienet aikasakot. Päivän kakkonen Tarmo Paldanius (+:09) ajoi myös erittäin taktisesti ja eksyessään TC1.1 – TC 1.2 välillä suunnisti hän suoraan TC 1.2:lle, ottaen maksimi aikasakon. TC 1.2-aikatarkastusasemalta mies jatkoikin ilman sakkoja loppupäivän ja tarkka navigointi toi hyvän kokonaistuloksen. Päivän aikana ATV-luokan kuljettajat kohtasivat isoja teknisiä ongelmia ja joutuivat keskeyttämään. Pyöräluokassa tapahtui myös muutamia keskeytyksiä ja järjestäjän huoltoauto kävi poimimassa pyörät kuljettajineen reitin varrelta.

 

”Ensimmäinen päivä oli raskas, starttiviivalla jännitti pirusti ja päivän mittaan tajusi, että kova reissu on luvassa, jos neljä päivää aikoo kunnialla selviytyä.”

 

2. päivä

Toinen ajopäivä valkeni kuumana, jo aamiaisella lämpötila oli edellistä päivää korkeampi. Reitille lähdettiin edellisen päivän tulosten mukaisessa järjestyksessä 07:00 alkaen. Päivän reitti Metsäkartano – Nurmes – Nurmijärvi – Nurmes – Valtimo – Metsäkartano oli pituudeltaan 490 km ja ihanneajoaika 8 h 47 min. Ensimmäinen aikatarkastusasema oli jo 50 km ajon jälkeen Nurmeksessa. Aamun reitti oli tehty paljon käännöksiä sisältäväksi, mutta selkeästi navigoitavaksi, jotta kuljettajat heräisivät tehokkaasti uuteen ajopäivään ja Nurmekseen saavuttiin pääasiallisesti ihanneajassa.

Päivän toinen osuus Nurmes – Nurmijärvi 165 km sisälsi vähän isompaa metsätietä, jota sekoitettiin välillä pienemmillä teillä. Navigointia oli vaikeutettu edellisenpäivän tapaan peräkkäisillä samanlaisilla risteyksillä, jotka vaativat erityistä navigointitarkkuutta. Reitti kierteli välillä aivan itärajaa myötäillen ja päättyi Annukan Kahvilalle, jossa sijaitsi päivän toinen aikatarkastusasema TC 2.2. Reitille sijoitetut peräkkäiset samankaltaiset risteykset olivat tuottaneet monille navigointivaikeuksia ja eroja alkoi syntyä.

Päivän kolmososuus Nurmijärvi – Nurmes alku oli viety pienemmille teille. Reitillä oli myös pimeä kontrollipiste, joita kuljettajat eivät tiedä etukäteen. Pimeillä kontrollispisteillä tarkkaillaan kuljettajien keskinopeutta reitillä. Liian aikainen saapuminen kontrollipisteelle tuottaa kaksinkertaisen määrän aikasakkominuutteja, joten annetun keskinopeuden ylitys tulisi näkymään välittömästi myös tuloksissa. Reitti takaisin Nurmekseen oli loppuosaltaan käännetty aamun reitti, joka myös osaltaan sotki kuljettajien ajatuksia. Jotkut seurasivat jälkiä harhautuen aamuiselle reitille. Iltapäivällä Nurmeksessa lämpömittari oli kivunnut jo +37⁰C lukemiin ja nestetasapaino oli koetuksella. Illalla keskusteluissa tuli esiin, että tyypillisesti nestettä oli juotu kuutisen litraa päivän aikana. Nesteytyksen tärkeys pitkässä fyysisessä suorituksessa ja kuumassa ilmassa on erittäin tärkeää.

Viimeinen osuus Nurmes – Metsäkartano sisälsi vaihtelevaa tietä ja sopivia navigointihaasteita, maalissa nähtiin kaikkensa antaneita väsyneitä mutta iloisia kuljettajia. Päivä oli raskas, mutta mieli virkeä ja seuraavaa ajopäivää odotettiin innolla. Iltarutiinit olivat edellisen päivän kaltaiset, sisältäen enemmän huolto- ja rengastöitä. ATV-kuljettajilla oli suuria rengas ongelmia renkaiden sulaessa alle ja päivä piti jättää kesken. Illalla suoritettiin rengasjumppaa, jotta aamulla päästään taas reitille.

Rallin toinen ajopäivä osoittaa kuinka herkkä laji Rally on, pieni navigointivirhe tai eksyminen muuttaa sijoituksia nopeasti ja hyvä suoritus voi nostaa sijoitusta huimasti.

