Koeajo: Super Soco TC Max – sähköinen kaupunkisukkula

Lopultakin markkinoille saatiin sähkömoottoripyörä, joka on suunniteltu hyödyntämään sähkökäytön maukkaimmat edut.

Super Soco TC Max -sähkömoottoripyörää saa ajaa A1- eli kevarikortilla. Siihen luokkaankaan Super Soco ei ole täystehoinen, mutta 95 kilometrin huippunopeus on täysin riittävä muutaman kymmenen kilometrin matkoilla. Liikennevaloista lähdettäessä Super Soco on jo ylittänyt risteyksen, kun muut vasta suunnittelevat lähtöä. Kiihtyvyys 70-80 kilometrin tuntinopeuteen asti on mukavan reipas, sen jälkeen vähän verkkaisempi. Nopeusasetuksia on kolme, joista suurimmalla siis saavutetaan 95 kilometrin tuntinopeus. Hitaimmalla asetuksella nopeus on rajoitettu 45 kilometriin tunnissa, ja sillä myös saavutetaan pisin, jopa 110 kilometrin toimintamatka. Koeajossa testasimme kuinka pitkälle keskimmäisellä nopeusasetuksella pääsee. Noin 80 kilometrin huippunopeuteen yltävällä asetuksella Range-mittari näytti toimintamatkaksi 82 kilometriä. Mittari myös piti ällistyttävän hyvin paikkaansa, mikä tietysti edellyttää että ajotyyli pysyy koko ajan samana. Reilun 80 kilometrin toimintamatkaan pääseminen ei edes edellyttänyt ”pisaralla pisimmälle” -ajotyyliä, vaan esimerkiksi matkanopeutena pidettiin lähes maksimi kahdeksankymppiä. Eli noin 40 kilometrin työmatka taittuu molempiin suuntiin yhdellä latauksella. Range-lukeman ohella lcd-mittaristo näyttää akun varaustilan prosentteina. Super Soco pysähtyi kuin seinään mittarinäyttämän pudotessa yhdestä prosentista nollaan. Nolla siis on nolla, eikä sinnepäin.

Mittaristo on muuten selkeä, mutta varoitusvalot ovat himmeitä. Erityisesti tämä korostui koeajossa vilkun merkkivalon suhteen, sillä Super Socossa tuli vastaan vilkkuvipu jollaiseen en ole ennen törmännyt. Vilkkua ei kytketty pois päältä painamalla vivusta, vaan se liikkui ainoastaan sivusuunnassa. Keskimmäisessä asennossa vilkku pois päältä, vasemmassa vasen vilkku päällä ja oikeaan reunaan työnnettäessä oikean puolen vilkku päällä. Toinen mittarin erikoisuus oli, että trippimittaria ei ole, ainoastaan matkamittari sekä range-näyttö. Vaihteeton ja kytkimetön hihnavetojärjestelmä tekee ajamisesta helppoa, ja sähkömoottoriin yhdistettynä myös äänetöntä. Oikeassa kahvassa on totutusti etujarru, mutta vasenta kahvaa painaessa toimiikin sekä etu- että takapäähän vaikuttava yhdistelmäjarru.

Lue Super Socon koeajoraportti kokonaisuudestaan Biken numerosta 8/2020.

Moottori: ilmajäähdytteinen kestomagneettimoottori, kytkimetön suoraveto hihnalla   

Suurin teho: 5000 W (jatkuva teho 3000 W)

Suurin vääntö: 180 Nm

Akseliväli: 1305 mm

Istuinkorkeus. 770 mm

Paino: 100 kg

Hinta: 5992 €

Uusin numero