Isoihin Tiikereihin lisää voimaa ja varusteita – Tiger 1200 XR ja Tiger 1200 XC


Triumph kertoo käyttäneensä neljä vuotta 1200-kuutioisten seikkailupyöriensä uudistamiseen. Voimaa ja varusteita on tullut lisää, painoa ja Explorer-lisänimi sen sijaan ovat kadonneet.

Resepti on tuttu, moottoriin lisää tehoa ja varustetasoa korkeammaksi. Kun siihen yhdistetään versiosta riippuen 2-11 kilon kevennys, niin uusi Triumph Tiger 1200 nousee yhä mielenkiintoisemmaksi vaihtoehdoksi isojen seikkailupyörien luokassa. Brittivalmistaja kertoo saaneensa painonsäästöä aikaiseksi sekä runkoon, moottoriin että pakoputkistoon tehdyistä muutoksista. Kyseessä on siis tutusta ulkonäöstä huolimatta kokonaan uusi Tiger 1200.

Jousituksessa on joustomatkaa jokaisessa mallissa noin 190 milliä edessä ja takana. Takahaarukka on isolle Tiikerille tuttuun tapaan yksipuoleinen. Moottori on edelleen kolmisylinterinen 1215-kuutioinen rivimoottori, jonka huipputehoksi ilmoitetaan nyt 141 hevosvoimaa. Kuusivaihteisen vaihteiston jatkeena on kardaaniveto.

Tarjolla on edellisen mallin tapaan enemmän kadulle suunnattu alumiinivaluvanteilla varustettu XR-malli sekä offroad-painotteisempi pinnavanteinen XC-malli. XR:stä on tarjolla kolme varusteversiota (XR, XRx ja XRT) ja XC:stä kaksi (XCx ja XCA). Hinnat alkaen -malli on Tiger 1200 XR. Siinäkin on vakiovarustelistalla jo sähkösäätöinen tuulilasi, vakionopeussäädin, kolme ajomoodia (Road, Rain, Off-Road) ja poiskytkettävät ABS ja luistonesto. Etujousituksessa on puristus- ja paluuvaimennusten säädöt ja takana niiden lisäksi esijännityksen säätömahdollisuus.

Seuraava varustetaso on XRx ja XCx. Jousitus on vaihdettu semiaktiiviseen WP-alustaan ja mittaristona on viiden tuuman väri-TFT-näyttö, jota ohjataan viiteen suuntaan liikkuvalla joystickillä. LED-ajovalojen yhteydessä on DRL-päiväajovalot. ABS ja luistonesto on päivitetty kallistukset huomioivaan malliin ja avaimeton käyttöjärjestelmäkin kuuluu vakiovarustukseen. Ajomoodejakin on enemmän, XCx-malliin on lisätty Off-Road Pro -moodi ja XRx:ään Sport-moodi.

Varustetason huippua edustavat XRT ja XCA. Niihin on lisätty kaarreajovalot, vaihdeavustin eli quickshifter, titaanista ja hiilikuidusta valmistettu Arrow-vaimennin, mäkilähtöavustin ja lämpökahvojen lisäksi varustukseen kuuluu myös lämmitettävä istuin. Arrow-vaimentimen avulla painonsäästö edeltäviin malleihin on nyt 10-11 kiloa. Ajomoodeja on edelleen lisätty kuljettajan räätälöitävissä olevalla Rider-vaihtoehdolla.

Triumph Tiger 1200 XR / XC

Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys
Iskutilavuus: 1215 cc
Poraus x Isku: 85 x 71,4 mm
Puristussuhde: 11:1
Teho: 141 hv (104 kW) / 9350 r/min
Vääntö: 122 Nm / 7600 r/min
Vaihteisto: 6 vaihdetta, kardaaniveto

Akseliväli: 1520 mm
Istuinkorkeus 835-855 mm (matala vaihtoehto -20 mm, muutos lyhyemmillä joustomatkoilla)
Tankin tilavuus: 20 litraa
Kuivapaino: 242-248 kg



Tiger 1200 XRT

Uusin numero