Kawasaki Z 1000 SX – Riittääkö paukku sporttiseen ajoon?

Kolmannen polven Kawasaki Z 1000 SX:n ajoasento on rento ja kevyen etunojainen ja kuin räätälöity kaltaiselleni 179-senttiselle kuljettajalle. Polvikulma on ennemmin sporttinen kuin löysä. Tavallisessa ajossa olot ovat rennot. Kilometrit taittuvat miellyttävissä tunnelmissa, eikä puhtaan sporttipyörän vaativuudesta ole tietoakaan. Katelasi on säädettävissä vivusta kolmeen eri asentoon. Lisäksi katteet ovat kasvaneet leveyttä ja tarjoavat entistä paremman suojan ajoviimalta.

Moottorin luonne on lineaarinen, ja kytkimen ja vaihteiston sujuva kommunikaatio tekee siitä yhteistyökykyisen ja anteeksiantavan kumppanin. Värinät on loihdittu lähes olemattomiin, ja peilien tarjoama näkymä pysyy lähes poikkeuksetta terävänä.

20172601153034.png?itok=7L4KB8Pd

Z1000SX tuottaa 142 virkeää hevosvoimaa noin 10 000 kierroksella, aika testata suorituskykyä. Moottori käy täydellä teholla, ja luistoneston asetuksena on ensimmäinen kaikkiaan kolmesta vaihtoehdosta.

SX sallii pyörän keikauttelun laidalta toiselle, eikä 235-kiloinen paketti nostata minkäänlaisia soraääniä. ZX-10R-superbikesta lainattu IMU-yksikkö mittaa pyörän liikkeitä kuudella akselilla ja pyrkii avustamaan kuljettajaa halutun ajolinjan pitämisessä. Teho kehittyy sopivasti sitä mukaa kun kierrosluku nousee. Jousitus on pehmeänpuoleinen ja niiaa hiukan jarrutuksissa. Etuhaarukan säätöjen kevyt rukkaus tuo toivotun parannuksen ja tekee jousituksesta reippaaseen ajoon sopivamman.

ABS-jarrujen tehon annostelu on helppoa, ja jarrut ovat purevat. Pyörä pysähtyy ongelmitta tarvittaessa vaikka vain yhdellä sormella.
Ajoasetusta vaihdetaan ohjaustangon vasemmanpuoleisista nappuloista. Pienimmällä tehoasetuksella teho on kokonaisuuessaan käytettävissä vain alhaisilla kierroksilla, korkeammilla kierroksilla huipputeho on rajoitettu 70 prosenttiin. Kaasuvastekin on astetta miedompi, mutta ero Low Power- ja Full Power -asetusten välillä ei käytännössä tunnu erityisen suurelta.

20172601153051.png?itok=aduKWSs_

Uusi Z 1000 SX huokuu sporttista tunnelmaa, ja LED-ajovalot vahvistavat vaikutelmaa entisestään. Koeajossa pyörää päästään testaamaan sekä sivulaukkujen kera että ilman niitä. Ero on yllättävän pieni, eikä laukkuja juuri huomaa.

Z 1000 SX ei ole varsinainen sporttipyörä, eikä siinä ole quickshifteriä, mutta sen tarjoamat sportti- ja touring-ominaisuudet eivät jätä kylmäksi. Kuljettajan päätettäväksi jää, kumpi painotuksista nousee keskeisempään arvoon. Uuden Z 1000 SX:n monipuolinen käyttöalue tekee siitä sopivan menopelin monenlaiselle kuljettajalle.  

Teksti Stig-Roar Martinsen Kuvat Kawasaki

Uusin numero