KTM 1190 Adventure

Harvan Moottoripyörän esittely on herättänyt yhtä paljon uteliaisuutta. Itävaltalaisyhtiön kaikkien aikojen monimutkaisimman kehitystyön tulos on 1190 Adventure, jonka on tarkoitus nostaa KTM:n myynti uudelle, huomattavasti korkeammalle tasolle. Jättisijoituksen tarpeellisuutta alleviivaa seikkailupyörien jatkuvasti kasvava suosio. 
KTM:n aiempien mallien ongelmana on ollut tietynlainen hiomattomuus ja vahva offroadfokus. Monien muiden äärimmäisen urheilullisten pyörien valmistajien tapaan yhtiö on huomannut, että käyttäjäystävällisemmät mallit myyvät paremmin. Kuluttajatutkimusten mukaan vain harvat adventure-kuljettajat ajavat soralla. Siksi tavoitteena on ollut kehittää malli, joka on mukava ja helppokäyttöinen, mutta silti suorituskyvyltään ja offroadominaisuuksiltaan BMW R 1200 GS:ää parempi.
Jo parkkipaikalla käy ilmi, että 990 Adventuressa ollut kovuus on poissa. Pienellä kaasulla V2 hyrisee rauhallisesti ja värinättömästi. Moottori on pohjimmiltaan sama kuin RC8R:ssä, mutta sitä on muokattu merkittävästi muuttamalla moottorin kartoitusta, nokkia ja imupuolta. Prioriteetteina ovat olleet pehmeä käynti ja alavääntö huipputehon sijaan. Ala- ja keskikierroksilla vääntö on täyteläistä, ja KTM on onnistunut säätämään elektroniikkaa siten, että kaasuvaste ja – tuntuma ovat täydelliset.  
Kytkimessä on luistotoiminto, joka vähentää sivulle luisumisen riskiä liian kovassa moottorijarrutuksessa. Kytkin on todella kevyt, koska siinä on niin kutsuttu mekaaninen servo, jossa moottorin oma vääntö vetää kytkinlevyjä yhteen. Kevytkäyttöinen ja tarkka vaihteisto toimii kuin unelma.
Pikkuteillä ajamisen jälkeen koeajossa on aika siirtyä hetkeksi moottoritielle. Alakierroksilla sivistynyt moottori muuttuu 6 000 kierroksen yläpuolella täysin mielipuoliseksi. Se vetää vihaisesti aina ilmoitettuun 9 500 kierroksen huipputehoon saakka ja ylikin. 
Käyttäjäystävällisyyttä ajatellen 1190:ssä on runsaasti apuvälineitä. Järjestelmän ytimessä on Boschin uusin ABS- ja luistonestoyksikkö, jota voi säätää useisiin eri asentoihin kierrosmittarin vieressä olevasta suuresta näytöstä. Suorituskyvyn maksimointiin tarkoitettu Sport sallii pienet keulimiset, mutta rauhallisemmalla Streetillä ei eturengasta saa lainkaan nostettua. Sitäkin rauhallisempi Rain-asento rajoittaa tehon sataan hevosvoimaan. Offroadissa teho on sama, mutta se sallii enemmän sutimista. Offroad-asetuksessa ABS-järjestelmä sallii lisäksi takarenkaan lukitsemisen. Kaikki järjestelmät saa luonnollisesti kytkettyä pois päältä, jolloin pyörä on melko raju, aivan kuten KTM:n hardcore-fanit toivovat.  
Kaikki Suomeen tulevat pyörät on varustettu sähköisesti säädettävällä EDS-alustalla.  EDS:n avulla esijännityksiä ja vaimennuksia voi helposti säätää kuorman ja ajotavan mukaan. KTM 1190 Adventure ei muutu epämukavaksi edes kovimmassa Sport-asetuksessa, vaan tuntuu täydelliseltä jämäkkyyden ja jousitusmukavuuden kompromissilta. Kuopat ja muut asfaltin epätasaisuudet tasoittuvat, eikä haarukka painu liikaa kovissakaan jarrutuksissa.

Reitti kulkee täydellisellä asfaltilla kapeita ja syheröisiä vuoristoteitä pitkin. Vauhti kiihtyy entisestään ja pian ajetaan jo käytännössä niin kovaa kuin Adventuren voimavarat ja mutkikas tie antavat myöden. Jarrut purevat hyvin, vaikka jarruvipu pehmenee hieman jyrkissä alamäissä. Helposti hallittava pyörä mukautuu kevyesti mutkiin. Tavallinen kuljettaja tuskin löytää toista pyörää, jolla on yhtä helppo ajaa todella lujaa.
Pyörän käyttöalue on ensisijaisesti asfaltilla, mikä voi tuntua oudolta, koska aikaisemmat KTM:n Adventuret ovat olleet upeita sorapyöriä. Tehtaalta tulevat Conti Trail Attack  -renkaat ovat kuitenkin katurenkaat, mikä johtuu EU-säädöksistä, kun huippunopeus on yli 250 kilometriä tunnissa.
Asutusta lähestyessä vauhti hiljenee, jolloin on aikaa pohtia 1190 Adventuren laadullisia parannuksia. Nappuloita, kytkimiä, matkatavarakiinnikkeitä ja muita ominaisuuksia on parannettu merkittävästi, ja on selvää, että KTM on panostanut muuhunkin kuin pelkästään ajokokemukseen.
KTM 1190 Adventure on erinomainen valinta kuljettajalle, joka haluaa ajaa pitkään, mukavasti ja nopeasti kaikenlaisilla alustoilla, mutta joka haluaa pyörältään myös luonnetta, ääntä ja persoonallisuutta. Jo perusvarustus on kattava, sillä siihen kuuluu EDS, ABS, luistonesto, matkatavarakiinnikkeet, LED-valot, säädettävä istuinkorkeus, säädettävä ohjaustanko ja paljon muuta. Pyörän ensisijaiset kilpailijat, BMW R 1200 GS ja Ducati Multistrada etunenässä, saavat Adventuresta kovan haastajan! Älä missaa adventure-pyörien testiä numerossa 5.2013!

Uusin numero