Honda CB 650 F

CB 650 F saa aikaan perhosia vatsanpohjaan. Kaikki kunnia ”eksoottisille” superbikeille, mutta myös helpot keskikokoiset pyörät tarjoavat reippaasti hupia. Niiden luokassa kilpailu on muuttunut yhä kovemmaksi. Kawasaki ER-6n, Triumph Street Triple ja KTM 690 Duke ovat vakiintuneita malleja. Yamahan tuore panos luokkaan on MT-07 ja nyt on aika arvioida haastaja Hondalta; CB 650 F. 
Hotellin ulkopuolella on rivissä kymmenkunta yksilöä, joita tarkastelen lähemmin. Auringossa kiiltävä pakoputkisto on vedetty samaan tyyliin kuin 70-luvun CB 400 F:ssä. Hondan mukaan suunnittelutiimi koostui useista parikymppisistä suunnittelijoista ja mallin muotoilussa yhdistetään CB-muotokieltä streetfighter-vaikutteisiin.  
Tiimi on kehittänyt moottoripyörän puhtaalta pöydältä, eikä se perustu edeltäjäänsä, CB 600 F Hornetiin. Korvaaja on täysin uusi malli, josta on jätetty pois Hornetin sporttinen korostus. 
Moottorina on 649-kuutioinen rivinelonen, jonka suunnittelussa on keskitytty ala- ja keskikierrosten suorituskyvyn maksimointiin. Espanjalaisilla mutkaisilla maanteillä kierroksia ei tarvitse nostaa erityisen korkealle; ylintä vaihdetta voi käyttää jo 3 000 kierroksessa ja moottori vetää puhtaasti läpi kierrosalueen. 
Mallin 87-hevosvoimainen kone on kytketty sujuvatoimiseen kuusiportaiseen vaihteistoon. Käyttäjäystävällinen teho riittää kaikenlaiseen ajamiseen ja Fireblade-henkinen äänenvaimennin on asiallisen hiljainen. Tärinää tai värinöitä ei juurikaan ilmene. 
Runko on terästä ja kaksipuoleinen swingi alumiinia. Edessä on perinteinen 41-millinen teleskooppihaarukka ja takana monovaimennin, jossa on seitsemänportaisesti säädettävä esijännitys. 
Jousitus on mukavan pehmeä. Siitä huolimatta 160 kilometrin mittaisen koeajon aikana ei kertaakaan tunnu siltä, että alusta rajoittaisi ajamista. Pyörä kääntyy kevyesti mutkiin ja pysyy hyvin linjassa. Suuri osa koeajoreitistä muistutti yleisen tien sijaan lähinnä mikroautorataa. CB 650 F:llä ei kuitenkaan ollut ongelmia pitää vauhtia yllä. Mallia ei sen kummemmin päästy kokeilemaan kaupunkiympäristössä, mutta sen kaupunkiominaisuudet eivät herätä minkäänlaista epäilystä.
Edessä on kaksi 320-millistä jarrulevyä ja Nissinin kaksimäntäiset jarrusatulat. Jarrut purevat terävästi ja muutenkin niiden toiminta on hyvää.  Jarruvipu on kuusiportaisesti säädettävä. 
Kuljettajan asento on ryhdikäs eikä millään tapaa raskas. Istuinkorkeus on 810 millimetriä.  Kuljettaja istuu enemmän pyörän ”sisällä” kuin päällä ja jaloilla saa hyvän otteen tankista. Jopa 190-senttisellä kuljettajalla on riittävän tilavat oltavat. Parinsadan kilon painoista pyörää on helppo ajaa leveän ohjaustangon, ohjauksen laajan liikeradan ja helppokäyttöisen kytkimen ansiosta. 
 Selkeässä mittaristossa on kaikki tavanomaiset toiminnot, kuten bensamittari ja kello, mutta vaihdeindikaattori puuttuu. 
Tankin tilavuus on 17,3 litraa ja Hondan ilmoittaman kulutuksen (4,7 l / 100 km) myötä CB:n toimintasäde olisi 360 kilometriä, mikä on hyvä luku tämänkaltaiselle pyörälle. Pitkä kuutosvaihde auttaa madaltamaan kulutusta tuntumatta silti ylivaihteelta. Honda on nähnyt paljon vaivaa pienentääkseen kulutusta tasakaasulla, kuten esimerkiksi moottoritiellä ajettaessa.  
Tuulensuoja ei kuitenkaan houkuttele moottoritieajoon, joskin satula on mukava ja pidemmät maantieosuudet onnistuvat varsin hyvin. Matkatavaroita varten on lisävarustelistalla tarjolla 35-litrainen takalaukku ja takasatulan laukku sekä runsaasti hiilikuitua, lämpökahvat ja hälytin. 

Intensiivisen ajopäivän jälkeen palattiin hotellille pohtimaan asioita. Hinnan kummitellessa takaraivossa oli käytettävä taas hetki moottoripyörän tarkasteluun. Kaikki osat tuntuivat hyviltä ja laadukkailta.
Honda on aina mielellään kikkaillut hinnoilla vaarantamatta lopputulosta. Esimerkiksi 240 millimetrin takalevy on valmistettu materiaalista, joka on jäänyt yli 320-millisen etulevyn tekemisestä.
Ei ole salaisuus, että valmistus tapahtuu Thaimaassa, mikä on osatekijä edulliselle hinnalle. Itse asiassa vain pieni osa Hondan moottoripyöristä rakennetaan Japanissa. 
CB 650 F on varma vaihtoehto. Se on hyvä kehittymispohja aloittelijalle, mutta tarjoaa paljon hauskoja hetkiä myös kokeneille kuljettajille. Se on monipuolinen pyörä, jota useimmat arvostanevat. Ainoa miinus on vaihdenäytön puute. 
Rivinelonen voi joidenkin mielestä tuntua luonteettomalta, mutta myös pätevyys on luonteenpiirre. CB 650 F on ehdottomasti hintansa arvoinen pyörä.

Tekst:i Jonathan Balsvik Kuvat: Honda

Uusin numero