Koeajo: Benelli TRK 502 X – ”Anteeksi paljonko sanoit sen hinnaksi?”

Otsikon kysymykseen Benelli TRK 502 X:n kuljettaja törmää lähes joka pysähdyksellään. Ja hämmästelijöiden jatkokommentti kuuluu: ”miten se voi olla niin halpa?”

”Onko se tonninen? Mitä, viissatanen, näyttää kyllä paljon isommalta”. Tähän uteliaiden kommenttiin kiteytyy olennainen osa Benelli TRK 502 X:n identiteettiä. Kooltaan Benelli on suunnilleen samaa luokkaa kuin markkinoiden 1000-1200 -kuutioiset seikkailupyörät. 

Suurin ero tonnikakssatasiin on hinnassa, sillä iso Gessu-Bemarin tai Kotarin Super-Adventuren hinnalla saa kolme Benellin TRK:ta. Pinnavanteisen TRK 502 X:n hinta on 8490 euroa, ja valuvanteisen mallin ilman X-kirjainta mallimerkinnän lopussa saa vielä 500 euroa edullisemmin. Hintaero isoihin adventurepyöriin selittyy pääosin sillä, että Benellin voimanlähteenä on rivikakkosmoottori, joka on kooltaan vain 500-kuutioinen. Toinen syy Benellin edullisuuteen on se, että varustetaso pitää sisällään mm. kiinteän tuulilasin ilman sähköisiä säätövermeitä, perusselkeän mittariston vailla ajotietokoneita ja vakionopeussäätimet ja shifterit puuttuvat. Varustetaso on siis sellainen, mitä monet adventurepyörää harkitsevat ovat kaivanneetkin; mahdollisimman vähän lisähintaa ja -painoa tuovia varusteita. Silti Benelliä ei voi sanoa kevyeksi, sillä se painaa tankattuna 235 kiloa. Teknisiä tietoja tarkastellessa tuleekin mieleen, että miten pieni moottori selviytyy näin suuresta kuormasta. 

Vaihteet on välitetty suhteellisen lyhyiksi. Ykkönen riittää 63 km/h mittarinopeuteen, kakkonen 98 ja kolmonen 123 kilometrin mittarinopeuteen. Suurimpien vaihteiden välitykset ovat lähellä toisiaan, ja kiihdytyksissä vaikuttaakin korvakuulolta siltä, kuin vaihde ei vaihtuisi ja kierrokset eivät laskisi juuri lainkaan isompaan pykälään vaihdettaessa. Kuutosella satasen vauhdissa kierroksia on 5200. Ensikilometreillä ajattelen, että onneksi on ketjuvälitys, sillä matka-ajoa silmälläpitäen vaihtaisin tähän vähän pidemmän välityksen. Koeajon edetessä ja moottorin terävään pakoääneen tottuessa alan kuitenkin taipua siihen, että Benellillä on valittu täysin oikea toisiovälitys pyörään. Suorituskyky on mainio siihen nähden, että teholukema sopii juuri ja juuri A2-korttiluokkaan. Moottorin lineaarisesti kasvava tehokäyrä ja tyhjäkäynniltä punarajalle asti ulottuva käyttöalue parantavat arvosanaa merkittävästi. Parhaimmillaan Benelli kerää mittariin 160 km/h lukeman, mikä käytännössä riittää aivan hyvin. 

Kuljettajalla on väljät tilat ja polvikulma on mukavan loiva. Tasaisen satulan ansiosta kuljettaja pystyy siirtymään pituussuunnassa vaivattomasti. Ohjaustanko on suhteellisen kapea ja aika voimakkaasti taakse taivutettu, minkä takia jyrkissä käännöksissä ohjaustanko tuntuu aluksi kääntyvän outoon asentoon. Kaikkeen tottuu, niin tähänkin. Koeajon aikana Benelli sai ulkopuolisilta paljon kehuja ulkonäöstään ja viimeistelystään, joten kahdeksan ja puolen tonnin hintaan se tarjoaa paljon vastinetta.

Koeajoraportti kokonaisuudessaan julkaistaan Biken numerossa 6/2021, joka ilmestyy 27. toukokuuta. Tilaa lehti tai osta omasi lehtipisteestä.

Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 500cc

Teho: 35 kW (48 hv) / 8 500 r/min

Vääntö: 46 Nm / 6 000 r/min

Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1505 mm

Istuinkorkeus: 840 mm

Tankin tilavuus: 20 litraa

Paino tankattuna: 235 kg

Hinta: 8490 €

Lue myös:

Ja:

Uusin numero