Kallio ei kaihda riskejä Austinissa: ”Radikaaleja muutoksia aika-ajoon”

Kallio jäi perjantaina harjoituksissa kärjestä kuivalla kelillä 1,504 sekuntia. Märällä radalla eroa kertyi kaksi kymmenystä enemmän.

–  Jo aamun harjoitukset märällä kelillä näyttivät meidän olevan vielä paljon kärkeä perässä. Märällä ajaminen on ollut kuitenkin aina yksi vahvuuksistani, joten tiesin heti, että kaukana ollaan kärkisijoista, kuittaa Kallio.

Kallion ongelmat uuden Kalex-pyörän keulan kanssa jatkuvat.

– Tuntuu ettei meillä ole vieläkään käsitystä pyörän käyttäytymisestä. Huomenna (lauantaina) täytyy tehdä radikaaleja muutoksia ennen aika-ajoja, esimerkiksi muuttamalla pyörää keulapainoisemmaksi. Lisäksi kokeilemme eteen hieman löysempää jousitusta ja taakse jäykempää. Muutoksia on nyt pakko kokeilla, tapahtuu mitä tapahtuu.

Pyörän balanssisäätöjen lisäksi Kallio siirtyy käyttämään erilaista vaihdevälitystä pyörässään. Circuit of The Americas -radan luonne pakottaa kuskit käyttämään joko vaihteita 1-5 tai 2-6. Toisin sanoen siis yksi vaihde on jätettävä käyttämättä joka tapauksessa. Kallion valinta on selvä.

– Lähdetään vaihteilla 2-6 liikkeelle ja se merkitsee sitä, että ajorytmi muuttuu täysin. Mutkiin on tultava erilaisella ajolinjalla ja vauhtia on pidettävä yllä enemmän, jotta kierrokset eivät pääse laskemaan liian alhaalle, Kallio kuvailee vaihteistovälityksen aiheuttamia muutoksia.

Moto2-luokan toisessa harjoituksessa nähtiin tukku kaatoja ja niistä ehdottomasti pahimmasta vastasi kärkimies Sam Lowes.

– Kuljettajan on oltava tarkkana koko ajan, sillä liian aikainen tai myöhäinen kaasun tai jarrun käyttö voi helposti johtaa pidon heikkenemiseen ja sitä myötä ulosajoon. Nyt kun rata oli vielä päivälläkin hieman kostea, niin se teki olosuhteet haasteellisiksi kaikille, Kallio toteaa.

Kallio hakee aika-ajosta sijoitusta yhdeksän nopeimman nippuun, eli vähintään kolmannen lähtörivin paikkaa kauden toiseen osakilpailuun.

– Ei tässä olla mitään vielä luovuttamassa, vaan mahdollisimman hyvää lähtöpaikkaa totta kai haetaan. Eka mutka tulee olemaan kisassa heti kriittinen paikka, joten siihen olisi päästävä kärkiporukan mukana, jotta pystyy välttämään pahimman sumpun. Toivotaan, että pyörän säätömuutokset osuvat kohdalleen ja pystymme taistelemaan kärkipään lähtöruuduista.

Uusin numero