 

3. Päivä

Rallin kolmas oli ns. Maraton-ajopäivä ja edessä oli 540 kilometriä Savo – Kainuu maastoja. Reitin ensimmäinen osuus Metsäkartano – Valtimo oli vaihtelevaa kangasmetsätietä, jolla taas heräteltiin kuljettajat uuteen ajopäivään. Päivän toinen osuus Valtimo – Kuhmo oli rallin pisin yhtämittainen osuus (270 km), jossa alussa kierreltiin pieniä metsäautoteitä. Reitti jatkui vähän isompaa tietä lähelle Venäjän rajaa, jossa taas mentiin pienemmille teille, joskus oltiin vain kilometrin päässä itänaapurista. Loppureitti Kuhmoon oli hiukan nopeampaa tieosuutta, johon oli lisätty muutamia hitaampia metsäosuuksia. Kuhmossa kuljettajat todella tiesivät, kuinka neljän tunnin tarkka navigoiminen ja jatkuvat käännökset yli + 32⁰C lämpötilassa vaativat ja mikä merkitys on oikealla nesteytyksellä.

Pakollisen tauon jälkeen matka jatkui päivän kolmannelle osuudelle Kuhmo – Valtimo. Reitin alkuosa kierteli selkeästi navigoitavilla teillä ja osuuden loppu osa tultiin taas pienempää metsätietä. Päivän viimeinen osuus Valtimo – Metsäkartano oli ensin jäähdyttelyä ja loppuun otettiin vielä hiki päälle ennen päivän päätöstä.

 

4. päivä

Viimeiseen ajopäivään lähdettäessä oli soolo-luokan kärki niin tasainen, että voisi kuvitella katsovansa ensimmäisen päivän ensimmäisenosuuden tuloksia. Nyt vaadittiin hyvä hermoja ja virheetöntä suunnistamista, yksi risteys pitkäksi ja sijoitus palkintokorokkeella voi vaihtua neljänteen sijaan. Joukkueissa X-Team teki edellisen päivän aikana hieman eroa muihin, mutta virheisiin ei ole heilläkään varaa. Päivään lähdettäessä Soolo-luokan neljän kärki 22 minuutin sisällä ja kolmen kärjessä eroa vain 4 minuuttia. Joukkueissa kolmen kärki mahtui 40 minuutin sisään, joten sielläkään ei paikkoja palkintokorokkeella ole vielä jaettu. Viimeisen ajopäivän reitti oli pituudeltaan vain 290 kilometriä ja ihanneaika 4 h 59 min, joka tuntui monesta kuljettajasta helpolta. Reittimestari oli asiasta eri mieltä ja oli tehnyt reitin todella vaativaksi. Reitti sisälsi paljon pientä metsätietä ja todella paljon käännöksiä, joissa eksymisen mahdollisuus oli suuri. Tarjolla oli myös jo aiemmilta päiviltä tuttuja samanlaisia perättäisiä risteyksiä, päivän navigoinnissa oli siis tarpeeksi haasteita. Reitille oli sijoitettu myös useita pimeitä tarkastuspisteitä, aikataulussa ajaminen oli myös päivän teema, mikäli aikoi pitää sijoituksensa.

Puolivälissä Kaavilla sijainnut TC 4.2 aikatarkastusasema osoitti että joitakin harhailuja on jo tapahtunut, 5 Veli Saarela oli pudonnut kärkitaistelusta, mutta taistelu on sijoista 1. ja 2. oli edelleen tiukkaa. Viimeinen osuus Kaavi – Puutossalmi tulisi siis ratkaisemaan soolo-luokan voiton.

Ensimmäisenä Puutossalmen lossilla sijanneelle maali paikalle saapuivat päivään ensimmäisenä startanneet Jori Mäkipää ja Tarmo Paldanius. Rallin ratkaisu löytyisi siis vasta reittipisteiden aikatarkastuksessa. Joukkueista maaliin saapui ensimmäisenä 209 X-Team, joten ilman suuria aikatarkastusasema virheitä voitto olisi varmistettu. Puutossalmelta ajettiin vielä siirtymä GearZonen pihaan, jossa rallin virallinen maalialue sijaitsi.

Vuoden 2013 KTM Adventure Rallissa jännitys säilyi aina palkintojen jakoon asti. Kummatkin soolo-luokan kärkikuljettajat ajoivat todella hienon päivän ilman suuria virheitä, joka näkyi lopputuloksissa. Joukkue-luokassa X-Team teki myös tarkkaa työtä ja muut jäivät kauas taakse. Voittaja Jori Mäkipää totesikin maalialueella, että taisi se yksi ”Hiipivä U-käännös jälkiä jättämättä” ratkaista tämän kisan, kyllä niin tiukkaa oli kokoajan.

 

Vuoden 2014 KTM Adventure Rallin järjestelyt on jo aloitettu ja Dusty Wobbls -organisaatio tekee jo täysillä töitä parantaakseen osanottajien haasteita ja viihtyvyyttä. Vuoden 2014 KTM Adventure Rallissa on mukana myös KTM Adventure GPS Raid luokka, jossa osallistujat ajavat muunneltua Roadbook luokan reittiä GPS-reitin mukaan.

Uusin numero