KTM 1290 Super Adventure R – R:n verran rajumpi

Kuukausi sitten KTM julkaisi uuden 1290 Super Adventure S:n, ja nyt julkaistaan maastokelpoisempi ja pääpiirteittäin samat muutokset saanut 1290 Super Adventure R.

Kun KTM kuukausi sitten julkaisi radikaalisti uudistetun urheilullisen seikkailupyörä 1290 Super Adventure S:n, ei ollut kuin ajan kysymys milloin päivänvalon näkee sen maastokelpoisempi R-versio. Pääpiirteittäin R on saanut samat muutokset kuin sisarmalli S.

Moottoria on Euro 5 -päivityksen yhteydessä muokattu mm. muuttamalla jäähdytyskanavia niin, että seinämärakennetta on voitu yksinkertaistaa ja samalla on säästetty moottorin painossa 1,6 kiloa. Männät on uusittu ja uusi kahden jäähdyttimen järjestelmä yhdessä muiden muutosten kanssa laskee moottorin käyntilämpötilaa. Lisäksi jäähdytysilma ohjataan nyt kidusmaisten sivukatteiden läpi ohi kuljettajan jalkojen. Tehoa on tarjolla 160 hevosvoimaa ja vääntöä 138 newtonmetriä. Valmistajan mukaan uusi 1290 Super Adventure R:n tehopaino-suhde on luokkansa paras.

Moottoria on käännetty kaksi astetta eteenpäin ja yhdessä uusien jäähdyttimien kanssa se on mahdollistanut rungon muokkaamisen etupäästä 15 milliä lyhyemmäksi niin, että emäputki ja siten myös ohjaustanko ovat nyt lähempänä kuljettajaa. Lisäksi aikaisempi yhtenäinen polttoainetankki on vaihtunut kolmiosaiseen sivuille ja alemmas siirrettyihin tankkeihin, jolloin painopiste on saatu alemmas. Samalla ilmanpuhdistin on saatu perinteisen tankin paikalle helpommin huollettavaksi. Vaihteensiirtoa on yhdessä Pankln kanssa päivitetty herkemmäksi, kevyemmäksi ja nopeammaksi. Lyhyempi runkorakenne on mahdollistanut entistä aavistuksen pidemmän takahaarukan.

Jousituksena on paremmin maastoajoon sopiva WP XPLOR. Etupään liukuputkien halkaisija on 48 mm. Täysin säädettävän jousituksen joustomatka on 20 milliä S-mallia pidempi, eli 220 milliä sekä edessä että takana. Pidempi joustomatka tarkoittaa samalla suurempaa istuinkorkeutta, joka on nyt 880 milliä. Uusi takarunko on suunniteltu niin, että istuimen alle jää säilytystilaa pikkutavaroille.

Kuusiakselinen liikesensori lukee pyörän liikkeitä ja asentoa, jolloin luistoneston, offroad-ABS-jarrujen ja moottorijarrua säätävän MSR-järjestelmän asetukset muokkaantuvat automaattisesti kuhunkin ajotilanteeseen sopivaksi. Kaikki mainitut järjestelmät on myös kytkettävissä pois toiminnasta kuljettajan niin halutessa.

Vakiovarustukseen kuuluu neljä ajomoodia: Sport, Street, Rain ja Offroad, joista kaksi viimeisintä rajoittaa huipputehon 100 hevosvoimaan. Lisävarusteena on saatavilla Rally-asetus, joka antaa kuljettajalle vapauden asettaa kaasunvaste aggressiivisemmaksi sekä valita yhdeksästä sutimiseneston tasosta sopivin. Mittaristo on kasvatettu 7-tuumaiseksi ja sen toimintoja on muokattu intuitiivisemmiksi. KTM My Ride -sovelluksen avulla mittaristossa on myös turn by turn -navigaattori. Ensiasennusrenkaina on Bridgestonen A41:t, joillakin markkinoilla myös AX41-versiot samoista renkaista. KTM Race On -nimellä kulkeva avaimeton käynnistys kuuluu varustukseen, kuten myös rengaspaineen valvontajärjestelmä. Quickshifter-vaihdeavustin kuuluu lisävarustelistalle. 

Tarjolla on lisähintaan Rally- ja Tech-elektroniikkapaketit. Rally-paketti pitää sisällään Rally-ajoasetuksen sekä säädettävän MTC-sutimisenestojärjestelmän ja kaasunvasteen. Tech-pakettiin puolestaan kuuluu Rally-paketin lisäksi Quickshifter-vaihdeavustin, moottorijarrua säätävä MSR-järjestelmä, mäkilähtöavustin sekä adaptiivinen jarruvalo.

Saapuuu jälleenmyyjille maaliskuussa 2021.

KTM 1290 Super Adventuren S-version Bike ehti jo käydä koeajamassa, tässä ensitunnelmia siitä: