Kallio: ”Ainoa positiivinen asia oli pieni ero kärkeen”

– Ensimmäiset harjoitukset ajettiin tarkoituksella kovemmalla renkaalla, koska se on pidoltaan heikompi ja saatiin säästettyä pehmeämpiä myöhemmäksi. Iltapäivällä ajettiin pehmeillä ja aikakin parani 0,5 sekuntia, mutta silti ollaan vielä liian kaukana kärjestä. Toinen puoli sekuntia pitäisi vielä napsaista pois, jotta taistellaan podium-paikoista, Kallio kertoi.

– Nyt oli siinä mielessä haastavat harjoitukset, että pyörässä ei ole mitään selkeää asiaa jota tiedettäisiin parantaa, joten täytyy vielä ennen lauantain harjoituksia miettiä mitä säätöjen osalta tehdään. Aikaisemmin pyörä on kuitenkin antanut jokseenkin selkeän signaalin siitä mikä toimii ja mikä ei, mutta nyt me ei pystytä kohdentamaan selkeää ongelmaa. Viime vuoden vauhdista ollaan aika kaukana ja ajaminen on edelleen väkinäistä.

Kallion ja Italtrans Racing -tallin toisten vapaiden harjoitusten ohjelmaan kuului alunperin vain kaksi ajosessiota, mutta suomalainen päätti ajaa yhden ylimääräisen vedon samalla kun keulan säätöjä muutettiin vielä kertaalleen.

– Kahden stintin jälkeen näytti siltä, ettei pyörä parane, joten päätin tulla varikolle säätämään keulaa vielä kertaalleen. Ylimääräisellä vedolla tuntui, että kehityssuunta oli oikea, mutta oikeastaan ainoa positiivinen asia harjoituksissa oli olosuhteisiin ja suorituskykyyn nähden pieni ero kärkeen.

Espanjan helteinen keli ei aiheuta haasteita pelkästään renkaiden kestävyydelle, vaan se tekee myös kuljettajien suorituksista fyysisesti rankempia. Muista kuskeista poiketen Kallio ei kuitenkaan käytä selkäsuojuksessaan juomasäiliötä.

– Tankkaan nestettä muuten viikonlopun aikana sen verran, että 45 minuuttia kestävän kisan pärjään ilman. Kuljettajissa on muutenkin hieman kahta koulukuntaa, toiset käyttävät juomasäiliötä ja toiset eivät. Itseäni eniten ärsyttää säiliön letku, jota pitäisi pitää suussa koko kilpailun ajan.

Kallion mukaan renkaat tulevat olemaan merkittävässä roolissa sekä lauantain aika-ajoissa että sunnuntain kilpailussa. Renkaiden ohella myös taktiikan on toimittava.

– Jos me saadaan säästettyä kaksi pehmeän seoksen rengassettiä aika-ajoihin, niin ainakin neljään nopeaan kierrokseen olisi mahdollisuus. Joillain sarjan radoilla voi vetää vaikka 10 nopeaa kierrosta, mutta täällä Jerezissä rata kuluttaa renkaat todella nopeasti.

– Meidän taktiikka on ajaa heti aika-ajojen alussa 2-3 nopeaa kierrosta, jolloin pystytään ottamaan renkaista kaikki irti. Pyrin jaksottamaan radalla olemisen niin, että siellä olisi mahdollisimman vähän muita kuljettajia samaan aikaan, jotta pääsen ajamaan niin sanotusti omaa ajoa, eikä tarvitse kärsiä ruuhkasta.