Italtrans-tiimin jättävä Kallio ja Ajo: ”Tällaisina aikoina urheilijan sisu mitataan”

Moto2-luokassa urakoiva Kallio kiertää neljättätoista vuottaan MM-sarjassa ja vaikka vaiherikkaaseen uraan mahtuu sekä unohtumattomia tähtihetkiä että karvaita pettymyksiä, on kuluva vuosi Kallion mukaan vaatinut tähän mennessä eniten taistelutahtoa.

Myös toisen suomalaisen ratamoottoripyöräilijän Niklas Ajon tilanne on hankala. Moto3-kuski on yllättäen ilman tallipaikkaa.

Realistiseksi tavoitteeksi kaudelle 2015 Kallio asetti Moto2-luokan maailmanmestaruus ja nyt, kahdentoista osakilpailun jälkeen, Kallio on MM-pistetaulukossa sijalla 12.

Mitä tapahtui?

Kauden 2015 ensimmäisistä talvitesteistä saapui kotiin hämmentynyt mies. Joulu- ja tammikuun testikiellon ajan taskussa lämmittänyt viime vuoden MM-hopeamitali oli virittänyt Kallion motivaation ja itseluottamuksen huippuunsa.

Tiimin vaihdon myötä pöydän piti olla puhdas ja tie raivattu auki maailmanmestaruustaistoon. Mies oli uransa parhaassa iskussa, niin henkisesti, kuin fyysisestikin. Pääsyä pyörän selkään oli odotettu hartaasti ja helmikuisesta viikonlopusta piti tulla Kalliolle lähinnä rutiininomainen testijakso, jossa tutustutaan uuteen tiimiin ja uuteen runkomalliin. Kuitenkin ensimmäisen ajosession jälkeen Kallio totesi välittömästi, että joku lienee pielessä.

Talvitestien ennuste osoittautui surullisen todenmukaiseksi, sillä seitsemän kuukautta myöhemmin, tilanne on edelleen sama. Ajaminen on miltei mahdotonta, pyörä tuntuu vieraalta viikonlopusta toiseen ja tuloksia ei tule, ei edes väkisin.

– Olemme tehneet kaikkemme, joka viikonloppu, jokaisessa kisassa. Olemme vaihtaneet pyörästä kaikki irti saatavat osat, kokeilleet säätövaihtoehdot läpi koko kirjan mitalta ja aloittaneet tämän rumban aina alusta, kun tuloksia ei ole kaikesta huolimatta saatu aikaan. Olen täysin ymmälläni, sillä riippumatta siitä mitä teemme, sama huono tuntuma pyörän keulaan on ja pysyy, Kallio tuskailee.

Ratamoottoripyöräilyssä pyörän teknisten asetusten kohdilleen osuminen on avainasemassa onnistumiseen ja koska rataprofiilit ja -pinnat vaihtelevat keliolosuhteiden lisäksi rajusti, on tiimeillä täysi työ saada kuskien menopelit kauden aikana mahdollisimman luotettavaan ja kilpailukykyiseen iskuun kaikissa kahdeksassatoista osakilpailussa.

Kyse on millimetreistä, grammoista ja tuhannesosista, mutta yhden pisteen muuttaminen vaikuttaa usein koko pyörän käyttäytymiseen.

Kallion tapauksessa tiimi ei ole toistaiseksi löytänyt ratkaisua häntä koko kauden vaivanneeseen pito-ongelmaan, vaikka säätöjä on muokattu ronskimmallakin otteella.

– En saa keulaa toimimaan. Uuden renkaan runko on liian jäykkä ajotyyliini ja mutkiin sisään meno hidastuu dramaattisesti, kun en pysty ajamaan omalla ajotyylilläni ja pito puuttuu. Jos käytämme säätöjä, jotka helpottavat tämän ongelman kanssa, tuhoamme takarenkaan välittömästi. Se ei kestä edes puolta kisapituutta, koska keulaa parannettaessa pito puolestaan häviää takaa tyystin ja sutiessaan liikaa takarengas menee riekaleiksi. Renkaita emme voi vaihtaa, sillä rengastoimittajia on vain yksi, Kallio avaa synkkää tilannetta.

Kisoihin valmistautuminen on kysynyt uudenlaisia henkisiä voimavaroja tänä vuonna, sillä menestymään tottunut Kallio ei ollut varautunut rivakkaan pudotukseen tulosluettelon hännille.

