IRRC-promoottori kehuu Imatranajoja: ”Tänne tullaan todella mielellään”

Kansainvälisen ratamoottoripyörien katuratasarjan, IRRC-sarjan promoottori Torsten Schmidt on ylpeä siitä, että saa seisoskella BMW Delta Bavaria 53. Imatranajon uusitulla varikolla.

– Olen ylpeä ja onnellinen siitä, että IRRC sai jälleen kerran tulla tänne, muotoili Schmitd vastauksensa kysymykseen, miltä tuntuu saapua toista kertaa Imatralle.

– Teemme toista kertaa yhteistyötä Imatran Moottorikerhon kanssa ja nyt kun IRRC-sarja kulkee myötätuulessa on hyvä että Imatran perinteinen rata on mukana veneessä.

-Ja kun silmäilen ympärilleni täällä varikolla huomaan monta muutosta ja kaikki parempaan suuntaan. on hienoa nähdä, että työtä tehdään IRRC-sarjan parantamiseksi ja on hienoa, että Imatra on mukana IRRC-sarjassa.

Imatra on katsojamäärillä mitattuna IRRC-sarjan eliittiä, mutta miten promoottori rankkaa suomalaisareenan verrattuna sarjan muihin ratoihin?

-Jokainen rata on erillainen, jokainen paikkakunta on erillainen. En lähde arvottamaan, enkä voi laittaa niitä paremmuusjärjestykseen. Jokaisella radalla on omat erityispiirteensä ja se on todellista Road Racingiä, eli katuratakisaamista, jokainen kilpailu on ajajille erillainen haaste. IRRC-sarja tarvitsee erillaisia näyttämöjä ja siinä mielessä Imatra kuuluu mukaan, vakuuttaa Schmidt vieraskoreasti.

Yhdessä mielessä Vuoksenrannan katurata kuitenkin hakkaa muut sarjan areenat.

– Imatran rata on sarjan perinteikkäin,  toteaa promoottori.

Imatra ja Suomi on kuitenkin kaukana IRRC-sarjan muista osakilpailuista, jotka sijoittuvat meikäläisen mittapuun mukaan varsin suppealle alueelle. Onko IRRC-sarjan vetäjä kuullut soraääniä osanottajilta pitkän ja kalliin matkan tiimoilta?

– Olemme täällä nyt toista kertaa ja jokainen tiimi on ottanut opikseen viime kerrasta matkajärjestelyjen suhteen. On totta, että matka Suomeen on kalliimpaa, kuin matka Belgiaan. Toisaalta Imatran järjestäjä maksaa matkakorvauksia, ja se on erittäin tärkeää ajajille, jotka ovat todellisia harrastelijoita, viikot töitä paiskivia amatöörejä. Tänne tullaan mielellään, uskoo Schmidt.
 
IRRC-sarjan superbike-luokan sarjakärki rankkaa villillä kortilla Imatran kilpailuun starttaavat brittipilotit Michael Rutterin ja Dan Kneenin korkealle.

Lievänä ennakkosuosikkina IRRC-superbike-luokan kilpailuun starttaava belgialainen Sebastien Le Grelle odottaa tiukinta vastusta ison-britannian katurataspesialistilta Michael Rutterilta.

– Rutter on kova luu. On hienoa päätä kamppailemaan häntä vastaan. Jos voitan, on se kova juttu, mietiskeli belgialainen torstai-iltana varikolla.

– Tietenkin jokainen kilpailu on oma kilpailunsa ja jokaisella ajajalla on hyvät päivät ja huonot päivät. Kallio ja Kostamo voivat onnistuessaan olla hyvinkin pahoja vastuksia. Ei voi heitä aliarvioida, tunnusti Le Grelle kysyttäessä suomalaisajajien mahdollisuuksista.

Belgialaispilotti pitää Imatran radasta ja näkee rataan tehdyt parannukset, suoja-aidat ja uudet matalammat kanttarit parannuksina ajajien turvallisuutta ajatellen.

– Kävin kiertämässä radan ja täytyy todeta, että rataan on tehty paljon parannuksia ja se on huomattavasti aikaisempaa turvallisempi, totesi Le Grelle.

Radan päällysteen uusimista hän kuitenkin vieroksui.

– Uusi asfaltti tekisi radasta entistä nopeamman ja nopeuden kasvaminen ei ole näillä katuradoilla enää turvallista.

BMW Delta Bavaria 53. Imatran-ajo tuplaa rajakaupungin väkiluvun tulevana viikonloppuna. Lippujen ennakkomyynti oli viime vuotista vilkkaampaa ja kilpailun järjestäjän, Imatran Moottorikerhon yleisötavoite 30.000 tulee ilmeisesti ylittymään. Viime vuonna Imatralla ajettua IRRC-sarjan osakilpailua seurasi Vuoksenrannan katuradan laidoilla 40.000 katsojaa.
 

Uusin numero