HD-Roadsterit valmiina aavikkoajoon

Yhteistyössä Öhlinsin, Bark Bustersin, SC Projectsin, Kineon, ISR:n, Kriegan ja Dunlopin kanssa rakennetut moottoripyörät on erityisesti suunniteltu kestämään Saharan autiomaan koetukset.

Kun kolmihenkinen Desert Wolves -moottoripyöräryhmä päätti viettää kymmenen päivää Saharan autiomaassa kuvaamassa prätkäaiheista Oil in the blood -dokumenttielokuvaa, he ryhtyivät rakentamaan hiekantäyteiseen seikkailuun sopivia moottoripyöriä 1200 Roadster -mallin pohjalta. Nyt Desert Wolves -ryhmän Harley-Davidsonitovat esillä custom-kulttuuriin keskittyvässä Wheels and Waves -tapahtumassa, joka järjestetään 14.–18. kesäkuuta Biarritzissa Etelä-Ranskassa. Desert Wolvesin räväkkään tyyliin sopien, moottoripyörät on asetettu esille massiivisiin kuusi metriä korkeisiin metallihäkkeihin.

1200 Roadstereista kustomoidut offroad-moottoripyörät ovat espanjalaisen David Borraksen käsialaa, joka on tunnettu Galiciassa toimivan custom-pajan, El Solitarion (suom. yksinäinen susi) keulamiehenä ja toisena perustajana.

Harley-Davidson Roadster™on sporttinen yleispyörä, joka tarjoaa kustomoijalle mahdollisuuden toteuttaa ideoitaan monipuolisesti. Tämän takia Roadster oli ilmiselvä vaihtoehto myös Desert Wolvesin projektiin, vaikka autiomaan karu ympäristö asettikin omat haasteensa alun perin katukäyttöön suunnitellulle moottoripyörälle.

Aavikkomaastoon sopiva jousitus osoittautui muutostyön vaikeimmaksi haasteeksi, joten Borras meni suoraan legendaarisen ruotsalaisvalmistajan Öhlinsin puheille. Roadsterin etuosa oli suhteellisen helppo työstettävä jousituksen osalta, mutta takaosa vaati enemmän työtunteja, jotta jousen iskupituus saatiin suhteutettua moottoripyörän painoon. Lopulta Öhlins Race Division -tiimi käytti nelipyöräisten mönkijöiden säätöjä iskunvaimentimille saadakseen moottoripyörille halutut ajo-ominaisuudet.

Yhteistyö eri valmistajien välillä saattoi rakennusprojektin lopulta päätökseen – Bark Busters toimitti offroad-Roadstereihin hiilikuituiset käsisuojat, ja Kineolta hankittiin pyöriin 19-tuumaiset vanteet. Dunlop puolestaan varusti vanteet flat-track-tyyppisillä renkailla, jotta pyörien nopeus saataisiin pidettyä kohtuullisella tasolla syvemmässäkin hiekassa. Lisäksi SC Projects suunnitteli pyöriin mattamustan 2-1-pakoputken, ISR jarrulevyt ja Kriega pehmeän moottoripyörälaukun.

 

Uusin numero