Hiilikuitu supermoto

Ensin etujarrusta. Satula on KTM SMR:n vakiokamaa eli Maguran nelimantäinen ja -palainen radiaalisatula. Pääsylinterinä on Maguran 190 radiaali billet, josta on lyhennetty kahvaa.

Jarrulevy on BrakeTechin Suzuki GSX-R 1000:een tarkoitettu 310-millinen hiilikuitukeraaminen levy, jonka vahvuus on 6 milliä. Jarrulevy on Suzukin, koska tämän pyörän hiilikuituvanteet ovat tonnisesta GSX-R:stä.

Etuakseli on sorvattu 20-milliseksi koska SMR -mallin etuhaarukkaputkiin menee 26-millinen akseli. Alumiiniset crashpadit on sorvattu hoitamaan myös sovitusholkkien virkaa akselille ja samalla tietysti näin on saatu aikaan crashpadien kiinnitys.

Etuvanteesta on sorvattu pois oikean puolen jarrulevyn kiinnikkeet ja lisäksi siitä on kavennettu vasemman puolen levyn kiinnikkeitä, jotta levy on saatu sopimaan satulaan.

Topi kertoo, ettei ole vaihdettuja osia punninnut, mutta toteaa että titaanin ominaispainohan on luokkaa 4,5g/cm3 ja teräksenhän pyörii siellä kahdeksan nurkilla. Eli melkein puolet kevyempää pitäisi olla.
Hän arvelee, että materiaalivalinnalla on saanut sitten vaikka laittaa noi crashpadit nostamatta akselin painoa. Tosin Topin mukaan suurin syy titaanin käyttöön teräksen sijaan on se, että ei huvita tehdä teräksestä kun parempikin materiaali saatavilla. Jarrulevyn paino on valmistaja mukaan noin 700 grammaa eli noin puolet alkuperäisen painosta pois. Alla olevasta linkistä löytyy lisää tietoa.

Näissä levyissä saa valmistajan mukaan käyttää vain Ferodon XRAC tai CP2.11 jarrupaloja, joista kumpiakaan ei löytynyt tuohon Maguran satulaan. Ferodolta paloja pitäisi kuitenkin jo ensi kesänä löytyä. Yksi vaihtoehto olisi ollut ostaa vielä uusi satula mutta koska tämä oli jo hankittuna, Topi etsi Ferodolta XRAC palat, jotka olivat helpoimmat muokata sopimaan Maguran satulaan.

Takavanne on BST:n kuten etuvannekin. Alla olevasta linkistä löytyy ainakin jotain tietoa. Vanteet ovat jotakuinkin puolet kevyemmät kuin alkuperäiset (siis GSX-R:n). Leveyttä löytyy 6 tuumaa ja renkaana on Pirellin Dragon Supercorsa 190/55 ZR17.

Swingi on KTM:n LC4 supermotomallin, johon on tehty tuo PDS-iskarin kiinnike haarukan yläpuolelle. LC4:n iskarihan on linkkumallinen ja kiinnikkeet siten haarukan alapinnalla.

Leveän takavanteen takia ketjujen linjaa on siirretty ulommaksi, mistä johtuen pyörän runkoa on levennetty 15 milliä. Haarukkaa Topi on jyrsinyt pari milliä leveämmäksi rattaan puolelta.
Takavanteen pyöränlaakeri on upotettu syvemmälle vanteeseen rattaan puolelta ja tähän alkuperäiseen pyöränlaakerille tarkoitettuun tilaan on upotettu laakeripesä. Laakeripesä on kiinnitetty suoraan takarattaaseen 50 millin hienokierteellä tilanpuutteen takia.

Tämä laakeripesä korvaa alkuperäisen vetopakan, jossa ratas ja vetoa vaimentavat kumityynyt olivat kiinni. Nyt nuo kumityynyt on kiinnitetty suoraan takarattaaseen titaanipultein. Näin on saatu sopimaan Suzukin huomattavasti leveämpi vanne KTM:n haarukkaan.
Taka-akseli on 20-millinen halkaisijaltaan kuten KTM:n alkuperäinenkin (samat halkaisijat LC4 haarukassa ja EXC/SX/SMR). Koska pidempää LC:n akselia ei löytynyt, Topi sorvasi senkin titaanista. Samoin swingin akseli on sorvattu titaanista, se on 15 milliä pidempi, siis saman verran mitä runkoa on levennetty.
Ketjuohjuri on myös omaa valmistetta ja tehty 5 millisestä hiilikuitulevystä ja nailonista.

