Marc VDS-tallin suomalaiskuski oli vielä lauantaina aamupäivällä Moto2-luokan harjoitusjaksolla seitsemäs, mutta hän ei pystynyt kohentamaan sitä kierrosaikaansa kuin kymmenyksen verran aika-ajossa. Se jätti lähtöruudun 15:nneksi.
– Kuskin kannalta tilanne on heikko, kun ei pysty ajamaan tuota kovempaa, koska renkaat eivät pysy asfaltin pinnassa. Ihmetystä herättää se, että vaihdoimme pyörän rungon vanhempaan versioon, mutta ongelmat eivät helpottaneet. Runkovalmistaja Kalexin ja iskunvaimennuksesta vastaavan Öhlinsin insinöörit eivät ole pystyneet paikallistamaan vikaa, Kallio harmitteli.
– Sepangin rata on sellainen, jossa moni kärsii tärinäongelmasta. Myös tallikaverini Scott Redding kertoi sen häirinneen, mutta kun laitoimme meidän kierrokset päällekkäin, data kertoi minun pyörässäni olleen 90 prosenttia enemmän tärinää.
– Keulan toiminnassa on jotain hämärää. Jousituksen pitäisi suodattaa pomppuja ja radan epätasaisuuksia, mutta pyöräni ei tunnu suodattavan niitä juurikaan. Ongelma oli samanlainen kahdella erilaisella jousitusversiolla.
– Kilpailuun joudun lähtemään sellaisella versiolla, jota en ole ennen kokeillut. Sunnuntaiaamun warm-upissa tehdään säätöjen osalta mitä on tehtävissä. Mitään ei ole tässä tilanteessa hävittävää, koska näillä set-upeilla ei pysty huippuvauhtia ajamaan, Kallio tiedosti.