Viime vuonna debyyttinsä legendaarisessa Mansaaren TT:ssä tehnyt Tuukka Korhonen täräytti ensiyrittämällä kaikkien aikojen suomalaissijoituksen ollen lightweight-luokan kuudestoista. Tänä vuonna tähtäin on yhä korkeammalla.
– Hopeinen replika pitää ainakin saada, mutta tähtäin on kympin sakissa, Irlanninmereltä, Mansaaren lautalta tavoittamamme Korhonen pohtii. Replika on kopio voittopalkinnosta, pronssiseen edellytetään 110 % ja hopeiseen 105 % voittajan ajasta oleva loppuaika.
Korhonen ajaa lightweight-luokassa viime vuotiseen tapaan NK Motorsin Kawasaki ER-6 –supertwiniä. Supersport-luokkaan osallistuminen on yhä auki.
– Sain viimein CBR 600:ni todella hyvään vauhtiin, tehoa oli roppakaupalla ja alusta todella hyvä. Mutta luistokytkin hajosi Hengelossa, eikä pyörä ole mitenkään ajettava vakiokytkimellä, Korhonen manailee. Jos korvaavaa lainapyörää ei löydy, on supersport-luokka vaarassa jäädä ajamatta, mikä merkitsisi huomattavasti vähemmän kierroksia ennen lightweightin kilpailua.
– Se olisi todella huono juttu, sillä täällä kierrokset olisivat kullanarvoisia. Lainapyörän lisäksi yritän löytää uutta luistokytkintä. Minulle on myös tarjottu mahdollisuutta säätää pyörä uudelleen vakiokytkimelle, joten eiköhän tässä jotakin saada jälleen järjestymään, Korhonen toteaa.
– Ehkä eniten odotan pääseväni näyttämään vanhalle kilpakumppanilleni, ruotsalaiselle Björn Gunnarsonille kaapin paikan. Gunnarsson osallistuu samoihin luokkiin kuin minäkin ja hänen lyömisensä on ensimmäinen tavoite, Korhonen velmuilee.
Mansaaren TT:n harjoitusviikko alkaa 30. toukokuuta ja kilpailut starttaavat 6. kesäkuuta.