Mugellossa ajetun Italian GP:n jälkeen kupletin juonen voi kiteyttää kolmeen sanaan Moto2-luokan kautta aikojen ensimmäisen maailmanmestarin, espanjalaisen Toni Eliasin osalta: katoavaista on kunnia.
Jorge Martinezin johtama Aspar-tiimi näet ilmoitti päällikkönsä suulla, että se on sitten siinä sen jälkeen, kun vuoden 2010 mestari ja vuoristoradalla kulkeneella urallaan yhden MotoGP-luokan kisankin voittanut Elias oli keskeyttänyt sunnuntaina Mugellossa.
– Meillä oli tähän kauteen lähtiessä suuri luottamus Toniin ja siihen, että hän pystyy tuomaan mestaruuden meille. Asiat eivät ole kuitenkaan sujuneet suunnitelmien mukaan. Olemme päättäneet purkaa yhteisymmärryksessä sopimuksen, muotoilee Martinez.
Korulauseet sikseen: kylmä totuus on se, että Elias sai kenkää tulos tai ulos-periaatteella.
Martinezilla kun tiedetään olevan jo muutenkin siksi paljon pähkäiltävää perinteisellä sponsoririntamallaan sen jälkeen, kun kriisipankki Bankia kaatui korkealta ja kovaa.
Eliasilla menossa toinen
surkea kausi putkeen
Elias saa siis etsiä töitä muualta samalla kun Martinez hakee loppukaudeksi uuden kuljettajan 125-kuutioisten luokan viime kauden mestarin Nicolas Terolin rinnalle.
Elias lähti mestaruutensa jälkeen suurin toivein MotoGP-luokkaan, jossa kausi 2011 Hondan LCR-tiimissä oli täydellinen pannukakku. Saksalainen rookie-kuljettaja Stefan Bradl ei ole sen sijaan jättänyt tilaisuuttaan käyttämättä lyömällä itsensä välittömästi läpi Lucio Cecchinellon joukoissa.
Paluu Moto2:hteen on sekin kulkenut alavireisesti. Urallaan yhteensä 17 MM-osakilpailuvoittoa ajanut Elias, 28, on pisteissä viidentenä. Hän on yltänyt tällä kaudella parhaimmillaan seitsemänneksi Estorilin radalla Portugalissa – siis samalla estradilla, josta irtosi vuonna 2006 se yksi kuninkuusluokan voitto.
Jos ei istunut MotoGP-luokan Honda viime kaudella omintakeisesta ajotyylistään tunnetun Eliasin käteen, niin samaa voidaan todeta nyt Suterista.
– En vain ole saanut otetta tuohon runkoon. Tiimistäni se ei ole ollut kiinni. He ovat tehneet kaikkensa testikaudesta lähtien, sanoo Elias.
Elias korostaa julkisuuteen samaa kuin Martinezkin: sulassa sovussa erotaan. Todellisuus ei välttämättä tosin kuullosta ainakaan aivan yhtä kauniilta.
Elias uskoo löytävänsä töitä Moto2-luokasta vielä loppukaudeksi.
– Olemme sittenkin vasta kauden puolivälin tuntumassa. Minulla ja tietysti myös Aspar-tiimillä on yhä aikaa osoittaa potentiaalimme, toteaa Elias.
Mitä tekee Kallio
kaudella 2013?
Kesätauosta huolimatta Moto2:ssa eletään hektisiä aikoja.
Eikä suinkaan vähiten sen osalta, mikä on toista ja tähän mennessä ehdottomasti parasta kauttaan belgialaisessa Marc VDS Racing-tiimissä ajavan Kallion suunta kaudella 2013.
Töitä Kalliolla taatusti piisaa ja nyt tulee sopivasti katsottua ja punnittua yksi kausi taustalla MotoGP-luokan CRT-tiimien touhuja.
Marc VDS:n tiedetään hierovan Ducatin kanssa kuviota MotoGP-luokan pyörästä, jota on ensisijaisesti tyrkytetty Kallion tiimikaverille Scott Reddingille. Marc VDS:llä tarjotaan Ducatin taholta sitä roolia, jonka kuvioista poistuva Pramac Racing on tähän asti toteuttanut.
Monia, hyvinkin monia ja mielenkiintoisia kuvioita on viritteillä, kuten GP-sarjan kiehtovaan luonteeseen kuuluu.
Niin, kaudella 2014 Moto2-luokassa muuten nähdään suurella todennäköisyydellä mukana myös suomalaistiimi.