Motivaation ja itsetunnon rakentaminen jokaista ajosuoritusta varten on vaatinut taistelutahtoa ja uskoa parempaan, ja vaikka tekniset ongelmat näyttävät tällä hetkellä ylitsepääsemättömiltä, Kallio ei kuitenkaan ole antanut periksi haasteiden edessä.

– Tällaisina hetkinä täytyy kaivaa esiin se ammattitaito, mikä liittyy pään kasassa pitämiseen, itsensä tsemppaamiseen ja ratkaisujen etsimiseen. Sisulla tässä mennään päivästä toiseen ja luovuttaminen ei tule kyseeseen, koska tiedän että en ole hävittänyt vauhtiani tai kykyjäni mihinkään. Indianapolisin kisa osoitti sen, sillä heti kun muillakin oli radan luonteen vuoksi pito-ongelmia, olin taas kärjessä koko viikonlopun.  Harmittaa älyttömästi haaskata aikaa pään lyömiseen seinään, mutta ainakin tiedän, että taidot ovat tallessa, Kallio kertoo.

Kalliolla neuvotteluja
myös MotoGP-luokkaan

2015 osakilpailuja on vielä jäljellä kuusi kappaletta. Ensi kauden suunnitelmia tallipaikoista rakennetaan nyt ja Kallio joutuu neuvottelupöydissä tavallista tiukempaan puristukseen huonosti sujuneen kauden takia. Suomalainen on kuitenkin vakuuttunut, että ensi vuonna tuuli kääntyy ja sopiva paikka löytyy. Nykyiseen Italtrans-talliinsa Kallio ei aio jäädä.

– Neuvottelemme parhaillaan vaihtoehdoista MotoGP- ja Moto2-luokissa. Taloudellinen tilanne on melko tiukka sekä kuskeilla että tiimeillä, joten kovaa kädenvääntöä täytyy käydä, jotta tyydyttävä sopimus saadaan aikaiseksi. Heikot näytöt tältä vuodelta eivät auta asiaa, mutta tilanne on nyt tämä. Kuluva kausi on osoittanut, että nykyisellä paketilla (Dunlopin renkaat, Öhlinsin jousitus ja Kalexin runko) ei kannata jatkaa jos haluan päästä takaisin hyvien tulosten pariin, Kallio sanoo.

Moto2-luokan seuraava osakilpailu ajetaan Italian Misanossa 13. syyskuuta. Kallion sopimusneuvottelut jatkuvat parhaillaan ja tuloksista tiedotetaan heti tilanteen ratkettua.

Niklas Ajo etsii
uutta tallipaikkaa

Batteryn toisen suomalaisen motokuskin Niklas Ajon ja häntä Moto3-luokan MM-sarjassa ajattaneen espanjalaistiimi RBA Racingin tiet ovat yllättäen eronneet.

RBA Racingin mukaan koska kauden odotuksiin ei ole päästy. Heidän piti tehdä vaikea päätös Ajon suhteen.

– Toivomme Niklakselle kaikkea hyvää tulevaisuudessa, tallin omistaja Jose Angel Gutierrez Boe kommentoi tilannetta.

– Tiimi päätti pistää sopimuksen poikki ja vaihtaa uuteen kuljettajaan. Selkeitä tulostavoitteita ei ollut. Se on kaikki, mitä asiasta tässä vaiheessa tiedän. Onhan tämä kieltämättä aika hankala tilanne, mutta ei auta jäädä tuleen makaamaan, vaan katseet on suunnattava tulevaan. Pyrin parhaani mukaan löytämään loppukaudeksi uuden tiimin ja sitä kautta uuden mahdollisuuden, sanoo Ajo.

Uuden tiimin haku ja kartoitus on jo käynnissä.

– Moto ja Battery sopivat hyvin yhteen. Ratamoottoripyöräily on kova, fyysisesti vaativa laji, jossa energiaa ja vireyttä tarvitaan. Lisäksi Batteryn brändiin on aina yhdistetty teknologia ja vauhti, joita ilman moto-kisat jäisivät ajamatta. Batteryn urheilijaperheessä onkin nyt usean monen muun lajin lisäksi joukko moottoripyöräilijöitä, Batteryn tuotepäällikkö Laura Niskanen kertoo.

Ratamoottoripyöräilyn MM-sarja MotoGP on maailman vanhin moottoriurheilusarja. Kilpailuja järjestetään neljällä mantereella ja ne televisioidaan 200 maahan. Sarjaan kuuluu kolme kilpailuluokkaa MotoGP, Moto2 ja Moto3.

Uusin numero