T-kappaleet ovat GDS-motorsportin ja niitäkin kutsutaan radiaalikiinnitteisiksi. Perinteiset pultit, joilla haarukat normaalisti kiinnitetään puuttuvat ja haarukan putki kiilataan isoilla muttereilla ja kartioprikoilla kiinni. Alla olevasta linkistä saa kuvan periaatteesta.
Tämä modifikaatio ei ole vaatinut kummemmin työtä, T-kappaleet ovat nimenomaan KTM SX/SMR malleihin, eli täysin bolt-on homma.

Putsarikotelo on kokonaan poistettu. Topi on millin hiilikuitulevystä leikannut palan apurungon alaputkien väliin estämään renkaan heittämän lian joutumisen suoraan putsariin. Putsarina on K&N vapaavirtausfilsu, joka on liimattu suoraan itävaltalaisen CustomSpeedin toimittamaan hiilikuituiseen putsariputkeen. CustomSpeed tekee muun muassa kotarivirityksiä ja tämä putsarinputki on nimenomaan tarkoitettu ja muotoiltu sopimaan suoraan KTM:ään.

Moottorista ei ulospäin näy paljon muuta poikkeavaan kuin tuo vasemmalla oleva HT-racingin valmistama öljynlauhdutin. Lauhdutin korvaa suoraan KTM:n alkuperäisen magneetonkopan ja on myös koneistettu alumiinista.
Kopan yläpuolelle on lisätty jäähdytetty öljysäiliö, joka myös lisää öljytilavuutta ja näin myös edesauttaa öljyn jäähtymistä.
Lauhduttimen öljysäiliö on asennettu kanteen menevän öljylinjan väliin ja on varustettu kuulaventtiilillä, joka estää säiliötä valumasta tyhjäksi kun kone on sammutettuna. Näin kansikin saa välittömästi voitelua koneen käynnistyttyä.

Kone muuten on tehty SX:n nelivaihteisesta, lisäämällä kaksi vaihdetta., Näin on saatu lyhytvälitteinen, kuusivaihteinen kone (vastaa SMR:n konetta). Iskua on pidennetty 80 milliä ja poraus on 100 milliä. Näillä mitoilla saadaan noin 630 kuution tilavuus.
Kannessa on yhden millin Kibblewhite ylikokoventtiilit ja virtauspenkissä muotoillut kanavat. Nokka on Bergosin aikanaan supermoto stage-kakkosena myymä viri nokka-akseli.

Kytkimeksi on vaihdettu Suter-racingin luistokytkin. Sytytyksestä vastaa JD:n säädettävä CDI-boxi, johon voidaan ohjelmoida kaksi erilaista, ajossa vaihdettavaa sytytyskäyrää.
Pakokaasut poistuvat Akrapovicin kokotitaanisen putkiston kautta.
Kaikki EXC:ssä alunperin olleet sähköstarttikilkkeet on jätetty pois.

Vähän parempilaatuinen henkilövaakaa näyttää pyörän kuivapainoksi 102 kiloa, siis ilman mitään nesteitä.

Muita muutoksia:
-SMR 2006 takarunko
-SMR takaiskari, titaani jousi
-SMR etuhaarukka
-Sunline SL-1 titaani jalkatapit

-titaanipultteja käytetty mm:
etujarrulevyn kiinnitys
etupyörän akselin kiristys
etuhaarukan akselin kiinnitys
tangon kiinnitys
takaiskarin kiinnitys
takarattaan kiinnitys
takajarrulevyn kiinnitys
takajarrusatulan kiinnitys
takarungon kiinnitys

-Takana Brembo 2-mäntäinen satula, omavalmiste titaani/hiilikuitu kiinnike
-Kaikki katteet hiilikuitua Pro-Carbon, omavalmisteinen titaani kilpi/vilkku-teline
-Sähköt muunnettu pelkästään tasajännitteiseksi yksipiiriseksi
-Johdotukset uusittu silikonijohdoilla ja yksinkertaistettu, led-vilkut ja -takavalo

Uusin numero