Hurja kilpailurumba on Lahdelle arkea speedwayn huipulla

Lahti ajaa paikallisia liigoja Ruotsissa, Englannissa, Puolassa, Saksassa, Tanskassa ja Suomessa. Toukokuun loppupuolella Lahden kalenterista löytyi kahteen viikkoon 12 kilpailua, jokainen eri maassa.

Miten tällaisen ohjelman läpivienti on mahdollista lajissa, jossa kalustonkin pitäisi liikkua mukana?

– Äkkiseltään se tuntuu hurjalle, mutta meikäläiselle tämä on arkea. Speedwayssa ei ole tiimejä vaan jokainen kuljettaja vastaa itse omasta matkustuksestaan ja kalustostaan. Kuskit ajavaa yleensä monen maan liigoja ja joukkueet maksaa sitten pisterahaa sen mukaan miten hyvin onnistuu, kertoo Lahti.

– Meikäläisellä on käytännössä kaksi kalustoa, toinen Englannissa ja toinen kiertää muun Euroopan kisat. Mekaanikot huolehtivat kalustosta ja ajavat autolla, meikäläisen on pääasiassa lennettävä. Suunnittelen matkustusta jo talvella ja pyrin varaamaan lennot etukäteen. Sateen perumat kisat aiheuttavat eniten harmaita hiuksia, kun suunnitelmia on pystyttävä muuttamaan välillä lyhyelläkin varoitusajalla, Lahti valottaa.

Vahva alkukausi

Alkukausi on sujunut Lahdelta hienosti.

Erityisen tyytyväinen nuori mies on menestykseen Ruotsin Elitserienissä, joka muutama vuosi sitten valittiin maailman kovimmaksi speedwayliigaksi.

Sarjanousija Rospiggarna johtaa sarjaa kuuden ottelukierroksen jälkeen, vaikka ennakkokaavailuissa joukkue asetettiin jumbosijoille. Lahti on ollut yksi joukkueen kantavista voimista ja nousi joukkueen reservipaikoilta runkojoukkueeseen heti ensimmäisten sarjaotteluiden jälkeen.

Maailmalla speedwayjoukkueessa ajaa 7 kuljettajaa, joista kaksi heikointa eli reservit ajavat numeroilla 6 ja 7.

– Urheilussa ja varsinkaan moottoriurheilussa menestys ei ole sattumaa. Olen elänyt kuten huippu-urheilijan kuuluu ja tehnyt kovasti töitä vuosikaudet sekä kuntopuolella että kaluston kanssa. Tällä kaudella olen toistaiseksi säästynyt ilman suurempia loukkaantumisia ja palkinto tehdystä työstä on tullut oikeastaan vasta nyt.

– Ruotsissa on aika hienoa asettua ritsoille, kun vastassa on oikeasti maailman parhaat kuskit. Tasosta jotain kertoo, että meidän joukkueen reserviksi on tippunut Grand Prix-sarjan kuski Chris Harris. Mulla on tapana teipata kisaohjelmasta muiden kuskien nimet yli, ettei tiedä ketä vastaan ajaa. Mitä väliä sillä on, kun kenet tahansa voi hyvänä päivänä voittaa, naurahtaa Lahti.

Kotimainen SM-liiga
jatkuu Kuusankoskella

Kotimaisessa SM-liigassa Lahti ajaa Kuusankosken ja Karhulan yhdistelmäjoukkueessa, joka ajaa nimellä Team Kymi.

Kahden liigakierroksen jälkeen Kymi johtaa sarjaa ennen Seinäjoen Kotkia, jotka väijyvät pisteen päässä.

Liiga on tänä vuonna todella tasainen, sillä ensimmäisessä kisassa Kymi voitti pisteellä ja toisessa hävisi Seinäjoelle uusinnan jälkeen. SM-liiga jatkuu Kuusankoskella tulevana maanantaina 30.6, jolloin moottorit pärähtävät käyntiin Kymin kentällä kello 18.00. Joukkueenjohtaja Jorma Mäkikunnas, mitä kotiottelusta voidaan odottaa ja nähdäänkö Timo Lahti kotiradallaan taistelemassa pisteistä?

– Valitettavasti Timolla on samana päivänä kisa Englannissa. Joukkue koostuu kuitenkin pääasiassa oman kylän pojista ja siinä ajaa Tero Aarnio, Teemu Lahti, Jooa Partanen ja Kotkasta Nike Lunna. Ensimmäisissä kisoissa sekä Timo että Tero olivat maailmalla, mutta muiden venymisillä pystyttiin huipputulokseen.

– Joukkueellemme ainoa tavoite on Suomen mestaruus, sillä mielellä ollaan mukana. Joukkue on nuori ja nälkää menestykselle riittää. Jooa ja Nike ajavat toista vuotta isoilla pyörillä ja joukkueen veteraaniosaston muodostavat Tero ja Teemu. Sille osastolle pääseekin meidän joukkueessa nopeasti, heti yli 25-vuotiaana. Kotiratamme on perinteisesti ollut vierasjoukkueille haastava ja oman kylän pojat ovat kaikki treenanneet täällä. Radalla on tehty kovasti töitä ja se on maanantaina hyvässä kunnossa. Toivotaan vaan, että sade pysyy poissa ja saadaan yleisölle jännittävä matsi!, joukkueenjohtaja Mäkikunnas kertoo tunnelmista ennen kauden 2014 ensimmäistä kotikisaa.

* Speedwayn SM-liigan sarjataulukko:
1) Kymi, Kuusankoski/Kotka    2    54    9
2) Kotkat, Seinäjoki    2    51    8
3) Paholaishaukat, Lahti/Pori    2    51    7
4) Sand Blowers, Hyvinkää    2    36    4
Ottelut, sarjapisteet. Kaikki neljä joukkuetta ajavat samassa kisassa, sarjapisteet sijoituksen mukaan 5,4,3,2.

* Ruotsin Elitserien, Timo Lahden joukkue Rospiggarna johtaa sarjaa. Otteluvoitosta 2 pistettä, tasapelistä 1.
 
* Englannin Eliteliiga, Timo Lahden joukkue Eastbourne kolmantena. Englannissa sarjapistelasku on hieman erikoinen, kotivoitosta saa 3 tai 2 sarjapistettä, riippuen voittaako yli vai alle 6 pisteellä. Vierasvoitosta sen sijaan saa 4 tai 3 sarjapistettä, riippuen voittaako yli vai alle 6 pisteellä.