Koeajo: Benelli 502C – Diavelin sukua?

Pikaisellakin silmäyksellä selviää, että Benelli 502C:n suunnittelijat ovat ottaneet mallia Ducati Diavelin linjoista.

Benelli tekee Qianjiang-konsernin omistuksessa uutta tulemistaan täysin uudessa kokoluokassa. Satapiikkiä, 250- ja 300-kuutioisia malleja ei Suomeen olla tuomassa, mutta 500-kuutioiset 502 Cruiser, adventuremalli TRK502 ja scrambler-tyylinen Leoncino ovat meille tulossa, samoin Cruiserin isompi versio 752S.

Italialainen suunnittelu näkyy 502C:n ulkomuodossa, joka muistuttaa erehdyttävästi Ducati Diavelia. Vaikka moottori on vain 500-kuutioinen rivikakkonen, on pyörä ulkomitoiltaan täyskokoinen ja sopii isokokoisellekin kuljettajalle. Esimerkiksi 1580 millin akseliväli on vain 10 milliä Diavelin vastaavaa mittaa lyhyempi ja painoakin on vain 20 kiloa vähemmän.

Ajoasento on rennon pysty ja ote leveästä ohjaustangosta miehekäs. Kun jalat nostaa eteen viedyille jalkatapeille, löytyy polville luonteva syvennys tankin kyljistä. Hallintalaitteet löytyvät tutuilta paikoilta ja pyörän tyylisuuntaan sopivasti hallintalaitteita voi kuvailla minimalistisiksi.

Kaksisylinterisen rivimoottorin tuottama ääni muistuttaa kiihdytyksissä Bemarin bokserimoottorin kuminaa. Ääni kuulostaa tulevan enemmänkin suoraan moottorista ja imupuolelta, kun taas sirosta ja tyylikkäästä kaksoisäänenvaimentimesta kuuluu vain vaimeaa ääntä. Jos Benellin omistaja arvostaa enemmän urheilullisia ääniä, niin tarvikeäänenvaimentimia on saatavilla ja niissä on jopa valinnanvaraa. Moottori reagoi kaasukahvan liikkeisiin pehmeästi ilman minkäänlaista on-off -ilmiötä. Esimerkiksi ohitustilanteissa reagointi saisi olla jopa vähän terävämpää. Moottorin iskunpituus on lähes sama kuin sylinterin halkaisija. Pitkäiskuisuudella on saavutettu tasainen vääntökäyrä, mikä tässä kokoluokassa lisääkin ajamisen helppoutta. Vastaavasti varsinaista tehopiikkiä ei yläkierroksilla ole, mutta A2-luokan tehorajoituksella se tarkoittaisikin vain että moottorin tulisi olla alakierroksilla nykyistä heikompi. 

 Jos tuntuu että suorituskykyä saisi olla enemmän, niin silloin kannattaa tähyillä 30 hevosvoimaa tehokkaamman 752S:n suuntaan, ja varata taskuun 1400 euron verran enemmän seteleitä. Lue Benelli 502C:n koeajo kokonaisuudessaan Biken numerosta 9/2020.

Benelli 502C

Moottori: 2-sylinterinen rivimoottori, 500cc

Voimansiirto: märkä monilevykytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Suurin teho 35 kW (47,6 hv) / 8500 r/min

Suurin vääntö 46 Nm / 6000 r/min

Akseliväli: 1580 mm

Istuinkorkeus: 750 mm

Paino tankattuna: 217 kg

Tankin tilavuus: 21,5 litraa

Takuu 2 vuotta

Hinta: 8 590 €

Lue myös:

Uusin numero