Koeajo: Energica Experia – iso askel käytännöllisyyteen

Energican uusi Experia on saanut entistä keskitetymmän painopisteen, pidemmän toimintamatkan ja pikalatauksen, joiden ansiosta se ottaa ison askeleen kohti käytännöllisiä sähkömoottoripyöriä.

Energica on alusta asti toiminut MotoE-luokan kilpapyörien toimittajana ja ainakin osittain siksi merkki onkin yksi sähkömoottoripyörien edelläkävijöistä. Sähkömoottoripyörien haaste on yhdistää kookas ja painava akku moottoripyörän edellyttämään keveyteen. Uutta sporttista matkapyörä Experiaa Energica kutsuu vihreäksi matkapyöräksi.

Akku, moottori ja invertteri on asennettu entistä taaemmas rungossa. Takajousitukseen on lisätty linkusto parantamaan aiemmin kritisoitua herkkyyden puutetta. Painopistekin on entistä matalammalla. Maksimitehoksi kerrotaan 102 hevosvoimaa ja akun maksimikapasiteetti on 22,5 kWh, joka valmistajan mukaan riittä ajoympäristöstä ja ajotavasta riippuen 250-420 kilometrin matkalle.

Moottorin pehmeys ja henkeäsalpaava kiihtyvyys on vakuuttavia. Alppien neulansilmämutkissa perinteiset bensiinimoottorit ovat jokseenkin kovilla, ohjaustankoa joutuu kääntämään paljon ja samalla on käytettävä kytkintä, vaihteita ja kaasua. Energican sähkömoottori puolestaan vastaa kaasuun niin pehmeästi ja kontrolloidusti, että jopa tiukimmat neulansilmät ovat kuin leikkiä. Vääntöä on valtavasti nollakierrokselta alkaen koko kierrosalueella.

Huippunopeus on rajoitettu 180 kilometriin tunnissa. Valikoista löytyvät ajoasetukset sekä moottorijarrun ja sutimiseneston asetukset. Viime vuoden Alpenmasters-testissä mukana olleeseen malliin verrattuna Experia on selvästi parempi tasapainoltaan. Ylämäkeen ero ei ole kovin suuri, mutta alamäkeen… aivan uskomaton. Alamäkijarruissa vanha etupainoisempi rakenne pyrki mutkissa leveäksi. Tästä johtuen sen jarrut eivät toimineet yhtä hyvin ja takajarru kannatti unohtaa kokonaan, koska perä oli niin kevyt. Mitään näistä ongelmista ei kohtaa Experiassa. Onkin mielenkiintoista, että uusi Experia ei ole edeltäjäänsä kevyempi mutta uuden painojakauman ansiosta tuntuu siltä.

Lue laajempi raportti Experian koeajosta Biken numerosta 8/2022, joka on jo irtonumeromyynnissä.

Moottori· kestomagneettisynkroninen reluktanssimoottori

Teho: 75 kW (102 hv) / 7 500 r/min

Vääntö: 115 Nm (900 Nm takarenkaalta)

Akku: 22,5 (19,6) kWh, 306 volttia

Lataus: pikalatauksella 0-80 % 40 min

Toimintamatka: 246-420 km

Istuinkorkeus: 847 mm

Joustomatkat: 150/150 mm

Paino 260 kg

Takuu: pyörä 2 vuotta, akku 3 vuotta/50 000 km

Hinta Italiassa 33 000 €

Uusin numero