Juha Salminen sai tilaamansa kurakuorrutuksen Ranskassa

Päinvastoin, kuran alta paljastui leveä ja aurinkoinen hymy. Husqvarnalla E3-luokassa kolmanneksi karmeassa kelissä ajanut Salminen oli saanut testimielessä nimenomaan juuri sitä, mitä oli tilannutkin.

– Yleensähän sitä noidutaan, kun joutuu ajamaan sateessa ja kurassa. Nyt tilanne oli kuitenkin toinen, sillä tällaista on kaivattu ja juuri tätä lähdettiin toiveikkaasti Ranskasta hakemaankin. MM-sarjan viimeinen osakilpailuviikonvaihde ajetaan myöhään lokakuussa Ranskassa ja silloin kelit voivat olla mitä tahansa, muistutti Salminen.

”Suomessa kura olisi
ollut jo pohjatonta”

Maailmaa pitkällä urallaan ristiin ja rastiin kiertäneen Salmisen mukaan mistään muualta kuin Ranskasta ei tahdo löytyä vastaavaa, kovassa kelissäkin ajettavana pysyvää pintaa.

– Esimerkiksi Suomessa kura on näissä olosuhteissa lähes pohjatonta, eikä sitä voida sanoa enää ajamiseksi.

Salmisen ei sentään tarvinnut tapailla sadekelin askeleita toiseen ajopäivään lähdettäessä.

– Sade alkoi jo yöllä. Tilanne oli sikäli aika erikoinen, että pätkillä ajettaessa ei satanut, mutta siirtymillä sitten taivas taas aukesi. Tämä piti huolen siitä, että nurmipinta pysyi läpi pitkän päivän märkänä ja äärimmäisen liukkaana.

Salminen taisteli tiukasti luokkavoitosta isäntämaan Pierre Renetiä ja Jeremy Tarrouxia vastaan. E2-luokan MM-sarjaa tällä kaudella johtanut Renet uusi lauantain voittonsa kolmen sekunnin erolla Tarrouxiin. Salminen sinnitteli 11 sekunnin päähän Renetistä.

– Se oli kovan työn takana, sillä ranskalaiset ovat tunnetusti melkoisia spesialisteja näissä olosuhteissa. Olen ollut MM-sarjassa varsin kilpailukyinen kuivalla kelillä, mutta märässä on ollut vaikeampaa. Tämä oli siinäkin mielessä hyvin rohkaiseva tulos, vahvisti Salminen.

Salmisen sunnuntaihin mahtui yksi kaatuminen. Lisäksi pyörä sammui kertaalleen.

– Täysin omia mokia, kuittasi vantaalainen.

Rallia ennen Ruotsin MM:ää

Salminen ajaa seuraavan kilpailunsa 25.-26. elokuuta, kun MM-sarja jatkuu Ruotsin Karlsborgissa. Hän on pisteissä kolmantena ennen Ruotsin, Suomen ja Ranskan osakilpailuviikonvaihteita.

Laakereillaan Salminen ei tosin lepää lähiviikkoinakaan.

– Harjoitellaan ja riittäähän sitä kaikenlaista ohjelmaa tämän työn puitteissa.

Mieliharrastuksella löytyy sillekin aikaa.

– Tarkoitus olisi ajaa rallia Lahden sunnalla elokuussa viikkoa Jyväskylän jälkeen.

Salminen on ajanut kolme vuotta sitten hankkimallaan BMW M3-kilpurilla tähän mennessä kaksi kisaa.