Kallion tiimikaveri nostetaan tämän kauden jälkeen MotoGP-luokkaan

Sen brittikuljettaja Redding, 20, tekee nykyisessä, panimoteollisuudesta miljoonansa huuhtoneen Marc van den Stratenin omistamassa ja Michael Bartholemyn johtamassa belgialaisessa Marc VDS Racing-tiimissä.

Marc VDS on tehnyt linjanvetonsa jo hyvissä ajoin kaudelle 2014, eli yksi kuljettaja MotoGP-sarjan kuhunkin luokkaan: Redding MotoGP:ssä, belgialainen Livio Loi Moto3:ssa ja Kallio vahvana vaihtoehtona Moto2:ssa. Loi debytoi jo alkavalla kaudella MM-sarjassa, joskin hän pääsee irti vasta kauden kolmannessa kisassa Jerezissä kietaistuaan sääntöjen edellyttämät 16 ikävuotta matkamittariinsa.

Honda tai Yamaha

Bartholemyn myös henkilökohtaisesti manageroima Redding oli menossa kovaa kyytiä jo täksi kaudeksi MotoGP-luokkaan, mutta Kalliollekin tutusta Ducatin Pramac-tiimistä paikat hänen nenän edestään nappasivat kokenut yhdysvaltalaiskuljettaja Ben Spies ja kuninkuusluokan tulokkaisiin lukeutuva italialainen Andrea Iannone.

Ducatia näkyvimmin Marc VDS-tiimin, Reddingin ja kauden 2014 osalta tapetilla ovat Honda ja Yamaha.

Hondalta heltiää uuden suunnan mukainen asiakaspyörä noin 1,2 miljoonalla eurolla. Yamahalta lähtee vastaavasti neljä liisattua YZR-M1 -moottoria noin 800 000 eurolla. Runkovaihtoehtoina jälkimmäisessä tapauksessa esiin nousevat tiimin nykyinen yhteistyökumppani Kalex, FTR tai Suter, jonka kanssa Marc VDS:n sukset ovat menneet jo kertaalleen ristiin.

Kawasakin MotoGP-tiimiä aikoinaan johtanut Bartholemy on jo käynnistynyt neuvottelut HRC:n ja Yamahan kanssa.

– Olemme keskittyneet viime kuukaudet tiukasti Moto2- ja Moto3-projekteihin, mutta olemme suunnitelleet siinä sivussa myös jo tulevaa. Meillä ei ole neuvotteluissa suosikkia, Bartholemy viittaa Hondan ja Yamahan suuntaan.

– Pääasia on, että saamme Reddingille kilpailukykyisen kaluston MotoGP-luokkaan.

CRT-vaihtoehdolle
viitataan kintaalla

Marc VDS:llä oli aikoinaan virityksiä myös MotoGP-luokan CRT-sääntöjen mukaisten pyörien maailmaan.

Kallio ehti testata muutamaan otteeseen Suter BMW-pyörää, jolla hän paineli todistettavasti yhdysvaltalaista ja MotoGP-luokassa kilpailevaa Colin Edwardsia parempaa kyytiä.

CRT ei ole kuitenkaan Bartholemyn mukaan enää edes harkinnassa oleva vaihtoehto.

– Se ei ole tapa, jolla Scottin tasoinen kuljettaja ansaitsee tilaisuutensa MotoGP-luokassa. Prototyyppipyörä tarjoaa hänelle mahdollisuudet näyttää nopeutensa ja taitonsa, sekä tulla tehdastallien osalta huomioiduksi kauden 2014 jälkeisiä sopimuksia tehtäessä, sanoo Bartholemy.

Reddingille tarjottiin alkavaksi kaudeksi sopimusta Paul Birdin johtamaan CRT-tiimiin, mutta siihen vastattiin kohtealiaasti ja suoralta kädeltä ”kiitos ei”. Saman vastauksen sai tiettävästi myös kaksi muuta CRT-tiimiä.

”Mika nähdään
useasti podiumilla”

Marc VDS Racing ei ole mitenkään peitellyt tavoitteensa, eli Reddingin Moto2-luokan mestaruuden julkituomista ensi viikon sunnuntaina Losailin radalla starttaavalla kaudella.

Redding sijoittui viime kaudella MM-pisteissä viidenneksi ja Kallio kuudenneksi. Jerezissä ajetuissa kauden 2013 viimeistelytesteissä Redding oli viides ja Kallio kymmenes.

Kallio, 30, on päässyt yhä paremmin sinuiksi Kalexin kanssa ja kaikki ennusmerkit viittaavat sääntöjen edellyttämästä pyörän lisäpainosta huolimatta siihen, että kokeneella valkeakoskelaisella on alkavalla kaudella saumat ja eväät vaikka mihin.

Kallio häärää höyhensarjassa painonsa puolesta, mutta raskaassa sarjassa nopeutensa osalta.

– Odotan Mikalta vahvaa kautta. Ei hän tule olemaan podiumilla jokaisessa kilpailussa, mutta useasti ja varsinkin silloin kuin häntä siellä kaivataan, muotoilee Bartholemy tilanteen peilattuna Reddingin mestaruuden petaamiseen.

Moto2-luokan suurimman suosikin viittaa sovitellaan viime kaudella Marc Marquezin takana hopeaa kuitanneen Tuenti-tiimin espanjalaisen Kalex-kuljettajan Pol Espargaron harteille.

Kalliolta vuonna 2005 silloisen 125-kuutioisten luokan maailmanmestaruuden viiden pisteen erolla riistänyt sveitsiläinen Thomas Lüthi on hänkin lukeutunut ehdottomien mestarikandidaattien joukkoon.

Leikkauspöydälle tönäisty Lüthi koki kuitenkin testikaudella siksi kovia kolhuja, että hän palaa radoille aikaisintaan kauden kolmannessa MM-osakilpailussa Jerezissä Losailin ja Austinin jäljiltä.

Takamatka on pitkä, mutta ei silti toivoton pitkässä juoksussa.