Lokakuinen päivä sardiniassa on parempi kuin keskimääräinen kesäpäivä Pohjolassa ja muistuttaa siitä, kuinka kurja pohjoinen sijaintimme on moottoripyöräilyä rakastaville. Aurinko kiiltää asfaltissa ja lämpömittarissa on 25 astetta enemmän kuin koti-Suomessa.
Husqvarna on kutsunut Bike-lehden koeajamaan täysin uutta uudenlaista katupyörää. Husselta tällaisia kutsuja ei ole sadellut kovinkaan useasti, joten uutuuden kokeilemista odottaakin kärsimättömänä utelias lehdistöjoukko. BMW:n omistama Husqvarna on nimittäin kehittänyt jännittävän uuden mallin. Moottori pohjautuu Bemarin twiniin (tuttu F 800 GS -pyörästä), mutta sen iskun pituutta ja sylinterin halkaisijaa on kasvatettu. Koneen iskutilavuus on nyt 898 kuutiota, teho 105 hv ja vääntö 100 Nm. Se lupaa hyvää.
Runko on samanlainen kuin F 800 GS -matkaendurossa, mutta akseliväli on 83 millimetriä lyhyempi. Nudassa on siis 40 millimetriä pidempi akseliväli kuin Ducatin 796 Hypermotardissa. Runko muistuttaa vahvasti supermoto-osastoa, kiitos iskunvaimentimien, joiden joustomatka on edessä 180 mm ja takana 210 mm.
Terävät jarrut vahvistavat tätä myös vaikutelmaa, erityisesti R-mallissa. Sama pätee ryhdikkääseen ajoasentoon, kapeaan satulaan ja leveään ohjaustankoon. Husqvarna kutsuu sitä ”nakun ja supermoton kohtaamiseksi”. Kutsuttakoon sitä miksi tahansa, joka tapauksessa polvet tärisivät odottaessamme kieli pitkällä koeajon alkua. Vihdoin pääsee vuoden 2012 kuumimman uutuuden puikkoihin!
Nudassa on paljon vaikuttavia ominaisuuksia. Hienoin uutinen on se, että Husqvarna on onnistunut kehittämään mallin, joka sopii sekä aloittelijoille että kokeneemmille kuskeille. Jo alakierroksilta lähtien 900 kuutioinen twini tarjoaa mukavasti voimaa. Tehontuotto on ennalta arvattavissa, mikä miellyttänee aloittelevia motoristeja.
Sama aloittelija todennäköisesti myös ihastuu ryhdikkääseen ajoasentoon leveine Husse-kahvoineen, jotka flirttailevat merkin sora-ajoon suuntautuvien mallien kanssa.
Satulan korkeus voi olla hieman pelottava, mutta kevyt 174 kilon pyörä tuntuu hyvin tasapainoiselta. Pitää olla aika lyhyt, jotta Nuda olisi liian korkea, mutta 870 millimetrin korkeus asettaa toki omat rajoituksensa.
Pyörä käyttäytyy hyvin sekä kaupunkiliikenteessä että maantiellä ja ryhdikäs ajoasento tarjoaa hyvän näkyvyyden. Ainoa häiriötekijä on hieman raskaalta tuntuva kytkin, jonka toiminnassa ei muuten ole valittamista.
Maantiellä ajettaessa Nuda 900:n moottori tuntuu vahvalta koko kierrosalueella. Moottorissa ei ole selkeää tehopiikkiä, mutta se tuntuu vahvimmalta 6000 ja 8000 kierroksen välimaastossa.
Husqvarna on muuttanut sytytysvälin 315 asteeseen, mikä on omiaan antamaan hieman puhtia sekä äänen että voiman osalta. Moottori tuntuu vahvalta erityisesti ylärekisterissä. r-mallin yhtä piikkiä pienemmällä eturattaalla on merkittävä viihdearvoa kasvattava vaikutus. Kevytkaulaisempaa pyörää saakin muuten hakea! Nudan hyvin tasapainotettu runko sallii vähemmänkin hienomotorisen kuskin ajamisen etupyörä ilmassa, ainakin muutaman metrin verran. Joissakin moottoripyörissä on erityinen, takapyörällä ajoon vaikuttava X-tekijä. Nudassa on todellakin tämä ominaisuus.
Husqvarna ei ole laittanut Nudaan abs-jarruja, mutta asiaan tulee muutos pikapuoliin. Mittaristosta löytyy nimittäin jo abs-lamppu, ja sillä on epäilemättä syynsä.
ABS loistaa kuitenkin poissaolollaan ja mielipide kallistuu siihen, että se pitäisi olla kaikissa katupyörissä, jopa Nudan kaltaisessa hupipyörässä.
Koeajon aloitetaan ajamalla perusmallin Nudaa maantiellä. Lounaan jälkeen testataan r-versiota Sardinian paikallisella moottoriradalla. Mores Circuit -rata on 1650 metriä pitkä ja siinä on yhteensä yhdeksän mutkaa. Rata ei toisin sanoen eroa paljoakaan Pohjolan baanoista.
R-versiossa huomaa heti ensimmäisenä nopeamman kaasuvasteen. Yhtä piikkiä pienempi eturatas vaikuttaa selvästi luultua enemmän. Se ei kuitenkaan ole ainoa ero maantiellä testattuun malliin verrattuna. Pyörän perä on huomattavasti korkeampi ja takaa löytyvä Öhlins-vaimennin aiheuttaa suurimman eron. Se toimii upeasti epätasaisella radalla.
Sachsin 48 mm etuhaarukka poikkeaa Nuda 900:n etuhaarukasta siten, että se on täysin säädettävissä. Aluksi eturenkaan pito ei vaikuta luottamusta herättävältä, mutta kun rataan tutustuu ja pyörältä vaatii enemmän, se myös vastaa selkeämmin.
Säädettävästä jousituksesta saa taatusti halutessaan paljon irti. Ei ole epäilystäkään siitä, että Husqvarna on kyhännyt kokoon loistavan moottoripyörän – sekä Nuda 900:n että Nuda 900 R:n kohdalla.
Nuda on jännittävä aloittelijan malli, mutta samalla hauska lelu niille, jotka ovat kyllästyneet muoviraketteihin, touringvetureihin tai muihin vakiintuneisiin malleihin. Ja jos tuntuu, että sarvet painavat kypärän sisällä, on Nuda 900 R ehdottomasti sinua varten.
(Teksti Morten Broks, julkaistu Biken numerossa 1.12.)