Jatkuuko Ducatin tuska myös toisella testijaksolla Sepangissa?

Pitkälti viime kauden pyörällään testikauteen lähtenyt Ducati ei pysty kuromaan millään ilveellä Hondan ja Yamahan jopa huimaa etumatkaa kiinni. Se on täysin saletti. Kysymys kuuluukin: pystyykö Ducati edes kaventamaan kieltämättä rumaksi venähtänyttä eroa?

– Ducatilla on tehty virheitä kahden edellisen vuoden aikana ja se myönnetään avoimesti. Meidän on kuitenkin otettava nykyisestä paketista kaikki mahdollinen irti, ennen kuin lähdemme tekemään suuria muutoksia. Meidän on tiedettävä, mihin suuntaan tältä osin lähdemme, tähdentää Yamahalta isolla kohulla ja ovet paukkuen Ducatin Pramac-satelliittitiimiin siirtynyt Ben Spies.

Hondan Dani Pedrosa hallitsi Sepangin ensimmäistä jaksoa Yamahan Jorge Lorenzo kannoillaan. Seuraavassa nipussa tulivat Yamahan Valentino Rossi ja Hondan huippunopea tulokas Marc Marquez. Kauden 2013 maailmanmestari löytyy tästä kvartetista. Tämän veikkaaminen ei vaadi maagikon kykyjä.

Ducatin tehdastiimin kuljettajista sijoille 9-10 Sepang 1:ssä sijoittuneet Nicky Hayden ja Andrea Dovizioso jäivät Pedrosasta kaksi sekuntia. Tarkat lukemat olivat 2,010 ja 2,177 sekuntia.

Pramac-tiimin Andrea Iannonen ero kärkeen oli 2,764 ja kolmannen testipäivän kipeytyneen olkapään vuoksi väliin jättäneen Spiesin 2,902 sekuntia.

Ensimmäiset maistiaiset Ducatista saaneelle Spiesille laihaa lohtua toi se, että hän ei jäänyt toipilaana 0,829 sekuntia enempää Haydenista. GP-voittajalle ei moinen tietenkään riitä.

– Ei todellakaan mikään mahtava tilanne, Spies kuittaa Ducatin eron kärkeen.

Spies ei uskalla luvata olevansa vieläkään aivan täydessä terässä viime vuoden puolella tehdyn olkapääleikkauksen jäljiltä.

– Haluaisin sanoa, että olen 100-prosenttisessa kunnossa, mutta katsotaan nyt.

– En edes yrittänyt iskeä täysillä kierrosaikaa edellisessä testeissä tuon olkapään ja yleensäkin silloin vallinneen kuntoni vuoksi. Halusin odottaa, että vahvistun, palaan takaisin ja väännän kaasua taas todenteolla. Kuten sanoin, katsotaan sitten sen jälkeen, mitä pyörässä pitää alkaa muuttamaan, sanoo Spies.

*  Nicky Haydenin ja Ben Spiesin kuvat: Ducati Corse Press
 

Uusin numero