Moottoripyöräilijöiden turvallisuuskehitys jatkuu suotuisana
Vajaa kaksi vuotta sitten Bike oli mukana uuden Kawasaki ZZR 1400:n esittelyssä, joka pidettiin Italian Nardossa. Testialue on tunnettu etenkin ympyräradastaan, jossa saatiin mahdollisuus puristaa viimeisetkin pisarat ZZR:stä jokseenkin kontrolloiduissa olosuhteissa. GPS:n nopeuslukema pysähtyi 303 kilometrin tuntinopeuteen ja Kawasakin mukaan mallin pitäisi yltää 317 tuntikilometriin ilman rajoitinta.
Monet kaipaavat yleensä enemmän ja siksi Kawasaki esittelikin tänä vuonna ZZR:n entistä rajumman version, Performance Sportin. Tavallisen ZZR:n lisävarusteiden, kuten Akrapovicin sliponin, Öhlinsin alustan ja korkeamman katelasin lisäksi tarjolla on ainutlaatuinen mustavihreä väritys, joka täsmää täydellisesti pyörän vauhtiin.
ZZR:ää haettaessa ensimmäinen toimenpide on dB-killerien poistaminen Akran vaimentimista. Kawan moottori pumppaa melkoisesti ilmaa ja jotta saa mahdollisimman paljon happea sisään toisesta päästä, on tärkeää, että poisto toisessa toimii tehokkaasti. Lisäksi isokaliiperiset rännit näyttävät paremmilta kuin pienet ja ohuet.
Ohjaustangon takana on tutut oltavat, ainoa ero on savunvärinen tuplakuplakatelasi. Iso rivinelonen käynnistyy käheästi muristen. Ääni on kuin syvältä isosta ja leveästä rintakehästä peräisin. Käynti on silti lähes värinätöntä. Ilman hengenvetoja ja analogisen kierrosmittarin neulan staattista paikkaa tuhannessa kierroksessa pyörän tuskin huomaisi olevan käynnissä.
Liikkeelle rullatessa ZZR 1400:n uskomaton nöyryys lyö jälleen kerran ällikällä. Vaikka pyörää luonnehtii iso liuta superlatiiveja, on se silti lauhkea kuin lammas, eikä edes hurja 268 kilon paino tunnu häiritsevältä. ZZR:n ajaminen normaalissa vauhdissa (siis oikeasti normaalissa, ei ZZR-normaalissa) muistuttaa raskaalla vasaralla vasarointia. Siinä on mukava flow, joka kuitenkin vaatii massan kunnioittamista ja sen käyttämistä oikealla tavalla. Kaikki, aivan kaikki, on upeassa tasapainossa keskenään. Maailman tehokkain moottoripyörä sekä kääntyy että pysähtyy aivan täydellisen upeasti.
Pian liikenne väljenee ja mutkien säteet muuttuvat yhä laajemmiksi. Kierrosluvut ja kaasuläppien avoimuus kasvavat sitä mukaa kun Kawasaki lähenee oikeaa elementtiään. Kiihtyvyys on aivan uskomaton. Ylämäessäkin 280:sta 300 kilometrin tuntivauhtiin onnistuu silmänräpäystä nopeammin, vaikka pyörään on lastattu tavaraa. Samaan aikaan kontrollin tunne on (ainakin näennäisesti) täydellinen. Kolmensadan rajaa ei sinänsä ehkä kannata haistella, mutta jos se silti tuntuu houkuttelevalta, on ZZR 1400 siihen tarkoitukseen täydellinen väline.
Performance Sport maksaa 23 480 euroa, eli 1 495 euroa tavallista ZZR:ää enemmän. Lisäksi ”pakollisista” lisävarusteita Akrojen hinta on 2 547 euroa. Oman ja muiden tienkäyttäjien ZZR-elämyksen kultaaminen 1 441 kuution sulosävelin on suorastaan välttämätön ympäristöteko.
Tähän väliin kuitenkin varoituksen sana: Koeajossa kannattaa olla varovainen. Vaikka kyseessä on kiltti ja anteeksiantava pyörä, menevät asiat taatusti pahasti pieleen, jos eturengas osoittaa kaasua avatessa väärään suuntaan. Kannattaa myös ratkaista talouspuoli etukäteen, sillä ZZR vie sydämen mennessään.
Teksti: Magnus Wallner Kuvat: Oscar Algott