Koeajossa Kawasaki Versys 1000 SE – Varusteilla kuorrutettu ”adventure-tourer”


Kawasaki Versys 1000 uudistui täksi vuodeksi ja uutta on perusmallin rinnalle tuleva huippuvarusteltu SE-versio. Monipuolisilla elektronisilla ja matkavarusteilla kuorrutettu Versys 1000 SE on nyt koeajettu.

Uutta isoa Versysta esitellessään Kawasaki nimitti sitä matkaenduroksi, mikä sai monen motoristin kohottamaan kulmakarvojaan. Enduroa siinä onkin melko vähän, mutta olemuksellaan ja ominaisuuksillaan se sopii kuitenkin kestopäällysteen lisäksi myös satunnaiselle soratiesurauttelijalle. Käyttöominaisuuksiltaan se kuuluu samaan ryhmään kuin esimerkiksi BMW S1000XR ja Ducati Multistrada. Kawasakin uusi SE-versio tarjoaa mainittuihin kilpailijoihin nähden vertailukelpoisen varustetason, mutta huipputeholtaan ja hinnaltaan japanilaispyörä jää edullisemmaksi. Siis yksi erilainen lisävaihtoehto sille, joka kaipaa nelisylinteristä ”adventure-toureria”.

Ja niistä varusteista. On mm. semiaktiivinen jousitus, kolme ajomoodia, kahteen suuntaan toimiva quickshifter-vaihdeavustin, vakionopeussäädin, kaarreajovalot, luistonesto, säädettävä tuulilasi ja TFT-mittaristo bluetooth-yhteydellä. Laukut sentään pitää hankkia lisähintaan.

Entäpä ajossa? Tehdään tällä kertaa sellainen poikkeus, että keskitytään tässä jutussa matkustajan tilojen ja vaikutuksen arviointiin. Matkustajalle on riittävästi tilaa polvikulman jäädessä 180-senttisellekin kohtuulliseksi. Takalaukun etureunassa olevaan selkänojaan on hyvä nojata istuma-asennon jäädessä suht pystyksi ja meno takapenkillä on leppoisaa. Kiinnipitokahvat on sijoitettu ja muotoiltu hyvin. Jalkatapit on viety sen verran eteen, että jaloilla saa vähän tukea jarrutuksissa. Jarrutuksissa tuntuma olisi vielä parempi jos tapit olisivat vieläkin edempänä, mutta tässä kohtaa tulee yksinkertaisesti vastaan pyörän mitat, kuljettajankin jaloille on jäätävä tilaa. Ylimääräisiä pyörteitä ei matkustajan kypärään tule. Matkustaja istuu sopivasti kuljettajaa ylempänä; näkyvyys on hyvä mutta ei tule vielä sellaista oloa että istuisi kuljettajan olkapäillä.

Kuljettaja huomaa selvästi matkustajan mukanaolon. Suoralla tiellä menossa ei ole suurta eroa, mutta mutkatiellä huomaa keulan keventyneen ja painopisteen siirtyneen ylemmäs ja taaemmas, jolloin ohjaamiseen pitää keskittyä enemmän. Painopisteen siirtyminen aiheuttaa myös sen, että kiihdytyksissä eturengas irtoaa helposti alustastaan. Hieman rauhallisempi Road-ajomoodi on matkustajan kanssa parempi valinta.

Vielä muutama sana moottorista ja ajamisesta. Nelisylinterinen 1043-kuutioinen rivinelonen on turbiinimainen, se vetää vahvasti ja kakistelematta aivan tyhjäkäynniltä lähtien. Voiman tuntu on selvästi vahvempi kuin 120 hevosvoiman ja 102 newtonmetrin maksimilukemat antavat olettaa. Kiihtyvyyttä parantaa erittäin lyhyt ykkösvaihde, joka riittää vain 91 kilometrin mittarinopeuteen asti. Mittaristossa on kallistuskulman näyttö asteina ja Road-asetuksella jousituksen jäykkyyden ollessa keskitasoa jalkatapit alkavat raapia asfalttia siinä vaiheessa kun kallistusnäytön lukema osoittaa 45 astetta.

Kattava koeajoraportti Kawasaki Versys 1000 SE:stä julkaistaan MP Maailman seuraavassa painetussa lehdessä 3/2019.