Huoltovinkki: Jarrujen peseminen

Jarrujen elämä on usein kovaa ja kiittämätöntä. Niiden tehtävä on muuttaa liike-energiaa lämmöksi jarrupalojen ja -levyjen välisen kitkan avulla. Fyysisesti yksinkertainen prosessi asettaa käytännössä materiaaleille erittäin suuret vaatimukset.

Lämpötilamuutokset ovat suuria ja nopeita, osat ovat erittäin likaisia ja ympäristöllä on suuri vaikutus toimintaan. Moottoripyöristä puhuttaessa jarrujen osien tulisi lisäksi olla sekä keveitä että siroja, ja niiden liikkuvien osien välissä tulisi olla mahdollisimman vähän kitkaa.

Tästä voi päätellä, että moottoripyörän jarrut vaativat jonkin verran huoltoa, jotta toiminta olisi varmasti mahdollisimman turvallista ja luotettavaa.

Jarrusatulat on puhdistettava useammin kuin pelkästään jarrupalojen vaihdon yhteydessä ja tarkemmin kuin ainoastaan puutarhaletkulla suihkuttamalla. Ensisijaisesti jarrusatulan männistä poistetaan jarrupölyn syövyttävät partikkelit.

Modernien jarrusatuloiden männät ovat yleensä pintakäsiteltyjä, jotta kitka olisi mahdollisimman pieni. Suuri kitka tekee jarruista raskaat käyttää ja tuntumaltaan huonot.

Tämän vuoksi myös männän ja satulan väliset tiivisteet ovat mahdollisimman pieniä.

Lika aiheuttaa suurempaa kitkaa ja lisää jarrusatulan tiivisteiden kulumista. Lisäksi jotkin hiukkaset pääsevät tiivisteiden läpi jarrunesteeseen, jonka toiminta perustuu siihen, ettei se ole saastunutta. Tämänkin vuoksi puhdistaminen on tärkeää.

Jarrusatuloiden puhdistaminen ei ole erityisen vaikeaa, se on samaa luokkaa autonrenkaiden vaihtamisen kanssa. Paras tapa on irrottaa satulat (älä irrota letkuja!), mutta puhdistaminen onnistuu myös satuloiden ollessa paikoillaan, vaikkakin hankalammin.

Riippumatta siitä, pitääkö satulat paikallaan vai ei, seuraava vaihe on jarrupalojen irrottaminen. Erilaisissa satuloissa on erilainen rakenne, mutta yleensä jarrupalat ovat kiinni sokalla, vieterillä tai peltilevyllä. Ensimmäistä kertaa avattaessa kannattaa satulasta ja jarrupaloista ottaa kuva ennen irroittamista. Koottaessa kokoonpano ei välttämättä ole itsestään selvä.

Seuraavaksi satulan männät pumpataan mahdollisimman pitkälle ulospäin. Minkä verran on tarpeeksi? Pienimmän turvallisen mäntien välisen etäisyyden saa laskettua ottamalla lähtökohdaksi levyn paksuuden sekä jarrupalojen minimipaksuuden ja lisäämällä siihen millimetrin, olettaen että mäntiä saa pumpattua saman verran molemmilta puolilta.

Puhdistus tehdään sekä kemiallisesti että mekaanisesti. On olemassa tehokkaita tuotteita kuten brake cleaner. Brake cleaneria ei saisi joutua laakereihin, mikä on täysin mahdollista etenkin, jos satuloita ei irroiteta puhdistuksen ajaksi. Denaturoitu sprii on tehokas tapa poistaa jarrujen tuottamaa orgaanista likaa, toinen hyvä vaihtoehto on tavallinen astianpesuaine.

Hammasharja tai jokin vastaava on erinomainen työväline pienten kolojen ja nurkkien mekaaniseen puhdistamiseen. Tarkkuus on tärkeää! Lopuksi satulan voi upottaa lämpimään veteen tai huuhdella letkulla. Älä käytä painepesuria, vesijohtoverkon paine on täysin riittävä.

Kokoamisen jälkeen vuorossa on muutama koejarrutus, joiden jälkeen pyörä ja sen jarrut ovat jälleen valmiita uusiin haasteisiin.