Kivikkohelvetti on historiaa

TS-Racing Enduro -kisan sihteeri Ari Levomäki on kyllä kuullut karmeita juttuja takavuosien kisan kauheasta kivikosta. Nyt vastaavaa ei ole luvassa, Levomäki toteaa. — Reitti on tosiaan lähes 100 % erilainen kuin silloin ”karmean kivikkohelvetin aikaan”. Nyt sellaista oikeaa kivikkoa on vain kolme parinkymmenen metrin pätkää. Sen verran suomalaisesta metsästä löytyy aina kivikkoa.

Reittien merkkaus on aina kuuma puheenaihe, Raumalla siihen on panostettu erityisen huolella ja iso osa radasta on molemmin puolin nauhoitettu.

Kisan kakkos- ja kolmos-EK:lta löytyy kypäräkamerakuvaa alla olevista linkeistä. Ari Levomäki kertoo seuraavassa lyhyesti, millaisia pätkiä on odotettavissa:
Ensimmäinen maastokoe (Kendall) on kaupungin keskustan alueella heti varikon vierestä kulkevan tien toisella puolella. Tämä maastokoe rakennetaan vuosikymmeniä hoitamattomana olleelle pururata-alueelle. Yleisölle on erittäin helppoa tulla seuraamaan tätä maastokoetta. Itse varikkokin on siis kaupungin keskustassa Äijänsuon urheilukeskuksen suurella pysäköintialueella (ympärillä ovat kaksi jäähallia, talviharjoitteluhalli, uimahalli ja jalkapallostadion). Tiimien autot mainoksineen saadaan sijoitettua vilkasliikenteisen tien viereen hyvin näkyville. Varikkoalueella on kioski ja kilpailun jälkeen voi peseytyä joko kisakeskuksessa tai viereisessä uimahallissa.

Toinenkin maastokoe (Neste Kiikola) on yleisölle helposti tavoitettavissa Rauman Kuivassuon motocross-radalla ja sen lähiympäristössä. Reitti kulkee välillä crossiradalla ja välillä sitä ympäröivässä metsikössä. Crossiradan varikkoalueelle on pystytetty helppo tekniikkarata. Kisakeskuksen ja Kuivassuon välinen ajomatka on n. 8,5 km / 10 min.

Kolmas maastokoe (Dilogo) sijaitsee 500-700 metriä motocross-radasta etelään eli sinnekin pääsee helposti jalkaisin crossiradalta. Tämä MK on perinteistä monipuolista länsi-suomalaista ”suomienduroa”, joka sisältää nopeassa tahdissa vaihtelevaa kangasmetsää, kallioita, metsäteitä, peltoa, kivikon sekä kivien ja kantojen väistelyä. Upotus- ja kantamispaikkoja ei koko reitillä ole missään ja kaikki MK:t ovat kaikille luokille hyvin ajettavissa.

Huolto on paikallaan pysyvä ja aikatarkastuspisteet sijaitsevat varikkoalueella.

Ari Levomäki kertoo kisan järjestämisen syistä seuraavaa:
— Rauman kilpailua edeltävä ja jälkeen olevat Padasjoen ja HMMK:n kisat on peruttu ja toivommekin, että kisaajat innostuisivat suurin joukoin tulemaan Raumalle. Muuten tämän kauden kesäkisojen väliin jäisi melkein kahden kuukauden tauko.
— Raumalla yritämme tämän kisan myötä käynnistää raumalaisten endurokisojen jatkumon, joka toistuisi joka toinen vuosi. Aloitamme nyt vähän pienemmällä kansallisella kilpailuilla ja tarkoituksena on tulevina vuosina kasvattaa maastokokeiden määrää ja pituutta ja aikanaan saada raumalaiselle endurokilpailulle SM-osakilpailun arvo.